چاقی کودکان: ورزش‌هایی برای کنترل آن

0
523
کنترل چاقی کودکان با ورزش

چاقی کودکان معمولا بر اثر خوردن مواد غذایی پرکالری مانند غذاهای فست‌ فود به وجود می‌آید. همانطور که در مقاله‌ قبلی توضیح دادیم در درجه اول باید با متخصص تغذیه صحبت کرده و برنامه غذایی سالمی برای کوچولوی خود تنظیم کنید. اما در کنار تغذیه، افزایش فعالیت بدنی کودک کمک زیادی به او می‌کند. پس تلویزیون، کنسول‌های بازی و موبایل‌ها را خاموش کنید و کودک را تشویق کنید تا بازی کند.

هر چقدر میزان فعالیت جسمانی کودکان افزایش یابد میزان (اعتماد به نفس، سلامت جسمی و روانی، تمرکز و دقت در یادگیری) آنان افزایش می‌یابد. به خصوص کودکان در سن پایین عاشق دوچرخه سواری و شنا هستند. اولین بار که خودتان رکاب زدید یا آب بازی کردید را به یاد بیاورید.

در این مقاله، قصد داریم روی این موضوع‌ها تمرکز کنیم که آیا ورزش کردن در سن پایین مهم است؟، آیا هر ورزشی مناسب کودک شما است؟ چگونه کودک خود را تشویق به ورزش کردن کنیم؟ و چگونه چاقی کودکان خود را کنترل کنیم؟

 

اهمیت ورزش در سنین پایین

فعالیت بدنی در سنین پایین از اهمیت فراوانی برخوردار است و این مطلبی است که بسیاری از مدارس و والدین کمتر به آن توجه می‌کنند. یکی از علت‌های شیوع چاقی کودکان نیز کمتر شدن فعالیت‌های بدنی است. تلویزیون، موبایل و کنسول‌ها مثل ایکس باکس جای بازی‌های کودکانه مثل دویدن و فوتبال بازی کردن را گرفته‌اند. اما ورزش پایه و اساس بنای یک زندگی سالم برای کودک است. ورزش موجب می‌شود مهارت‌های تعادلی، انعطاف‌پذیری، اعتماد به نفس، مهارت‌های اجتماعی و میزان تمرکز کودک بهبود پیدا کند.

هر چقدر کودک در طول روز بیشتر بازی و ورزش کند کالری بیشتری می‌سوزاند و کمتر دچار افزایش وزن می‌شود.  بعلاوه، استرس و اضطراب‌ها را از بین می‌برد و کودک کمتر سراغ خوراکی‌های چرب و شیرین می‌رود.

 

هر ورزشی مناسب سن کودک شما نیست!

کودک از زمانی که به دنیا می‌آید می‌تواند ورزش کند (شنای نوزادان در تشت‌‌های کوچک را در نظر بگیرید). اما انجام حرکات سنگین و تمرینات جنبی برای این کوچولوها مورد نیاز نیست. بیشتر لازم است انجام هر فعالیتی در این سن برای کودکان جنبه بازی کردن داشته باشد. کودک شما برای یادگیری نحوه ارتباط برقرار کردن با دیگران، تسلط پیدا کردن به حرکات و .. نیاز به زمان دارد.

  • اگر کودک شما زیر ۶ سال است او را به سمت ورزش‌هایی هدایت کنید که بیشتر جنبه بازی کردن برای کودک دارد.
  • کودکان از سن ۷ سالگی می‌توانند بین حرکاتی که انجام می‌دهند هماهنگی ایجاد کنند.

 

زورگویی تشویق نیست، کودک شما باید علاقمند باشد

تا اینجا متوجه شدیم که ورزش کردن تاثیر فراوانی در کنترل وزن کودک دارد اما قرار نیست آرزوهای دست نیافته خود را به کودک تحمیل کنید. مهم است که ابتدا شخصیت کودک خود و علاقمندی‌های او را تشخیص دهید. ممکن است کودک در ابتدا به علت چاقی تمایلی به شرکت در فعالیت‌های تیمی نداشته باشد یا خجالتی باشد، در این زمان بهتر است به سمت ورزش‌های فردی مانند بدمینتون، تنیس یا شنا هدایت شود.

ولی اگر فرزند شما تمایل به ورزش‌های گروهی دارد، می‌توانید او را در کلاس‌های بسکتبال، فوتبال و غیره ثبت‌نام کنید. بهتر است در مقابل خواسته‌های کودک خود منعطف باشید و پا به پای او جستجو کنید تا ورزش مورد علاقه خود را پیدا کند. اغلب خود کودکان می‌دانند چه ورزشی را بیشتر از همه دوست دارند فقط نیاز به همراهی شما وجود دارد.

  • مهمترین ملاک برای انتخاب ورزش علاقه خود کودک است. وقتی کودک علاقمند باشد حرکات ورزشی را در خانه هم تکرار می‌کند. بدین وسیله میزان فعالیت کودک به صورت ناخوداگاه بالا می‌رود.

 

مشورت با متخصص تغذیه و روانشناس

نیازهای جسمی و روانی هر کودکی با دیگری متفاوت است. کودکان چاق به دلیل اضافه وزن ممکن است نخواهند در جمع حضور داشته باشند بهتر است در این مورد با روانشناس کودک صحبت کنید. مشورت با متخصص تغذیه به کودک کمک می‌کند که بفهمد با برنامه غذایی سالم لاغر می‌شود بنابراین می‌تواند ورزش مورد علاقه خود را انتخاب کند و نیازی به انتخاب ورزش‌های فردی نیست.

 

با کودکان خود به انجام این ورزش‌ها بپردازید

مطمئنن زمانی که کودک متوجه شود برای شما هم ورزش کردن اهمیت دارد اشتیاق بیشتری برای انجام حرکات ورزشی پیدا می‌کند. در ادامه به ورزش‌هایی پرداختیم که می‌توانید به صورت خانوادگی انجام دهید و می توانید چاقی کودکان خود را کنترل کنید.

  • دوچرخه‌سواری

دوچرخه سواری برای جلوگیری از چاقی کودکانالان بسیاری از پارک‌ها پیست دوچرخه سواری دارند، هم چنین طرح بی‌دود هم مجوز بسیاری از بهانه‌ها را از آدم‌ها گرفته است. با انجام این ورزش به صورت خانوادگی نه تنها تناسب اندام خود را حفظ می‌کنید بلکه موجب می‌شوید تنش‌ها و استرس‌ها از شما دور شود.

 

  • فوتبال

هر وقت گروهی از بچه‌ها دور همدیگه جمع می‌شوند و صدای جیغ آن‌ها به هوا رفته است، حتما در آن یین یک توپ وجود دارد. توپ بازی همیشه یکی از بازی‌های مورد علاقه در بین کودکان دختر و پسر بوده است. حتی بزرگسالان هم هنگام سفر یا پیک‌نیک رفتن یک توپ برای وسطی بازی کردن با خود همراه دارند. پس چی بهتر از اینکه برای خوشحالی کودک و تشویق او به انجام فعالیت‌های بدنی، همه اعضای خانواده با هم فوتبال بازی کنید.

  • یوگا

یوگامهم نیست شما چه سنی داشته باشید، توی هر سنی می‌شود یوگا کار کرد. پس چه بهتر از همان پنج سالگی کودک خود را با این ورزش آشنا کنید. این ورزش برای روح، جسم و هوش کودک فوق‌العادست.

کودک شما با انجام یوگا یاد می‌گیرد احساسات خود را کنترل کند، بدین ترتیب کمتر از دیگران دچار استرس و اضطراب می‌شود. زمانی که کودک یاد بگیرد تفاوت گرسنگی واقعی و گرسنگی احساسی را یاد بگیرد، برنامه غذایی سالمی هم خود داشت. در این زمان خود کودک غذاهای چرب، شیرینی‌جات و غذاهای ناسالم را کنار می‌گذارد. بعلاوه، تمرکز کودک را بالا می‌برد و به او مثبت‌اندیشی را می‌آموزد. این ورزش به خصوص برای کودکانی که دچار اضافه وزن هستند در کنار ورزش‌های هوازی بسیار مفید است. بهتر است تمام اعضای خانواده ورزش یوگا را یاد بگیرند به این ترتیب در هر مکانی (چه در خانه و چه در طبیعت)، کنار یکدیگر می‌توانید این ورزش را انجام دهید.

 

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید