همه چیز راجع به کتوز و رژیم های کتوژنیک

0
1588
کتوز چیست

برخی افراد فکر می کنند کتوز به شدت خطرناک است. البته که ممکن است آن‌ها کتوز را با کتواسیدوز اشتباه گرفته باشند که کاملا متفاوت است.

کتواسیدوز یک بیماری جدی است که به خاطر عدم کنترل دیابت به وجود می آید اما کتوز یک حالت متابولیک طبیعی است.

در واقع، کتوز و رژیم های کتوژنیک به طور گسترده بررسی شده اند و نتایج نشان می دهد که در کاهش وزن بسیار موثرند.

رژیم های کتوژنیک همچنین دارای اثرات درمانی در صرع ، دیابت نوع ۲ و چندین بیماری مزمن دیگر می باشند.

به طور کلی کتوز برای بیشتر مردم ایمن است اما ممکن است در ابتدا چند اثر جانبی نیز داشته باشد.

نظری اجمالی بر کتوز

ابتدا مهم است که بدانیم کتوز چیست. کتوز بخشی طبیعی در متابولیسم است و هنگامی اتفاق می افتد که دریافت کربوهیدرات بسیار پایین باشد (مانند رژیم های کتوژنیک) و یا برای مدت طولانی غذا نخورده باشید.

هر دو مورد فوق باعث کاهش سطح انسولین شده که منجر به آزاد شدن مقدار زیادی چربی از سلول های چربی می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، کبد غرق در چربی شده و بخش زیادی از آن را به کتون تبدیل می کند.

در هنگام کتوز، بسیاری از بخش های بدن شروع به سوزاندن کتون برای انرژی به جای کربوهیدرات می کنند که شامل بخش بزرگی از مغز نیز می‌شود.

اگرچه این اتفاق فورا نمی‌افتد و مدتی طول می‌کشد تا بدن خود را با سوزاندن چربی و کتون به جای کربوهیدرات تطبیق دهد.

در طی این فاز تطبیق، ممکن چند اثر جانبی موقت را تجربه کنید که به آن ها عموما “آنفلونزای کم-کربوهیدراتی” یا “آنفلونزای کتو” گفته می شود.

آنفلونزای کم کربوهیدراتی/کتو

در ابتدای کتوز ممکن است طیفی از علائم منفی را تجربه کنید.

به آن ها عموما “آنفلونزای کم-کربوهیدراتی” یا “آنفلونزای کتو” گفته می شود زیرا علائمش همانند آنفلونزا است.

این علائم شامل موارد زیر است:

  • سر درد
  • خستگی
  • مه مغزی
  • افزایش گرسنگی
  • خواب ضعیف
  • حالت تهوع
  • کاهش عملکرد بدنی

این مشکلات ممکن است شما را از ادامه دادن رژیم کتوژنیک قبل از بهره وری از مزایای آن ناامید کند.

اگرچه آنفلونزای کم کربوهیدرات پس از چند روز به پایان می‌رسد.

بوی بد دهان

یكی از عوارض شایع كتوز، بوی بد دهان است كه اغلب آن بو را میوه‌ای و کمی شیرین توصیف کرده‌اند و به خاطر استون که از محصولات فرعی متابولیسم چربی است به وجود می‌آید.

سطح استون خون در حالت کتوز افزایش می‌یابد و بدن از بخشی از آن، از طریق تنفس خلاص می‌شود.

بعضی اوقات عرق و ادرار نیز می توانند بوی استون بدهند.

استون بوی برجسته و مشخصی داردو در واقع همان ماده ای است که  باعث بوی تند لاک ناخن می شود.

در بیشتر افراد، این بوی غیر طبیعی در طی چند هفته از بین می‌رود.

عضلات پا ممکن است گرفتگی داشته باشند

در حالت کتوز ، برخی افراد ممکن است دچار گرفتگی ماهیچه پا شوند. اگرچه این مشکل کوچکی است اما می تواند دردناک باشد.

گرفتگی پا معمولا با کمبود آب و مواد مغذی در بدن مرتبط است دلیل امر فوق آن است که کتوز باعث کاهش وزن آب بدن می شود.

گلیکوژن فرم ذخیره شده گلوکوز در ماهیچه ها و کبد است که توسط آب به یکدیگر پیوند داده می شوند.

هنگامی که دریافت کربوهیدرات خود را کاهش می دهید آب ماهیچه ها تخلیه می شود که یکی از دلایل اصلی کاهش سریع وزن در هفته های اول رژیم کم کربوهیدرات است.

علاوه بر علل فوق ، گرفتگی ماهیچه می تواند دلایل بسیار دیگری نیز داشته باشد.

کتوز ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود

تغییرات غذایی، برخی مواقع می توانند منجر به مشکلات گوارشی شوند.

این موضوع در مورد رژیم های غذایی کتوژنیک نیز صادق است و یبوست نیز از عوارض شایع در ابتدای آن است.

امر فوق بیشتر به علت عدم دریافت فیبر کافی و کمبود مایعات بوده و برخی نیز ممکن است به اسهال دچار شوند که کمتر دیده شده است.

اگر تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی‌تان برای رسیدن به حالت کتوز انجام داده باشید، احتمال ظاهر شدن علائم گوارشی در شما بیشتر است.

با این حال ، مشکلات گوارش معمولا در طی چند هفته به پایان می رسند.

افزایش ضربان قلب

افزایش ضربان قلب به عنوان عارضه جانبی کتوز در برخی افراد مشاهده شده است.

به این حالت تپش قلب یا قلب دونده نیز گفته می شود و در طی چند هفته اول رژیم کتوژنیک اتفاق می افتد.

کمبود آب و دریافت نمک کم از علل شایع این موضوع است همچنین نوشیدن قهوه زیاد نیز می تواند در آن دخیل باشد.

اگر این مشکل رفع نشود باید میزان دریافت کربوهیدرات خود را بالا ببرید.

دیگر عوارض جانبی کتوز

دیگر عوارض کتوز که کمتر دیده شده اند شامل :

  • کتواسیدوز : چندین مورد کتواسیدوز(بیماری که به خاطر کنترل نکردن دیابت رخ می دهد) در زنانی شیرده گزارش شده ، به گونه ای که دریافت کم کربوهیدرات باعث آن شده است البته این موارد بسیار اندک هستند.
  • سنگ کلیه : اگرچه غیرمعمول است اما در برخی کودکان مبتلا به صرع به خاطر رژیم کتوژنیک سنگ کلیه به وجود آمده است.
  • افزایش سطح کلسترول : در برخی افراد سطح کل کلسترولو لیپوپوتئین رقیق (LDL) افزایش می یابد.

کم کردن احتمال عوارض بالقوه

در پایین راه های کاهش عوارض کتور ارائه شده است:

  •  بسیار آب بنوشید : هر روز حداقل ۲ لیتر آب بنوشید زیرا مقدار زیادی آب در ابتدای حالت کتوز از دست می رود.
  •  به اندازه کافی نمک دریافت کنید : سدیم یک الکترولیت مهم است که با کاهش دریافت کربوهیدرات در مقادیر زیاد دفع می شود. نمک از دسته رفته را با اضافه کردن آن به غذا یا خوردن آبِ گوشت جبران کنید.
  •  دریافت مواد معدنی را افرایش دهید : غذا های حاوی منیزیم و پتاسیم می توانند گرفتگی ماهیچه پا را تسکین بخشند.
  •  ورزش های پر فشار انجام ندهید : هنگام تطبیق یافتن بدن با کتوز زیاد به خود فشار نیاورید و در هفته اول و دوم  ورزش های متوسط انجام دهید.
  •  با رژیم کم کربوهیدرات شروع کنید : برای آسان تر شدن تغییرات ، قبل از امتحان کردن رژیم کتوژنیک (کربوهیدرات خیلی کم) ، کربوهیدرات خود را به مقداری متوسط کاهش دهید.
  •  فیبر مصرف کنید : یک رژیم کم کربوهیدرات ، رژیمی بی کربوهیدرات نیست. غذا های غنی از فیبر مانند آجیل ها ، دانه ها ، توت ها و سبزیجات کم کربوهیدرات مصرف کنید.

کتوز امن و سالم است اما برای همه مناسب نیست

اثبات شده است که حالت کتوز برای افراد خاصی از جمله افراد مبتلا به چاقی و دیابت نوع دو و کودکان مبتلا به صرع مزایای قدرتمندی دارد.

با اینکه کتوز ایمن و سالم است اما ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد که شامل “آنفولانزای کم کربوهیدراتی” ، گرفتگی ماهیچه پا ، بوی بد دهان و مشکلات گوارشی می شود.

اگر چه این عوارض موقتی اند و پس از چند روز یا هفته برطرف می شوند. رژیم و تغییر در سبک زندگی نیز می تواند به کم کردن اثر این عوارض کمک کند.

علاوه بر این ، لازم به ذکر است با اینکه رفتن به حالت کتوز مزایای مشخصی برای برخی افراد دارد اما مطلقا برای همه مناسب نیست.

برخی افراد در رژیم کتوژنیک از مزایای فوقالعاده ای بهره می برند در حالی که برخی دیگر در رژیم هایی با کربوهیدرات بیشتر احساس بهتری دارند.

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید