کودکان آینده سازان کشور هستند. هرچه از لحاظ جسمی و روحی در سلامت بیشتری باشند در آیندهای نه چندان دور شاهد کشوری سالم و تندرست خواهیم بود. بدون شک تهیهی غذای سالم و تغذیهی مناسب تندرستی و صحت و سلامتی افراد جامعه را دربرخواهد داشت.در ادامه راجع به وظایف مدرسه در قبال سلامتی دانش آموزان صحبت خواهیم کرد.
در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون دانشآموز در کشور وجود دارد. برای اینکه بتوان این کودکان را از هر لحاظ سالم به بار آورد باید دولت، معلمان و خانوادهها محیطی دلپذیر و شاداب برای کودکان آماده کنند. دربارهی مواد غذایی و نحوهی استفاده از همهی چهار گروه اصلی مواد غذایی با کودکان صحبت کنند. اهمیت استفاده از مواد غذایی سالم را به کودکان توضیح دهند.
بدغذایی دانش آموزان
یکی از شایع ترین اختلالات تغذیهای که در بین کودکان مدارس مرسوم است، بد غذایی کودکانی است که علاقهی زیادی به خوردن هله هولهها و مواد قندی در میان وعدهها و غذاهای آمادهی فرآوری شده دارند، که مشکلات زیادی در سلامت کودکان به جا میگذارد.
این کودکان به خوردن غذاهای سالم واکنش نشان میدهند و به هر ترتیبی شده غذاهای ناسالم را تهیه میکنند و دور از چشم خانوادهها از آنها استفاده میکنند.
راهکارها و وظایف مدرسه در قبال سلامتی دانش آموزان
درحال حاضر در مدارس مربی بهداشت وجود دارد که هر ساله قد و وزن دانش آموزان را مورد بررسی قرار می دهند و آنهایی را که دچار مشکل هستند به مراکز درمانی معرفی میکنند تا مشکلات آنها توسط متخصص مورد بررسی قرار داده شود.
همچنین در قالب طرح سلامت دهان و دندان دانش آموزان را به مراکز بهداشت معرفی میکنند تا فلوراید تراپی برای دانش آموزان انجام شود. هر چقدر مدارس و معلمان دانش آموزان را با فواید این اقدامات آشنا کنند، دانش آموزان با رغبت بیشتری به این مراکز مراجعه خواهند کرد.
همچنین در سالهای اخیر دستگاههای مخصوصی وارد کشور شده است که بدن دانشآموزان را از جهات مختلف مورد بررسی قرار میدهد و مشکلات سلامتی که کودکان با آن مواجه هستند را تشخیص میدهد.
نقش معلمان و دبیران در تغذیه ی کودکان در مدارس
کودکان ساعاتی از روز را در مدرسه و کنار همسالان خود میگذرانند. همیشه از معلم خود بهترین و بیشترین حرف شنوی را دارند. نقش معلمان و دبیران در شکلگیری عادات غذایی بسیار مهم میباشد.
دبیران با همکاری والدین میتوانند کودکان را با مزایای مواد غذایی سالم و مضرات فستفودها و غذاهای آماده آشنا کنند.
تجهیز بوفهی مدارس با مواد غذایی سالم
کودکان با خوردن غذاهای سالم میتوانند یادگیری بهتری داشته باشند. غذاها و نوشیدنیهایی که در بوفهی مدارس به دانش آموزان عرضه میگردد باید مغزی و متنوع و همچنین اشتها آور باشند.
برای این که مواد غذایی موجود در بوفه ها مفید باشند، باید مواد اصلی چهار گروه مواد غذایی را دارا باشند. میتوان غذاهای روزانه یا هفتگی مناسب فصل را در بوفهها عرضه کرد تا منوی متنوع و جذاب در بوفه برای کودکان داده شود.
استفاده از سبزیجات در بوفهی مدارس
میتوان به ساندویج بچهها انواع سبزیجات ترد و تازه را اضافه کرد، یا روی سالاد میوههای مختلف قرار داد و رنگ وطعم غذا را برای بچهها دلپذیر کرد. همچنین میتوان میوهها را تکه تکه به دانش آموزان داد و سوپ را در ظرفهایی کشید که دانش آموزان بتوانند ان را بیرون ببرند. وهر موقع که دوست داشتند ان را بخورند.
بهبود زمان تغذیه در مدارس
مدیران مدارس میتوانند با وارد کردن دانههای کامل و میوهها و سبزیجات تازه تغذیهی فرزندان را بهبود بخشند، همچنین زمان کافی برای خوردن غذا در اختیار دانش اموزان قرار دهند، چون غذا خوردن سریع یا در حال بازی و دوید میتواند منجر به پرخوری شود.
مدیران میتوانند نظارت کاملی بر مواد غذایی که در بوفهها عرضه میشود داشته باشند و مانع فروش غذاهای پر از قند یا چربی و غذاهای فرآوری شده و آب میوههای صنعتی شوند.
صحبت رو در رو با دانشآموزان
پیشترها آموزش پرورش طرح توزیع شیر و قرص آهن در مدارس را با هدف فرهنگ سازی و ترویج تغذیهی سالم در سطح کشور در برنامهی خود قرار داده بود که این طرح چند سالی میشود که تعطیل شده است.
توزیع شیر از سال ۱۳۷۹ در کشور آغاز گردید و میلیونها دانش آموز تحت پوشش آن قرار گرفتند و برای بهبود کیفیت تغذیهای و جلوگیری از امراض و هزینههای هنگفت در آینده شیر و قرص آهن در مدارس توزیع شد. اما بسیاری از دانش آموزان به دلیل این که با فواید شیر و قرصهای آهن آشنا نبودند، از آن ها استفاده نمیکردند و دور میریختند.
ورزش در مدارس
هرچه برنامههای تفریحی و ورزشی بیشتری برای دانش آموزان در مدارس تشکیل شود، دانش آموزان از سلامت بیشتری برخوردار خواهند شد، چون فعالیت بدنی یکی از مهمترین گامها به سوی سلامتی است.
روانشناسان معتقد هستند کودکانی که به طور منظم ورزش میکنند، علاوه بر تغییر شکل و استحکام عضلات و ایجاد هماهنگی بهتر در چشمها و دستها، پیامدهای روانی مثبتی را دربرخواهند داشت.
بهتر است به جای صفهایی که کودکان از آن فراری هستند، به ورزشهای دستهجمعی که کودکان نیز به آنها علاقهی فراوانی دارند، روی بیاوریم. برای اینکه کودکان با خواستهی شما همراستا شوند، با آنها صحبت کنید، به آنها توضیح دهید که چرا باید این برنامه ورزشی هر روز وجود داشته باشد. از آهنگهای محبوب کودکان و معلمان برای پیشبرد این هدف بهره بگیرید.
اعطاء جوایز دانش به آموزان
دادن جایزه به دانش آموزانی که از برنامهی غذایی صحیحی استفاده میکنند، میتواند دیگران را هم تشویق کند تا از مواد غذایی سالم استفاده کنند.
برای این منظور میتوانید یک کمپین برگزار کنید، از کودکان بخواهید روزنامه دیواری یا تحقیقاتی در ارتباط با سلامتی تهیه کنند. روزی را تعیین کنید که کودکان بتوانند راجع به آموختههای خود با سایر دانشآموزان صحبت کنند. از آنها بخواهید تا به گروههایی تقسیم بندی شوند و برنامهی رژیمی سالمی برای چند روز خود در مدرسه تهیه کنند.
آنچه که میتوانیم از مدارس ژاپن یاد بگیریم؟
در مدارس ژاپن طرحی توسط مدارس اجرا میشود که دانش اموزان در ساعاتی همهی کارهای تهیهی غذا را به عهده می گیرند. خود آنها مواد غذایی را تهیه میکنند، با کمک دبیران غذا را میپزند، حتی سرو غذا هم به اختیار دانش آموزان میباشد.
این کار باعث می شود دانش آموزان با انواع مواد غذایی سالم و فواید آنها آشنا شوند. با انواع شغلهایی که مربوط به مواد غذایی می باشد آشنا شوند و چون خود در تهیهی غذا نقش داشتند با میل بیشتری از آن غذاها میخورند.
این موارد تنها برخی از وظایف مدارس در قبال سلامتی دانش آموزان است، برای اینکه بتوانیم در آیندهی نزدیک جامعهی سالمتری داشته باشیم، مهمترین نقش بر عهدهی مدارس و معلمان است.
چند پیشنهاد لقمه برای تغذیه فرزندتان در مدرسه
بهترین تغذیه برای مدرسه کودکان : چند توصیه کوتاه تغذیهای به مادران