چاقی کودکان: چگونه با آن مبارزه کنیم؟

0
586
چاقی کودکان

یکی از عواملی که باعث می‌شود والدین تشخیص ندهند فرزندشان اضافه وزن دارد یا نه، در حال رشد بودن کودکان است. به دلیل رشد متفاوتی که کودکان دارند، والدین اغلب به اشتباه فکر می‌کنند، کودک وزن طبیعی و نرمال دارد و چاقی کودکان خود را تشخیص نمی دهند. یک روش مطمئن نیز برای اینکه بفهمید وزن کودک شما طبیعی است یا نه، محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) است.

روش ساده‌تر نیز مقایسه کودک خود با سایر بچه‌ها است. اگر سایز لباس‌هایی که برای کودک خود انتخاب می‌کنید بزرگتر از دیگر بچه‌های هم سن او است، به سرعت از فعالیت‌های بدنی خسته می‌شود، اندازه یک بزرگسال غذا می‌خورد و همیشه احساس گرسنگی می‌کند، کودک شما دارای اضافه وزن است.

اگر هر یک از مواردی که اشاره کردیم در کودک شما وجود دارد با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. با راهنمایی مشاوران و متخصص تغذیه سبک زندگی خود را تغییر دهید و عادات غذایی مناسب در خانواده ایجاد کنید. بعلاوه، به عنوان والدین در کنار کودک خود قرار بگیرید و با راهکارهایی که در ادامه مطلب آورده‌ایم عادت‌هایی را که منجر به اضافه وزن در کودک شما شده است تغییر دهید.

 

حامی کودک خود باشید

کودکان چاق از لحاظ روحی نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند. آن‌ها در سنی هستند که حرف‌های دوستان و هم کلاسی‌های آن‌ها در مدرسه تاثیر فراوانی بر روی آن‌ها می‌گذارد. ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و در میان جمع استرس بگیرند.  به همین دلیل هم بخواهند ناراحتی‌های خود را با غذای اضافی جبران کنند.

در این مواقع کنار کودک خود قرار بگیرید. آن‌ها را مورد ستایش قرار دهید و از چاقی برای آن‌ها بت نسازید. در خانه و میان اعضای خانواده حرفی از چاقی کودکان به میان نیاورید. در مورد تغییر دادن نحوه انتخاب غذاها به کودک خود کمک کنید. به کودکان خود توضیح دهید چرا مصرف غذاهای سالم برای او ضروری است. میوه، سبزیجات و غذاهای سالم چه تاثیری بر روی بدن او می‌گذارند. می‌توانید برای کودک خود نیز پاداش‌هایی همانند پارک رفتن یا بازی‌هایی که مورد علاقه او است در نظر بگیرید.

  • حمایت والدین تاثیر بسیار زیادی در موفقیت آمیز بودن کاهش وزن کودک دارد. زمانی که والدین در کنار فرزند خود قرار بگیرند، ورزش‌های دسته جمعی را با او انجام دهند و از خوراکی‌های مغذی کم کالری استفاده کنند، کودک اعتماد به نفس پیدا می‌کند و سریع‌تر وزن کم می‌کند.

 

کودک را با خود به خرید نبرید

بیشتر کودکان وقتی تنقلاتی را می‌بینند به سمت خرید آن هدایت می‌شوند. بنابراین اگر یکی از وظایف کودک شما خرید‌ برای خانواده بوده است و در پاداش نیز می‌توانسته بستنی، پفک یا چیپس بخرد، از این لحظه خود به خرید بروید. اگر دوست دارید کودکان نیز همراه شما باشند، بهتر است بدانید الگوی اولیه کودک شما هستید. پس سبد خرید خود را از میوه‌ها، سبزیجات و مواد مغذی پر کنید و به سمت قفسه‌های تنقلات نروید. به او یاد بدهید تنقلات، نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای آماده از چه موادی تشکیل شده است و چه مضراتی برای بدن دارد. با این کار کودک شما یاد می‌گیرد به سمت قفسه‌های پر زرق و برق سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‎‌ها نرود.

 

به کودک یاد بدهید آب بخورد

به کودک یاد بدهید آب بخوردآبمیوه‌های غیر طبیعی و نوشابه‌ها نه تنها خاصیتی ندارند، بلکه روی خلق و خوی کودک تاثیر منفی دارند. مصرف این نوع نوشیدنی‌ها موجب پرخاشگری، حواس پرتی و کم‌حرفی در کودکان می‌شود. بعلاوه، این مواد قندی که کالری بسیار بالایی دارند به پر شدن معده کودک شما کمکی نمی‌کنند. بنابراین،مصرف روز به روز این نوشیدنی‌ها تنها باعث چاقی کودکان می‌شود.

به کودکان خود آموزش دهید هنگام تشنگی آب بخورند. می‌توانید برای تشویق کودک “آب طعم‌دار” یا دتاکس در خانه درست کنید و برای کودک درون یک قمقمه بریزید. دتاکس از آب و تکه‌های میوه تشکیل شده است و برای کودک و حتی بزرگسالان جذاب‌تر است.

برای اینکه این عادت مصرفی در کودک شکل بگیرد باید تمام اعضای خانواده مشارکت داشته داشته باشند. حتی می‌توانید در ساعات خاصی با همدیگر آب بخورید. مطمئنا کودک شما خوشحال‌تر خواهد بود.

 

به کودک خود آموزش دهید احساسات خود را کنترل کند

به کودکان خود یاد بدهید هر زمان که احساس گرسنگی می‌کنند ممکن است واقعا گرسنه نباشند. بسیاری از مواقع چه کودکان و چه بزرگسالان غذا خوردن احساسی را تجربه می‌کنند.در گرسنگی احساسی شما احساس می‌کنید همین الان و در این لحظه باید غذا بخورید؛ اغلب بدون فکر به سراغ این خوراکی‌ها می‌روید، قبل از اینکه به خود بیایید یک بسته کامل چیپس یا پفک را بدون اینکه لذتی برده باشید تمام کرده‌اید؛  بیشتر تمایل به خوردن غذاهای پرچرب و خوراکی‌های سرشار از قند دارید، بدون هیچ وقفه‌ای فقط می‌خورید و لحظه به لحظه تمایل شما به خوردن بیشتر می‌شود.

تامی این مواردی که ذکر کردیم بر اثر به وجود آمدن احساسی همانند استرس، غم، ناراحتی و … به وجود می‌آید. در این زمان‌ها تنها کودکان یا بزرگسالان دچار یک چرخه معیوب شده‌اند که نتیجه‌ای جز پرخوری و اضافه وزن ندارد.

برای شکستن این سیکل معیوب در خانه خود تنقلات نگه ندارید. همیشه میوه و سبزیجات در دسترس داشته باشید. آگاهانه خوردن را به اعضای خانواده آموزش دهید. به کودکان یاد بدهید قبل از خوردن فکر کنند. آیا این مواد غذایی برای بدن آن‌ها مفید است؟، آیا واقعا گرسنه هستند یا احساس می‌کنند دوست دارند یک خوراکی بخورند که آرام بشوند؟

 

به جای تماشای تلویزیون با کودکان خود بازی کنید

به جای تماشای تلویزیون با کودکان خود بازی کنیدکودکان عاشق فعالیت‌های بدنی و بازی کردن هستند. اگر می‌خواهید کودک شما شاد باشد با او بازی کنید. تلویزیون را خاموش کنید. گوشی همراه را از ساعت مشخصی کنار بزارید. در این ساعت تمام وقت خود را به کودک اختصاص دهید. می‌توانید برای دوچرخه‌سواری به پارک بروید، در خانه برقصید یا راه بروید و تا جایی که می‌توانید فعالیت‌های خاص را به صورت گروهی انجام دهید.

 

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید