چاقی سالمندان: چگونه با آن نبرد کنیم؟ – بخش اول

0
418
چاقی در سالمندان

هر چه سن بالاتر می‌رود کاهش وزن سخت‌تر است بنابراین باید خیلی مراقب برنامه غذایی و نحوه غذا خوردن خود باشند. چاقی در سالمندان بر اثر عوامل مختلفی ممکن است رخ دهد همانند:

افراد در سنین بالا ممکن است با ضربه‌های بیشتری همانند ( رفتن فرزندان از خانه، بازنشستگی و مرگ یکی از طرفین) مواجه شوند. تمامی این عوامل زمینه شروع استرس‌ها و افسردگی‌ها است؛ سبک زندگی نادرستی داشته باشند و اصول تغذیه را در برنامه غذایی خود رعایت نکنند؛ یا مجبورند داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب یا کورتون مصرف کنند، بر روی وزن آن‌ها تاثیرگذار است.

اگر عضوی از اعضای خانواده شما که دارای سنی بالای ۵۰ سال است دچار عارضه چاقی سالمندان شده در اولین قدم با پزشک مشورت کنید. متخصص تمام عوامل احتمالی را بررسی خواهد کرد. بیشترین احتمال از تمامی عوامل گفته شده همان تغذیه ناسالم و نداشتن برنامه رژیم لاغری است.

بنابراین لازم است با افزایش سن در برنامه غذایی، فعالیت‌ های بدنی و سبک زندگی خود تغییرات ایجاد کنید تا بتوانید زندگی سالم داشته باشید. اما این تغییرات شامل چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

 

چرا کاهش وزن در سن بالا سخت است؟

هر چقدر که سن بالاتر می‌رود، سوخت‌وساز بدن یا همان متابولیسم کمتر می‌شود، بنابراین کنترل وزن دشوارتر از همیشه است.  این به این معنی نیست شما نمی‌توانید تناسب اندام داشته باشید بلکه باید بیشتر از همیشه مراقب تغذیه و فعالیت‌های بدن خود باشید.

 

توصیه‌هایی برای حفظ تناسب اندام در سنین بالا

هر چقدر سن افزایش میابد لازم است تا جایی که می‌توانید غذاهای مغذی‌تر و سالم‌تر بخورید و بیشتر از همیشه ورزش کنید. غذای سالم خوردن به معنی اجرای برنامه رژیم لاغری سختگیرانه نیست که خود را از خوردن غذاها محروم کنید و در بیشتر ساعت‌ها گرسنه باشید. باید بدانید چی بخورید و به چه میزانی بخورید.

 

حساب‌کتاب خوردنتان دست‌تان باشد

اگر دچار چاقی سالمندان شده‌اید یعنی بیش از حد معمول کالری دریافت کرده‌اید. شما باید در طی روز بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری دریافت کنید. بنابراین در یک دفتر تمام غذاهایی را که می‌خورید یادداشت کنید و در مورد نحوه غذا خوردن خود با متخصص تغذیه مشورت کنید.

برای اینکه کمتر غذا بخورید وعده‌های غذایی خود را تقسیم کنید. در هنگام غذا خوردن بشقاب کوچکتری انتخاب کنید و به جای ۳ وعده در روز غذا خوردن، چندین وعده غذا بخورید. هر وقت که واقعا گرسنه بودید به سراغ غذا خوردن بروید.

 

برنامه رژیم لاغری به معنای درست خوردن است

رژیم غذایی به معنی غذا نخوردن نیست
از تمام گروه‌های غذایی استفاده کنید

بین برنامه غذایی خود تعادل برقرار کنید. حتما متنوع بخورید و از تمام گروه‌های غذایی استفاده کنید، نخوردن باعث لاغری نمی‌شود. بسیاری از خانم‌ها و آقایان در سنین بالا بدون توجه به توصیه‌ها پزشکی غذای خود را کم می‌کنند و مواد لازم را به بدن خود نمی‌رسانند. این افراد نه تنها به بدن خود ضرر می‌زنند بلکه با حذف وعده‌های غذایی لاغر هم نمی‌شوند.

  • حتما در برنامه غذایی خود غذاهایی همانند تخم‌مرغ، ماهی، لبنیات و آجیل‌ها را که سرشار از پروتئین هستند قرار دهید. پروتئین باعث می‌شود مدت زمان طولانی‌تری گرسنه نشوید، بعلاوه، موجب ساخت و ترمیم بافت‌های بدن شما می‌شود.
  • نوشابه‌ها و انواع آب‌میوه‌های صنعتی را از سبد خرید خود حذف کنید. با مصرف این خوراکی‌ها که ارزش غذایی بسیار پایینی دارند به بسیاری از بیماری‌ها همانند پوکی استخوان خوش آمد می‌گویید.
  • از چربی‌های غیر اشباع شده همانند روغن زیتون استفاده کنید. با مصرف روغن زیتون از بیماری‌های قلبی- عروقی در امان باشید. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون باعث کاهش فشار خون، کلسترول بالا می‌شود وزن شما را کاهش می‌دهد. چربی روغن زیتون باعث می‌شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. در نهایت یکی از خاصیت‌های روغن زیتون جلوگیری از سکته مغزی است که در میان سالمندان بسیار شایع است.
  • در برنامه رژیم لاغری خود از غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای را فراموش نکنید. غلات کامل سرشار از مواد مغذی و فیبر است و از بسیاری بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. با مصرف غلات کامل خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲، سرطان و چاقی را می‌توانید در سالمندان کاهش دهید.
  • باز هم توصیه می‌کنیم حتما برنامه غذایی خود را زیر نظر متخصص تغذیه تنظیم کنید. غذاهایی که به شما توصیه می‌کنیم ممکن است با توجه به تاریخچه پزشکی که دارید برای شما مضر باشد.

 

ورزش، ورزش و باز هم ورزش کنید

ورزش کنید تا چاقی خود را برطرف کنید
ورزش کنید

بالا بودن سن اصلا دلیل موجهی برای ورزش نکردن نیست. مشارکت در ورزش‌های گروهی نه تنها برای سلامتی جسمانی شما مهم است بلکه برای بهبود روحیه شما هم از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که تحرک داشته باشید استرس‌های شما ، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، مبتلا شدن به بیماری آلزایمر کاهش می‌یابد.

تنها افرادی مجاز به کاهش فعالیت‌های بدنی هستند که دارای مشکلات جسمی باشند یا به دلیل بیماری خاصی محدودیت داشته باشند. در هر صورت اگر نگران هستید قبل از ورزش با پزشک خود مشورت کنید به خصوص اگر دچار بیماری‌های قلبی، تنگی نفس، آرتروز و غیره هستید.

بعلاوه، زیر نظر مربیان ورزشی که اطلاعات کافی پزشکی دارند، ورزش کردن را آغاز کنید. تمامی حرکات باید متناسب با سن شما و وضعیت جسمانی شما داده شود.

 

سخن آخر

چاقی در سالمندان به دلایل مختلفی رخ می‌دهد اما مهمترین عامل نداشتن برنامه رژیم غذایی سالم و کمبود فعالیت بدنی است. با توجه به اینکه در سنین بالا سوخت‌ و ساز بدن شما کاهش می‌یابد بیشتر از گذشته باید مراقب خود باشید. اگر لازم است سبک زندگی خود را تغییر دهید برای سلامتی خود حتما انجام دهید. سعی کنید به جای اینکه در خانه بنشینید، الان که فرصت کافی دارید بیشتر به مسافرت بروید و با دوستان خود وقت بگذرانید. داشتن تحرک و خوردن خوردن خوراکی‌های سالم برای شما ضروری است.

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید