با مواد غذایی پرکالری آشنا شوید – بخش اول

0
447
مواد غذایی پرکالری

مطمئنن تا الان بسیاری از مواد غذایی پرکالری را شناسایی کرده‌اید و خیال شما راحت شده است با یک برنامه غذایی سالم دیگر قرار نیست چاق شوید. حتی می‌دانید نوشابه‌های گازدار، انواع نوشیدنی‌های شیرین و سایر مواد غذایی ناسالم از چه موادی تشکیل شده است و چه میزان کالری دارند. آنقدر هم ماهر شده‌اید که در بسیاری از مهمانی‌ها درباره بهترین رژیم غذایی و انواع رژیم غذایی موجود صحبت می‌کنید.

با تمام این صحبت‌ها بهتر است یک قلم و کاغذ کنار دست خود بگذارید و تمام غذاهای را که می‌خورید یادداشت کنید. برخی از این مواد سالم ممکن است در ترکیب با افزودنی‌های ناسالم زمینه چاقی شما را فراهم کنند. بعلاوه مواد غذایی مغذیی هم هستند که پرکالری هستند و مصرف بیش از حد آن‌ها باعث چاقی می‌شود. مطمئنن در مهمانی‌ها به شما هم گفته‌اند «میوه که چاق نمی‌کنه، چرا نمی‌خوری؟»، و جمله خود را با این گفتار که «می‌ترسه تناسب اندامش به هم بخوره» به پایان رسانده‌اند.

ما در این مقاله به سراغ همین مواد غذایی سالم و پرکالری رفته‌ایم که اگر میزان زیادی از آن‌ها در برنامه غذایی یا برنامه رژیم لاغری شما باشد یا با دیگر مواد غذایی ناسالم ترکیب شده باشد به طرز وحشتناکی شما را چاق می‌کند.

 

گول برچسب رژیمی را نخورید

بسیاری از افراد هنگام خرید مواد غذایی به سراغ انواع خوراکی‌هایی می‌روند که برچسب رژیمی روی آن خورده است. با خیال راحت هم میزان بالایی از آن را مصرف می‌کنند. به خصوص کسانی که دیابت دارند بیشتر به سراغ این محصولات می‌روند. اما در تمام این نوشیدنی‌ها انواع شیرین کننده‌های مصنوعی به کار رفته است.

  • افرادی که روزانه نوشیدنی‌های رژیمی می‌نوشند نسبت به افرادی که اصلا به سراغ این نوشیدنی‌ها نمی‌روند، احتمال اینکه اضافه وزن پیدا کنند ۷۰ درصد بیشتر است.

 

تا اصلش هست چرا تقلبی

میوه به جای میوه خشک بخوریمشاید نظرتان این باشد میوه، میوه است دیگر!، خشک با معمولی آن چه فرقی می‌کند. درست است زمانی که میوه‌هایی مثل سیب، کیوی و غیره آب خود را از دست می‌دهند به میوه خشک تبدیل می‌شوند، اما تفاوت کالری این دو بسیار زیاد است. کالری تنها یک میوه خشک، ۵ تا ۸ برابر خود میوه است. مثلا هر ۱۰۰ گرم موز خشک شده ۳۷۷ کیلوکالری، انبه خشک شده ۳۱۴ کیلوکالری و کیوی خشک شده ۳۷۰ کیلوکالری دارد. در حالیکه خود موز هر ۱۰۰ گرمش ۷۰ کالری دارد.

 

آووکادو  معجزه‌گر

آووکادو
یک عدد آووکادو تقریبا ۳۲۲ کیلوکالری دارد

آووکادو یک میوه بی‌نظیر است که دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می‌باشد. آووکاد موجب کاهش درد آرتروز، خطر ابتلا به سرطان و بهبود سلامت چشم می‌شود. بعلاوه، کلسترول خون را کاهش می‌دهد و چربی‌های شکم را از بین می‌برد که تاثیر شگفت‌انگیزی بر روی کاهش وزن می‌گذارد. اگر آووکادو را برای لاغری مورد استفاده قرار می‌دهید حواستان به میزانی که آووکادو مصرف می‌کنید باشد. یک عدد میوه آووکادو تقریبا ۳۲۲ کیلوکالری دارد. میزانی که شما مجاز هستید مصرف کنید تنها ۵۰ کالری می‌باشد بیشتر از این مقدار باعث چاقی شما می‌شوید.

 

مغز

خوردن مغزها همیشه جذاب است. مغزها یک میان وعده عالی هستند. به دلیل داشتن پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم احساس سیری در شما به وجود می‌آورند. به همین دلیل موجب کاهش وزن افراد می‌شوند. اما اگر کنترل خوردن این مغزها از دست شما خارج شود و مشت مشت بخورید، کالری زیادی را وارد بدن خود کرده‌اید. مثلا هر ۱۰۰ گرم بادام خام ۵۷۸ کالری دارد. بنابراین در خوردن مغزها هم احتیاط کنید، اما آنخوردن آن‌ها را کنار نگذارید. افرادی که در برنامه رژیم لاغری خود از مغزهامصرف می‌کنند نسبت به کسانی که اصلا مغز نمی‌خورند، لاغرتر و سالم‌تر هستند.

  • مغزها را برای خود سهمیه‌بندی کنید. هیچ وقت بیشتر از میزان سهمی که برای خود تعیین کرده‌اید مصرف نکنید.

 

قهوه خور اصیل باشید

یکی از نوشیدنی‌های مفید برای کاهش وزن قهوه است. کافئین موجود در قهوه سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و باعث درهم شکستن سلول‌های چربی می‌شود. اما متاسفانه وجود این قهوه‌های اصیل در حال انقراض است. بیشتر افراد نسکافه، کافی میکس و قهوه‌های فوری را ترجیح می‌دهند. این نوع قهوه‌ها حاوی شکر، شیرخشک و برخی از افزودنی‌های دیگر هستند، به همین دلیل کالری بسیار بالایی دارند. مصرف این نوع قهوه‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

بعلاوه، اگر به دنبال کاهش وزن هستید خوردن یک لیوان لته یا کاپوچینو به شما کمکی نمی‌کند. یک لیوان بزرگ لته ۳۰۰ کالری انرژی و ۱۵ گرم چربی دارد.

  • اگر واقعا قهوه خور هستید، قهوه خور اصیل باشید. قهوه را تلخ و بدون اضافه کردن شکر و شیر بخورید. این مدل قهوه خوردن باعث سلامتی شما می‌شود.

 

کی گفته سس کچاپ کالری نداره!

هر قاشق سس کچاپ ۱۸ کالری دارد

امروزه یکی از چاشنی‌هایی که به سفره‌های ایرانی اضافه شده است سس‌های قرمز است. تعداد زیادی از افراد از مصرف سس مایونز به دلیل کالری بالای آن خودداری می‌کنند و غذای خود را در سس قرمز غوطه‌ور می‌کنند. این چاشنی پرطرفدار و خوشمزه کالری کمتری نسبت به سس سفید دارد اما بدون کالری نیست. سس گوجه فرنگی حاوی شکر، نمک، سرکه و ادویه‌جات و افزودنی‌های مجاز است. بنابراین هر قاشق از این سس حاوی ۱۸ کالری انرژی است یعنی هر ۱۰۰ گرم آن ۱۰۵ کالری دارد. این بار که تصمیم گرفتید بر روی غذای خود سس گوجه فرنگی  بریزد به میزان سسی که مصرف می‌کنید توجه کنید.

 

میوه

از دسته خوراکی‌هایی که بسیاری اعتقاد دارند موجب چاقی نمی‌شود میوه است. بسیاری هم ترجیح می‌دهند به جای شام انواع میوه‌ها را مصرف کنند. اما همه میوه‌ها بدون کالری نیستند. در مصرف میوه هم باید به میزان کالری و قند موجود در میوه توجه کنید. میوه‌های مانند انگور، طالبی، موز، انجیر، خرما و کشمش سرشار از مواد قندی هستند. این دسته از میوه‌ها نه تنها شما را لاغر نمی‌کنند بلکه باعث چاقی هم می‌شوند.

  • اگر می‌خواهید چاق شوید میوه‌هایی مانند آووکادو، انجیر، خرما، هلو، شلیل، انگور و گلابی بخورید.
 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید