چاقی کودکان: چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

0
371
چاقی کودکان و راه های جلوگیری از آن

اتفاقی که امروز در شهرهای بزرگ در حال رخ دادن است، چاقی کودکان است. والدین مثل گذشته فرصت کافی برای رسیدگی به امور کودکان خود را ندارد. غذاهای دارای ارزش بسیار پایین نیز به راحتی در رستوران‌ها و فست‌فودها در دسترس کودکان است. کودکان نیز مثل گذشته فضای لازم برای  بازی‌های گروهی را ندارند. بازی‌هایی مثل گرگم به هوا جای خود را به تبلت‌ها و کنسول‌های بازی داده‌اند.

در نتیجه، تنها عامل چاقی کودکان را دیگر عامل وراثت نمی‌توان دانست. موضوع فراتر رفته است. والدین نیز تصور می‌کنند کودکی سلامت است که غذای زیادی بخورد. در حالی که تمام متخصصین تغذیه با این امر مخالف هستند. اینکه کودک مقادیر زیادی خوراکی مصرف کند و شما هم انواع ویتامین‌ها را به کودک دلبند خود بدهید، لطفی در حقش نکرده‌اید. این کودک در سن نوجوانی و بزرگسالی مجبور است با عوارض گوناگون چاقی و مشکلات اجتماعی روبرو شود.

به عنوان والدین باید عواملی که موجب چاقی کودکان شما می‌شود را شناسایی کرده و گام‌های عملی برای اصلاح آنان بردارید.

 

زیاد خوردن دلیل بر سلامتی کودک نیست

زیاد خوردن به معنی سلامت کودک نیستبسیاری از والدین نسبت به بد غذا بودن کودک خود شکایت دارند. اینکه اشتهای کمی دارند و یک جا نمی‌نشینند غذا بخورند. در بسیاری از مواقع هم متهم می‌شوند غذای کافی به کودک خود نمی‌دهند.

تغذیه کودک مهم است. اینکه چی بخورد و به چه میزان اهمیت فراوانی دارد. شما به عنوان والدین نیز وظیفه دارید کودک را تشویق کنید غذاهای سالم بخورد. حواستان باشد کودک خود را به پرخوری تشویق نکنید و باعث چاقی کودکان خود نشوید.

 

کودک شما تکرار رفتار شما است

کودکان دوست دارند رفتارهای خواهر، برادر و والدین خود را در خانه تکرار کنند. پس مهمترین عامل در پیش گرفتن سبک زندگی سالم در برنامه غذایی خانواده است. شما باید الگوی آن‌ها باشید. اول خودتان غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی‌های سرشار از شکر مانند نوشابه را از سبد خرید خانواده حذف کنید. به جای رفتن به رستوران‌ها و سفارش از فست‌فودها، در خانه غذاهای سالم تهیه کنید. موقع غذا خوردن بشقاب‌های خود را پر نکنید و لقمه‌های کوچک بخورید. غذاهای خود را کم‌نمک درست کنید و هنگام غذا خوردن نمک نزنید.

 

به کودک خود یاد بدهید حواسش به غذا باشد

بیشتر خانواده‌ها برای سرگرم نگه داشتن کودکان خود بیش از حد مجاز به آن‌ها اجازه می‌دهند تلویزیون تماشا کنند یا با انواع کنسول‌ها و تبلت‌ها بازی کنند . ممکن است این یک راه عالی برای سرگرم کردن کودکان  به نظر برسد، اما کودکان موقع انجام این کارها تمرکز کافی بر روی میزان غذایی که می‌خورند ندارد. بعلاوه، کودکان با جایگزین شدن این دستگاه‌ها مانند گذشته فعالیت بدنی ندارند. همه این عوامل موجب می‌شود کالری زیادی دریافت کنند و دچار افزایش وزن شوند.

  • بهتر است برای صرف غذا تمامی اعضا خانواده دور هم جمع شوند و تمام وسایلی که موجب حواس پرتی کودکان می‌شود خاموش شود.

 

کابینت و یخچال خود را از مواد غذایی بی‌ارزش پاکسازی کنید

بچه‌ها تنقلات خوردن را دوست دارند، به خصوص زمان‌هایی که از مدرسه به خانه بر می‌گردند یا مشغول تماشای تلویزیون هستند. دوست دارند به سراغ یخچال یا کابینت بروند و یک خوراکی برای خوردن پیدا کنند. پس اولین گام برای تغذیه سالم کودک پاکسازی کابینت و یخچال از تمامی خوراکی‌های بی‌ارزش مانند پفک، چیپس و نوشیدنی‌های پر از شکر است. میوه‌ها و سبزیجات را در دسترس کودکان قرار دهید تا جایگزین این تنقلات شود.

 

با کودکان خود بیشتر وقت بگذرانید

با کودکان خود بیشتر وقت بگذرانیدیکی از هیجان‌انگیزترین کارها برای کودکان داشتن فعالیت‌های بدنی است. این شور و اشتیاق زمانی که شما به آن‌ها ملحق شوید چند برابر می‌شود. بنابراین برنامه‌های کاری خود را به گونه‌ای ترتیب دهید که روزانه بتوانید با کودکان خود به پارک، پیاده‌روی یا شنا بروید. انجام این کارها باعث افزایش فعالیت کودکان و افزایش سوخت و ساز بدن آن‌ها می‌شود. بعلاوه، این زمانی است که کودکان شیوه‌های درست زندگی را از شما می‌آموزند. حواستان باشد هر بار یک فعالیت جدید را انتخاب کنید، بدین طریق کودکان کمتر خسته می‌شوند و راحتتر از شما پیروی می‌کنند.

 

این حرف‌ها را به کودکان خود نزنید

برای هم صحبتی با کودکان خود از واژه‌های مثبت استفاده کنید. اگر به برخی از تنقلات و اسنک‌ها علاقمند است مورد انتقاد قرارش ندهید. به جای اینکه به کودک خود بگویید با خوردن این خوراکی‌ها چاق می‌شود از کلمه افزایش وزن استفاده کنید. افزایش وزن بار مثبت دارد.

زمانی که کودک استرس یا اضطراب دارد، تشویقش نکنید به سمت خوراکی‌ها برود. به کودک خود آموزش دهید هر گونه رفتاری که مبتنی بر هیجانات است قابل کنترل است و غذا کمکی به کنترل این موارد نمی‌کند.

اگر می‌خواهید کودک را ترغیب به انجام فعالیت خاصی بکنید، پاداش‌هایی مانند بستنی، شکلات یا چیپس

اگر دوست دارید کودکان به حرف‌های شما گوش دهند، پاداشی مانند شیرینی، بستنی یا شکلات به او ندهید. اول تصمیم بگیرید آیا می‌خواهید اجازه دهید همیشه کودک شما از این تنقلات مصرف کند یا نه! در غیر این صورت زمانی که کودک از شما تقاضا کند، شما نمی‌توانید به او بگویید این تنقلات بد هستند. به جای این گونه پاداش‌ها، بازی‌ها و فعالیت‌هایی که خود کودک دوست دارد را به او پیشنهاد دهید.

 

سخن آخر

مطمئنا همه والدین دوست دارند کودکانی سلامت داشته باشند. اما باید دقت داشته باشید پرخوری به معنای این نیست کودک شما سالم است. مهم‌تر از میزان غذایی که کودک شما می‌خورد، ارزش مواد غذایی است که مصرف می‌کند. بنابراین، تعداد دفعاتی که بیرون غذا می‌خورید را کاهش دهید. عادات غذایی سالم را در خانه رواج دهید. شما الگوی اولیه کودکان خود هستید. آهسته غذا بخورید و انتخاب‌های خود را تغییر دهید.

برای سرگرم کردن کودکان آن‌ها را تشویق به تماشای تلویزیون یا بازی با کنسول‌ها نکنید. فعالیت‌های متنوعی همانند پیاده‌روی، شنا و دویدن انتخاب کنید و با کودکان خود به انجام این فعالیت‌ها بپردازید.

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید