۱۰ دلیل اهمیت خواب مناسب

0
226
10 دلیل خواب مناسب

خواب مناسب در شبانه روز برای سلامتی بسیار دارای اهمیت است.

در واقع ، به اندازه سالم خوردن و ورزش کردن مهم می باشد.

متاسفانه ، محیط زندگی با الگو های طبیعی خواب تداخل دارد.

امروزه زمان خواب مردم و به دنبال آن کیفیت خواب نیز در مقایسه با گذشته کاهش یافته است.

در پایین ۱۰ دلیل اهمیت خواب مناسب آورده شده :

  1. خواب کم شما را چاق می کند

خواب کم شما را چاق می کند
خواب کم شما را چاق می کند

خواب کم پیوندی قوی با افزایش وزن دارد.

معمولا وزن افرادی که کم خوابی دارند در مقایسه با کسانی که به اندازه می خوابند بسیار بیشتر است (۱،۲).

در واقع ، کم خوابی یکی از عوامل اصلی ابتلا به چاقی نیز می باشد.

در یک بررسی گسترده روی پژوهشی ، کودکان و بزرگسالانی که کم خوابی داشتند ، به ترتیب ۸۹ و ۵۵ درصد بیشتر در خطر ابتلا به چاقی قرار گرفتند (۳).

به نظر می آید که تاثیر خواب روی افزایش وزن تحت تاثیر عوامل بسیاری از جمله هورمون ها و انگیزه ورزش کردن می باشد (۴).

اگر سعی دارید وزنتان را کاهش دهید ، خواب با کیفیت و مناسب ، لازم و ضروری است.

  1. افراد دارای خواب مناسب، کالری کمتری مصرف می کنند

پژوهش ها نشان می دهد افرادی که دچار کمبود خواب اند ، اشتهای بیشتری داشته و تمایل به خوردن کالری بیشتری دارند.

کمبود خواب باعث مختل شدن نوسانات هورمون های اشتها شده و منجر به ضعف در تنظیم اشتها می شود (۲،۵).

این هورمون ها شامل گرلین ، هورمون ایجاد اشتها ، و لپتین ، هورمون کاهش اشتها ، می باشند (۶).

  1. خواب خوب می تواند تمرکز و بازدهی را افزایش دهد

خواب خوب تمرکز و بازدهی را افزایش می دهد
خواب خوب تمرکز و بازدهی را افزایش می دهد

خواب برای جنبه های مختلف عملکرد مغزی بسیار مهم است که این عملکرد ها شامل ادراک ، تمرکز ، بازدهی و کارکرد می باشند (۷).

کمبود خواب بر روی تمام موارد فوق اثر منفی می گذارد.

پژوهشی روی کارورزان پزشکی مثال خوبی در این باره است.

کارورزانی که طبق برنامه زمانی مرسوم بیش از۲۴ ساعت کار می کردند ۳۶ درصد بیشتر از کارورزانی که اجازه خواب بیشتر داشتند ، خطا های پزشکی انجام دادند (۸).

پژوهشی دیگر نشان می دهد که خواب کم می تواند به اندازه مسمومیت با الکل بر روی برخی عملکرد های مغز تاثیر منفی بگذارد (۹).

از سویی دیگر ، اثبات شده است خواب خوب می تواند باعث بهبود مهارت های حل مسئله و ارتقای عملکرد حافظه در کودکان و بزرگسالان شود (۱۰،۱۱،۱۲).

  1. خواب خوب می تواند عملکرد ورزشی را به حداکثر برساند

اثبات شده است که خواب خوب باعث ارتقا عملکرد ورزشی شود.

در پژوهشی روی بازیکنان بسکتبال ، خواب بیشتر باعث افزایش قابل ملاحظه ای در سرعت ، دقت ، مدت واکنش و سلامت روان شد (۱۳).

همچنین در زنان مسن تر مدت زمان کوتاه خواب با عملکرد ضعیف ورزشی و محدودیت های عملی مرتبط دانسته شده است.

مطالعه ای روی بیش از ۲۸۰۰ زن نشان می دهد که خواب کم باعث پیاده روی کند تر ، کاهش قدرت پنجه ها و دشواری بیشتر در انجام فعالیت های مستقل می شود (۱۴).

  1. کم خواب ها احتمال بیشتری در ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی دارند
کم خواب ها احتمال بیشتری در ابتلا به بیماری های قلبی دارند
کم خواب ها احتمال بیشتری در ابتلا به بیماری های قلبی دارند

اثبات شده است که کیفیت و مدت خواب تاثیر به سزایی در بسیاری از عوامل خطرساز برای سلامتی دارد.

این عوامل آن هایی اند که باعث ایجاد بیماری های مزمنی چون بیمار های قلبی می شوند.

بررسی روی ۱۵ پژوهش نشان می دهد افرادی که دچار کمبود خواب اند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی بسیار بیشتری در مقایسه با آن هایی که در شبانه روز ۸-۷ ساعت می خوابند دارند (۱۵).

  1. خواب بر روی سوخت و ساز گلوکز و خطر ابتلا به دیابت نوع دو موثر است

محدود کردن آزمایشی خواب باعث تغییر قند خون و کاهش حساسیت به انسولین شد (۱۶،۱۷).

در پژوهشی روی مردان جوان کاهش خواب شبانه به ۴ ساعت برای ۶ روز متوالی منجر به ظاهر شدن علائم پیش دیابت در آن ها شد (۱۸).

که این علائم پس از یک هفته خواب کافی ناپدید شدند.

عادت به خواب کم همچنین در عموم جمعیت با تاثیرات مضر روی قند خون مرتبط دانسته شده است.

همچنین به طور مداوم اثبات شده است کسانی که در شبانه روز کمتر از ۶ ساعت می خوابند ، در معرض خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند (۱۹،۲۰).

  1. خواب کم با افسردگی ارتباط دارد

کم خوابی با افسردگی ارتباط دارد
تخمین زده شده است که ۹۰ درصد افراد مبتلا به افسردگی مشکلات کیفیت خواب نیز دارند

مشکلات سلامت روان مانند افسردگی به طور قوی با کیفیت ضعیف خواب و اختلالات خوابی مرتبط دانسته شده اند.

تخمین زده شده است که ۹۰ درصد افراد مبتلا به افسردگی مشکلات کیفیت خواب نیز دارند (۲۱).

خواب ضعیف حتی با افزایش احتمال خودکشی نیز مرتبط دانسته شده است (۲۲).

همچنین  افسردگی در میان کسانی که به اختلالات خوابی همچون بی خوابی یا به آپنه خواب انسدادی مبتلا اند  در مقایسه با افراد بدون اختلالات خواب بیشتر گزارش شده است (۲۳).

  1. خواب عملکرد ایمنی بدن را بهتر می کند

حتی کمی کمبود خواب نیز می تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد ایمنی بدن شود (۲۴).

یک پژوهش بزرگ دو هفته ای پیشرفت سرما خوردگی را پس از دادن ویروس سرماخوردگی از طریق قطره بینی مورد بررسی قرار داد (۲۵).

نتیجه بررسی نشان می دهد کسانی که کمتر از ۷ ساعت می خوابیدند سه برابر بیشتر احتمال سرما خوردگی در مقایسه با کسانی که ۸ ساعت یا بیشتر خوابیدند داشتند.

اگر زیاد سرما می خورید ، اطمینان حاصل کردن از خواب کافی و خوردن بیشتر سیر می تواند تاثیر گذار باشد.

  1. خواب ضعیف با افزایش التهاب مرتبط است

خواب می تواند تاثیر زیادی در التهاب بدن داشته باشد.

در واقع ، کمبود خواب می تواند به طور ناخواسته باعث پدید آمدن علائم التهاب و آسیب سلولی شود.

خواب ضعیف همچنین به شدت با التهاب طولانی مدت دستگاه گوارشی در اختلالاتی معروف بیماری های التهابی روده مرتبط است (۲۶،۲۷).

پژوهشی در بیماران مبتلا به بیماری کرون نشان می دهد آن هایی که کمبود خواب داشتند دو برابر احتمال عود بیشتری در مقایسه با آن هایی که به اندازه می خوابیدند دارند (۲۸).

محققان حتی ارزیابی خواب را برای پیش بینی نتایج در افرادی که دارای مشکلات التهاب طولانی مدت هستند توصیه می کنند (۲۷).

  1. خواب بر روی احساسات و روابط اجتماعی تاثیر می گذارد

خواب بر روی روابط اجتماعی تاثیر می گذارد
خواب بر روی روابط اجتماعی تاثیر می گذارد

کمبود خواب توانایی تعامل اجتماعی را کاهش می دهد و چندین پژوهش با استفاده از تست تشخیص احساسات در چهره آن را تایید کرده اند (۲۹،۳۰).

پژوهشی نشان می دهد که افراد کم خواب توانایی کمتری در تشخیص عصبانیت و شادی دارند (۳۱).

محققان معتقدند که خواب ضعیف بر توانایی شما در تشخیص نشانه های اجتماعی و پردازش داده های احساسی تاثیر می گذارد.

نتیجه

در کنار تغذیه و ورزش ، خواب خوب نیز یکی از ارکان سلامتی است و نمی توانید بدون داشتن خواب مناسب به سلامت بهینه برسید.

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید