با مواد غذایی پر کالری آشنا شوید- بخش دوم

0
718
سوشی یکی از مواد غذایی پر کالری

در بخش اول مواد غذایی پر کالری توضیح دادیم اگر برنامه غذایی یا برنامه رژیم لاغری شما بر مبنای غذاهای سالم است، باز هم امکان چاق شدن شما وجود دارد. این مواد مغذی سالم ممکن است با موادی ناسالم ترکیب شوند و تمام زحمات شما را برای یک برنامه غذایی سالم یا برنامه رژیم لاغری که دارید خراب کنند. همچنین ممکن است در میزان خوراکی‌هایی که می‌خورید زیاده‌روی کنید. یک ظرف بزرگ میوه جلوی خود بزارید و هر چه قدر میوه دل‌تان می‌خواهد بخورید. این قضیه زمانی بدتر می‌شود که ظرف میوه شما حاوی میوه‌های لاغر کننده نیست بلکه میوه‌های چاق کننده‌ای مثل انگور و انبه در داخل ظرف قرار دارد که جزو مواد غذایی پر کالری به حساب می آیند.

در این قسمت به سراغ مواد غذایی پر کالری رفتیم که خودشان به تنهایی سالم هستند. زمانی که این مواد همانند ماهی، سالاد کاهو یا تخم مرغ با مواد دیگر ترکیب می‌شوند، به غذایی مضر و چاق کننده تبدیل می‌شوند.

بنابراین برای رسیدن به تناسب اندام و حفظ سلامتی بدن خود همچنان قلم و کاغذ را کنار دست خود نگه دارید. اگر قرار است واقعا غذای سالم بخورید یا واقعا رژیم لاغری گرفته‌اید خودتان را گول نزنید. باید میزان کالری تک تک مواد غذایی را که می‌خورید بدانید و نسبت به مواد تشکیل‌دهنده هر غذایی آگاه باشید.

 

سوپ خودش یک غذای کامل است اگر!

سوپ یکی از مواد غذایی پر کالری
سوپ‌هایی که در آن‌ها از گروه گوشت‌ها، کربوهیدرات‌ها و لبنیات استفاده شده است کالری بالایی دارند

این تصور وجود دارد که اگر در برنامه غذایی یا برنامه رژیم لاغری سوپ وجود داشته باشد، علاوه بر اینکه اشتهای افراد کم می‌شود و تمایل کمتری به خوردن غذاهای دیگر پیدا می‌کنند، کالری کمتری هم مصرف کرده‌اند. این در حالی است که آنقدر این سوپ‌ها پرملات و با انواع مختلف خوراکی‌ها درست شده‌اند که به تنهایی یک غذای کامل هستند.

اگر قرار است از سوپ به عنوان غذایی برای لاغری استفاده کنید، این سوپ باید مملو از سبزیجات و رقیق باشد. سوپ‌هایی که در آن‌ها از گروه گوشت‌ها، کربوهیدرات‌ها و لبنیات استفاده شده است کالری بالایی دارند. مثلا ۱۰۰ گرم سوپ جو با شیر ۸۰ کالری دارد.

 

سوشی به غیر از ماهی، مواد غذایی دیگری هم دارد

اگر شما هم جزو طرفداران سوشی هستید، بهتر است مراقب تعداد تکه‌هایی که می‌خورید باشید. هر رول سوشی که معمولا بین ۶ تا ۹ تکه است، بیش از ۵۰۰ کالری دارد. یعنی شما با خوردن یک رول سوشی، یک همبرگر بزرگ همراه با قارچ و پنیر میل کرده‌اید. ماهی خام کالری خیلی کمی دارد، اما رول سوشی داستان متفاوتی دارد. در این رول‌ها مقادیر زیادی برنج سفید، پنیرخامه‌ای و سس مایونز استفاده شده است.

  • این بار که تصمیم گرفتید سوشی بخورید، رول‌هایی را انتخاب کنید که در آن به جای برنج سفید، برنج قهوه‌ای استفاده شده است.

 

سالاد سزار انتخابی غیر هوشمندانه

سالاد سزار کالری بالایی دارد
سالاد سزار بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ کالری دارد

با دوستان خود بیرون رفته‌اید و چون قصد دارید لاغر کنید به جای پیتزا یک کاسه سالاد سزار سفارش می‌دهید. متاسفانه باید بگوییم تنها خودتان را گول زده‌اید!

سالاد سزار تقریبا بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ کالری دارد. درست است که چشم شما میزان زیادی کاهو می‌بینید اما مواد تشکیل دهنده دیگری هم دارد. سالاد سزار حاوی کاهو، مرغ کباب شده ، تکه‌های نان تست سرخ شده، روغن، پنیرهای مختلف و سس مخصوص سالاد سزار است.

 

یک تخم‌مرغ و هزار مدل تنوع

تخم‌مرغ یکی از مواد غذایی محبوب بین دانشجویان، سفر دوستان، ورزشکاران و خانواده‌ها است. شاید یکی از افتخارات ایرانی‌ها تنوع تعداد غذایی است که می‌توانند با تخم‌مرغ درست کنند. تخم‌مرغ آب‌پز خودش مفید است. سرشار از پروتئین، آهن فراوان، انواع ویتامین‌ها (B2، B12، A، E و D) است. در نتیجه بدون شک برای بدن بسیار مفید است. حالا اگر این تخم مرغ با روغن، تن ماهی، پنیر یا گوشت ترکیب شود، از غذایی مفید به غذایی مضر و چاق‌کننده تبدیل می‌شود.

  • اگر واقعا به برنامه غذایی خود اهمیت می‌دهید، تخم مرغ را آب‌پز و با انواع سبزیجات میل کنید.

 

پوره‌ی سیب خوشمزه

همه پزشکان توصیه می‌کنند هر روز یک سیب بخورید. سیب تقویت کننده سیستم بدنی است و از بسیاری از بیماری‌ها شما را مصون نگه می‌دارد. بعلاوه، سیب رنده شده برای لاغری بسیار مفید است. به دلیل فیبر محلول، شما تا مدت زمان زیادی احساس سیری می‌کنید. اما این پوره را از مغازه‌ها خریداری نکنید زیرا به آن مقدار زیادی شکر اضافه شده است.

  • سیب را خودتان در خانه رنده کنید و بر روی آن دارچین بریزید. الا بزارید یک روز در یخچال بماند تا رنگ قهوه‌ای به خود بگیرد. اگر دلتان خواست می‌توانید یک قاشق عسل و گلاب هم به آن اضافه کنید.

 

یک قوطی کبریت پنیر کافی است

پنیر سرشار از پروتئین و کلسیم است اما کالری بسیار بالایی هم دارد
پنیر سرشار از پروتئین و کلسیم است و کالری بسیار بالایی هم دارد

پنیر یک ماده غذایی پر مصرف است که جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های خانواده‌های ایرانی دارد. صبح بیشتر خانواده‌ها با نان و پنیر آغاز می‌شود. پنیر سرشار از پروتئین و کلسیم است اما کالری بسیار بالایی هم دارد. بنابراین اگر به خوردن پنیر علاقه خاصی دارید یا روش‌های سوزاندن آن را هم فرا بگیرید یا میزان کمی از آن را مصرف کنید.

  • هر ۱۰۰ گرم پنیر سفید، ۲۱۰ کیلو کالری دارد؛
  • هر ۱۰۰ گرم پنیر خامه‌ای ۳۸۰ کیلوکالری دارد؛
  • هر ۱۰۰ گرم پنیر پیتزای پرچرب ۴۵۰ کیلوکالری دارد؛
  • هر ۱۰۰ گرم پنیر پارمسان ۴۳۱ کیلو کالری دارد.

 

روغن زیتون چربی سوز نیست

یکی از محبوب‌ترین روغن‌ها در میان کسانی که برنامه رژیم لاغری دارند، مصرف روغن زیتون است. به خصوص هنگام صرف سالادها به عنوان جایگزینی برای سس سالاد استفاده می‌شود. بسیاری نیز معتقدند مصرف روزانه یک قاشق سوپخوری روغن زیتون باعث کاهش وزن می‌شود. این گفته درست است، مصرف چربی‌های غیراشباع در کنترل اشتها موثر است. مصرف این روغن باعث می‌شود شما احساس سیری کنید و کمتر غذا بخورید. در نتیجه کالری کمتری وارد بدن شما شود.

  • نکته مهم این است روغن زیتون باعث چربی سوزی نمی‌شود.
  • هر قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۱۲۰ کالری دارد.
  • اگر می‌خواهید سس نخورید، دلیل نمی‌شود میزان زیادی روغن زیتون مصرف کنید.
 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید