یازده نشانه افرادی که در معرض چاقی هستند – بخش دوم

0
504

در قسمت قبلی گفتیم دیدگاه‌ افراد عادی در مورد اضافه وزن با متخصصین تغذیه متفاوت است. گاهی وقت‌ها افراد به اشتباه فکر می‌کنند در معرض چاقی هستند و به سراغ انواع رژیم لاغری و رژیم لاغری سریع می‌روند. این افراد تنها به بدن خود آسیب می‌زنند و بعد از مدتی به انواع بیماری‌ها مانند ریزش مو، کم خونی دچار می‌شوند. بهترین راه برای اینکه بفهمید چاق هستید یا نه بررسی BMI بدن است.

پس از بررسی، اگر BMI شما مناسب است اما رقم ترازو در حال افزایش است عامل‌های مختلف را بررسی کنید. چاقی تنها بر اساس میزان کالری دریافتی اتفاق نمی‌افتد. ممکن است برنامه غذایی یا برنامه رژیم لاغری شما مطابق قبل باشد، اما عوامل دیگری بر روی بدن شما تاثیر گذاشته است.

در قسمت اول شش نشانه را بررسی کردیم. گفتیم میزان فعالیت روزانه، سن، سبک زندگی، عوامل ژنتیک، کمبود خواب و کم‌کاری تیروئید عواملی هستند که شما را در معرض چاقی قرار می‌دهند. در ادامه پنج مورد دیگر را که ممکن است شما را در معرض چاقی قرار دهد بررسی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

۷) استرس شما را چاق می‌کند

دنیای مدرن با خودش استرس زیادی را به همراه آورده است. زمانی که استرس می‌گیرید، هورمون کورتیزول که به هورمون استرس شناخته می‌شود شروع به ترشح می‌کند. افرادی که دارای وزن بالا هستند و تجمع چربی به خصوص در ناحیه شکمی دارند، در معرض استرس‌های بالا هستند.

افراد زمانی که استرس دارند به سمت غذایی پرکالری روی می‌آورند و در معرض چاقی قرار میگیرند
افراد زمانی که استرس دارند به سمت غذایی پرکالری روی می‌آورند

علاوه بر این، معمولا افراد زمانی که استرس دارند به سمت غذایی پرکالری روی می‌آورند. به نوعی خوردن مواد قندی را جایگزین استرس می‌کنند. اما این درمان‌ها تنها موقتی است و تنها موجب افزایش وزن می‌شود.

  • اگر کار شما به گونه‌ای است که با استرس‌های شدید مواجه می‌شوید، به سراغ ورزش‌های هوازی بروید.
  • با اجرای برنامه رژیم لاغری و حذف مواد قندی و نوشیدنی‌های کافئین‌دار استرس خود را کاهش دهید.
  • با یک متخصص تغذیه یا مشاوره رژیم آنلاین صحبت کنید. آن‌ها برنامه غذایی شما را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که هم مواد غذایی مغذی به بدن شما برسد هم اینکه دچار چاقی نشوید.

 

۸) یائسگی باعث چاقی می‌شود

یکی از زمان‌هایی که هر زنی تجربه می‌کند، مواجه با دوران یائسگی است. این زمانی است که عملکرد تخمدان‌ها به پایان رسیده است. این تغییرات هم بر سلامت جسمی و هم بر سلامت روانی خانم‌ها تاثیرگذار است. یائسگی باعث افزایش وزن، گرگرفتگی، پوکی استخوان، خشکی پوست و غیره می‌شود. بیشتر زنان در زمان یائسگی حتی نمی‌دانند این رقم‌های اضافی که ترازو نشان می‌دهد از کجا آمده است.

  • نکته مهم این است، درست است که این تغییرات ناخواسته است اما شما می‌توانید با یک برنامه غذایی استاندارد، عادات غذایی سالم را در خود تقویت کنید. زمانی که سبک زندگی شما درست شود، شما هم از شر بعضی از این تغییرات خلاص می‌شوید.
  • تا می‌توانید ورزش کنید، بیشتر راه بروید، مدت زمان تمرینات خود را بیشتر کنید.
  • روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بخورید. اگر بدن شما با کمبود آب مواجه شود، سوخت و ساز بدن شما هم کاهش می‌یابد و چاق می‌شوید.

 

۹) قبل از ترک سیگار با متخصص تغذیه مشورت کنید

سیگار جایگزین غذاافرادی که سیگار می‌کشند، اغلب سیگار را جایگزین غذا می‌کنند. تفاوتی هم نمی‌کند گرسنه باشند یا نه.  زمانی که سیگار می‌کشند نیکوتین وارد سیستم بدنی آن‌ها می‌شود، در نتیجه پیغامی از سمت معده به مغز فرستاده می‌شود و اعلام پر بودن می‌کند.

بعلاوه، سیگار بر روی سوخت و ساز بدن هم تاثیرگذار است. در نتیجه زمانی که سیگار را ترک می‌کنند، حتی اگر همان مقدار غذا بخورند، وزن آن‌ها زیاد می‌شود. معمولا هم این افزایش وزن بین (۲٫۲۰۰ تا ۴٫۵۰۰ کیلوگرم است.)

افرادی که سیگار را ترک می‌کنند، بی حوصله و عصبی می‌شوند، به دنبال جایگزین‌هایی می‌گردند که استرس آن‌ها را کاهش دهد. اغلب هم به خوراکی‌هایی که سرشار از شکر هستند روی می‌آورند. اما تمام این‌ها راه‌حل دارد:

  • ترک سیگار خود را با یک برنامه غذایی که مختص به خود شما است آغاز کنید.
  • تا می‌توانید ورزش کنید و آب بنوشید.

 

۱۰) سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بر روی وزن بدن تاثیر گذار است

یکی از مشکلات شایع در میان خانم‌ها و دختران وجود تخمدان پلی‌کیستیک است. این سندرم مهمترین دلیل ناباروری زنان به شمار می‌رود. در برخی خانم‌ها این مشکل خود را به شکل افزایش وزن و تجمع چربی در ناحیه شکم نشان می‌دهد. در واقع، خانم‌هایی که دچار این مشکل هستند نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهند. مقاومت بالا به انسولین باعث می‌شود سوخت و ساز بدن کاهش پیدا کند و در نتیجه چاق شوند.

  • درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما با تغییر عادات برنامه غذایی، گرفتن برنامه رژیم لاغری زیر نظر متخصص و بهبود سبک کیفیت زندگی می‌توانید تا حد زیادی این وضعیت را کنترل کنید.
  • تا جایی که می‌توانید ورزش‌های هوازی انجام دهید و مواد قندی و نشاسته‌ای را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

 

۱۱) داروهای افسردگی در برخی افراد موجب اضافه وزن می‌شود

اگر قرص‌های ضد افسردگی مصرف می‌کنید ممکن است با افزایش وزن مواجه شوید. طبق تحقیقات ۲۵ درصد افراد با مصرف این قرص‌ها ممکن است اضافه وزن پیدا کنند، بنابراین تنها نیستید. اما خود کارشناسان هم اطلاعات کافی ندارند که چرا برخی افراد چاق می‌شوند و برخی دچار کاهش وزن می‌شوند.

  • این احتمال وجود دارد، قرص‌هایی که می‌خورید روی متابولیسم و اشتهای شما تاثیر بگذارد.
  • زمانی که داروهای ضد افسردگی می‌خورید، این قرص‌ها بر روی سروتونین که هورمون ضد افسردگی است تاثیر می‌گذارند. این هورمون مسئولیت مهمی از ابعاد مختلف سلامتی همانند اشتها، خواب، خلق و خو را بر عهده دارد.  بنابراین ممکن است طی مصرف این قرص‌ها تمایل شما به مواد غذایی که کربوهیدرات دارند افزایش پیدا کند.
  • هیچ وقت خودسرانه به دلیل چاقی قرص‌های خود را قطع نکنید. به جای آن با دکتر خود مشورت کرده و تحت نظر یک متخصص تغذیه قرار بگیرید تا با یک برنامه غذایی وزن شما را کنترل کند.

 

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید