ویتامین‌ برای کودکان / بدن کودکان به چه ویتامین‌هایی نیاز دارد؟

0
2228
ویتامین‌ برای کودکان

ویتامین‌ برای کودکان بسیار ضروری است و رشد و سلامت آن‌ها بدان وابسته است. زمانی که شرایط عادی است کودکان مواد مغذی و ویتامین‌های لازم را از طریق غذاهایی که می‌خورند دریافت می‌کنند، اما در صورت عدم دریافت ویتامین‌های لازم باید از مکمل‌های ویتامین و املاح معدنی استفاده کرد.

در این مطلب با انواع ویتامین‌ برای کودکان و مواد معدنی که کودک شما ممکن است به آن‌ها احتیاج داشته باشد آشنا خواهید شد.

نیازهای تغذیه‌ای کودکان

نیازهای تغذیه‌ای هر کودک به سن، جنس، اندازه، رشد و سطح فعالیت او بستگی دارد. به گفته‌ی کارشناسان بهداشت، کودکان خردسال ۲ تا ۸ ساله روزانه به ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ کالری نیاز دارند.

کودکان در سنین ۹ تا ۱۳ سالگی به ۱۴۰۰-۲۶۰۰ کالری روزانه نیاز دارند که نیاز آن‌ها به کالری بسته به فعالیت‌های کودکان می‌تواند کم و زیاد شود.

علاوه بر دریافت کالری مورد نیاز، رژیم غذایی کودک باید از برنامه‌های رژیم غذایی مرجع پیروی کند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بدن او تامین گردد. به جدول زیر دقت کنید:

۴ الی ۸ ساله

۱ الی ۳ ساله

سن کودک / ویتامین‌ها و مواد معدنی

۱۰۰۰ میلی گرم

۷۰۰ میلی گرم

کلسیم

۱۰میلی گرم

۷ میلی گرم

آهن

۴۰۰میکرو گرم

۳۰۰ میکرو گرم

ویتامین A

۲/۱ میکرو گرم

۰٫۹ میکرو گرم

ویتامین B12

۲۵ میکرو گرم

۱۵ میکرو گرم

ویتامین C

۶۰۰ میکرو گرم

۱۵ میکرو گرم

ویتامین D

 

بدن کودکان تنها به مواد مغذی معروفی که در بالا به آن‌ها اشاره شد نیاز ندارد، بلکه كودكان برای سلامتی و رشد مناسب به مقدار ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی احتیاج دارند، که مقادیر دقیق آن‌ها با توجه به سن کوکان متفاوت و متغیر است.

نوجوانان برای داشتن سلامتی مطلوب، به مقادیر مختلف و بیشتری نسبت به بچه‌های کوچکتر از مواد مغذی احتیاج دارند.

آیا کودکان نسبت به بزرگسالان مواد مغذی متفاوتی نیاز دارند؟

نوع مواد مغذی که بدن کودکان به آن‌ها نیاز دارد مشابه بزرگسالان است، فقط مقادیر کمتری نسبت به آن‌ها برای بدن کودکان نیاز است.

با رشد کودکان، دریافت مقادیر کافی از مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین D برای برای ساختن استخوان‌های قوی در کودکان بسیار مهم و حیاتی می‌شود.

علاوه بر این، بدن کودکان به موادی مانند آهن، روی، ید، کولین و ویتامین‌هایA ، B6، B12 و D برای رشد مغزی خود احتیاج دارند.

اگرچه در مقایسه با بزرگسالان، ممکن است کودکان به مقادیر کمتری از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز داشته باشند، اما برای رشد و سلامت بدن آن‌ها نیاز به مقدار کافی از این مواد مغذی وجود دارد.

آیا کودکان به مکمل های ویتامین دار نیاز دارند؟

کودکانی که از رژیم غذایی سالم و متعادلی بهره میبرند، به مکمل های ویتامین نیازی ندارند، ولی با این حال نیازهای مغذی نوزادان نسبت به کودکان متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است نوزادان شیرخوار به مکمل های خاصی از جمله ویتامین D احتیاج داشته باشند.

تحقیقات انجام شده توسط آکادمی کودکان آمریکا ثابت کرده است که کودکان سالم بالاتر از یک سال که از رژیم غذایی متعادل بهره می‌برند، نیازی به مکمل‌های ویتامین و رژیم‌های غذایی خاص ندارند.

 

کودکان با مصرف انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات، لبنیات و پروتئین‌ها می‌توانند نیازهای غذایی بدن خود را به صورت کامل دریافت کنند. این مواد غذایی حاوی تمام مواد مغذی لازم برای رشد و سلامت کودکان است. کودکانی که از رژیم غذایی که شامل همه‌ی گروه‌های غذایی است برخوردارند، معمولاً به مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی احتیاجی ندارند.

مکمل‌های ویتامین‌ برای کودکان

ممکن است برخی از کودکانی که حتی از تغذیه‌ی مناسبی برخوردار هستند نیاز به مکمل‌های ویتامین داشته باشند. در شرایط خاص مانند ابتلا به برخی بیماری‌ها و مشکلات در بدن کودکان برای تضمین سلامتی آن‌ها نیاز به استفاده از مکمل‌های ویتامین وجود دارد، مانند شرایط زیر:

  • کودکانی که دارای رژیم گیاه خواری و وگان هستند.
  • کودکانی که به بیماری‌های سلیاک، سرطان، فیبروز کیستیک یا بیماری التهابی روده دچار هستند و بدن آن‌ها در جذب ویتامین‌ها مشکل دارد.
  • کودکانی که بدن آن‌ها جراحی شده است و معده یا روده‌ی آن‌ها آسیب دیده است.
  • کودکانی که در خوردن برخی غذاها لجباز هستند و بد غذا نامیده می‌شوند.

کودکانی که رژیم غذایی گیاهی خواری دارند ممکن است در معرض خطر کمبود کلسیم، آهن، روی و ویتامین‌های B12 و D قرار گیرند، به خصوص اگر مواد غذایی که مصرف می‌کنند فاقد فرآورده‌های لبنی و حیوانی باشد.

رژیم غذایی وگان مشابه رژیم گیاه خواری است با این تفاوت که در آن محصولات لبنی نیز به طور کامل حذف شده‌اند. اگر مواد غذایی خاصی مانند ویتامین B12  که به طور طبیعی در غذاهای حیوانی یافت می‌شود از طریق مکمل‌ها یا غذاهای غنی شده جایگزین نشوند، می‌تواند برای بدن کودک بسیار خطرناک بوده و عوارض جبران ناپذیری مانند رشد غیر طبیعی و تأخیر در رشد به بار آورد.

مکمل های غذایی- ویتامین‌ برای کودکان

اما اگر والدین آن‌ها غذاهای گیاهی را که به طور طبیعی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی هستند یا از آن‌ها غنی شده‌اند استفاده کنند، کودکان آن‌ها ویتامین‌های مورد نیاز خود را به تنهایی از رژیم غذایی دریافت خواهند کرد.

از طرف دیگر بچه‌های مبتلا به فیبروز کیستیک در جذب چربی مشکل دارند و بنابراین ممکن است ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌هایA ،D ، E و K را به اندازه‌ی کافی جذب نکنند. كودكان مبتلا به سرطان و بیماری‌های دیگر نیز ممكن است برای جلوگیری از سوء تغذیه‌ی ناشی از بیماری به مكمل‌های خاصی احتیاج داشته باشند.

با بررسی و مطالعه روی ۹۳۷ کودک ۳ تا ۷ ساله‌ی بدغذا نشان داده شد که بدغذایی این کودکان با میزان دریافت آهن و روی مرتبط است. همچنین نشان داده شد که دریافت آهن و روی در رژیم غذایی کودکان بدغذا با کودکانی که از لحاظ تغذیه مشکلی ندارند، تفاوت چندانی ندارد.

اما باید این نکته را نیز ذکر کرد که بدغذایی کودکان در دراز مدت ممکن است موجب کمبود برخی ریز مغذی‌ها در بدن آن‌ها شود و بدن آن‌ها را نیازمند استفاده از مکمل‌های غذایی کند.

ویتامین‌ برای کودکان و دوز مصرفی آن

اگر کودک شما رژیم غذایی دارد که موجب می‌شود نتواند ویتامین‌ها و املاح معدنی متناسب با سن و بدن خود را دریافت کند، شما نیاز دارید تا از مکمل‌های غذایی بهره ببرید.

قبل از استفاده از هر گونه مکمل غذایی بهتراست با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید و از مکمل‌هایی با مارک و برند معتبر که قبلاً توسط اشخاص دیگر مورد استفاده قرار گرفته‌اند استفاده کنید.

در استفاده از مکمل‌ها دقت داشته باشید این مکمل‌ها مخصوص کودکان هستند و یا دوز بالایی ندارند و بیشتر از نیاز روزانه‌ی کودک شما نباشند.

اقدامات مهمی که برای استفاده از مکمل‌ها باید انجام دهید

استفاده‌ی بیش از حد از مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی می‌تواند برای کودکان سمی و خطرناک باشد، مخصوصاً ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A ،D ، E و K که مقادیر اضافه‌ی آن در چربی‌های بدن ذخیره می‌شوند خطر بیشتری دارند.

همچنین در مواردی نیز کودکان هنگام مصرف مکمل‌های ویتامین به خصوص ویتامین A که شبیه آب نبات هستند نیز دچار مسمومیت می‌شوند،

زیرا به علت شباهت با آب نبات در خوردن آن زیاده روی می‌کنند. به همین علت بهتر است والدین عزیز ویتامین‌ها را از دسترس کودکان دور نگه دارند و اگر فرزند نوجوان آن‌ها مکمل ویتامینی مصرف می‌کند در مورد عوارض استفاده‌ی بیش از اندازه‌ی آن با فرزند خود صحبت کرده و او را آگاه کنند، تا از پر خوری تصادفی مکمل‌ها جلوگیری شود.

در صورت استفاده‌ی بیش از حد کودک شما سریعاً او را نزد پزشک یا مراکز درمانی ببرید.

چگونه می‌توان از مصرف ویتامین موردنیاز بدن کودک خود اطمینان حاصل کرد

قبل از استفاده از هر گونه مکمل غذایی بهتر است در مورد تغذیه و برنامه‌ی غذایی کودک خود تجدید نظر کرده و مطمئن شوید کودک شما ویتامین‌های مورد نیاز خود را از غذای خود دریافت می‌کند.

گنجاندن میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، پروتئین‌های بدون چربی، چربی‌های سالم و لبنیات در وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی را برای بدن کودک شما فراهم کند.

برای کودکانی که سبزی و میوه دوست ندارند نیز بهتر است با روش‌های مختلف تغییر طعم و شکل میوه‌ها آشنا شده و متناسب با ذائقه‌ی کودک خود از آن‌ها استفاده کنید. در یک رژیم غذایی سالم برای بچه‌ها باید استفاده از قند و غذاهای فرآوری شده محدود شده و روی میوه‌ها و آب میوه‌ها تمرکز کنید.

اما اگر احساس کردید که کودک شما به تنهایی از طریق رژیم غذایی تغذیه‌ی مناسبی انجام نمی‌دهد، مکمل‌ها می‌توانند یک روش موثر و مطمئن برای تامین ویتامین‌ برای کودکان شما باشند که در این مورد نیز بهتر است با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

سخن آخر

کودکانی که رژیم غذایی سالمی دارند معمولاً نیازهای غذایی خود را از این طریق برطرف می‌کنند. با این وجود در برخی موارد که بدن فرد نمی‌تواند مواد لازم را مصرف کند یا در جذب ویتامین‌ها دچار مشکل است، می‌توان از مکمل‌های غذایی لازم استفاده کرد.

در استفاده از این مکمل‌ها باید دقت کافی را داشته باشید تا این مواد متناسب با سن کودک شما باشد و از مارک و برند معتبری خریداری شوند.

برای اطمینان از اینکه رژیم غذایی کودک شما حاوی تمام مواد و ویتامین‌های لازم برای بدن او باشد بهتر است از میوه و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کرده و مصرف قند و محصولات فرآوری شده را محدود کنیم.

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید