بجز کالری، چه معیارهای دیگری را باید در انتخاب غذا در نظر بگیریم؟

0
459
معیار انتخاب مواد غذایی

بهترین برنامه رژیم لاغری، برنامه‌ای است که استفاده از تمامی مواد مغذی را تحت پوشش قرار می‌دهد. رژیم غذایی تنها به معنای کاهش کالری و خوردن هر نوع غذایی نیست. کافی است درباره انواع رژیم لاغری یک جستجوی ساده انجام دهید، انواع توصیه‌های غیر تخصصی همراه با ارزش پایین مواد غذایی را مشاهده می‌کنید.

با کم کردن کالری دریافتی وزن شما کاهش پیدا می‌کند، اما بدن شما در معرض خطراتی قرار می‌گیرد که در ابتدا پنهان است. در واقع نتیجه این تغذیه غیر اصولی در طول زمان خودش را نشان می‌دهد.ممکن است به علت تغذیه نامناسب سیستم بدن شما دچار اختلال ‌‌شود و  به انواع بیماری‌ها همانند ریزش مو، پوکی استخوان، بیماری‌های پوستی و غیره دچار شوید.

تغذیه صحیح یعنی اینکه با توجه به وضعیت سلامت جسمانی و تاریخچه‌ی پزشکی بدانید چی و چه مقدار بخورید. اگر نمی‌دانید تغذیه شما سالم است یا نه در درجه اول بهتر است با متخصصین تغذیه مشورت کنید. قبل از مراجعه نیز می‌توانید تمام مواد خوراکی را که مصرف می‌کنید در یک دفتر یادداشت کنید و با این مقاله مقایسه کنید.

 

غذایی که می‌خورید از چه مواد غذایی تشکیل شده است؟

غذایی که می خورید از چه مواد غذایی تشکیل شده استدر طول این هفته یک دفترچه کنار دست خود بزارید. هر بار که غذایی را انتخاب کردید تمام مواد تشکیل دهنده آن را بنویسید. آخر هفته به تمام مواد غذایی که مصرف کرده‌اید نگاه کنید. آیا برنامه غذایی شما سالم بوده است؟، آیا در طول هفته از تمامی گروه‌های غذایی که برای بدن لازم است استفاده کرده‌اید؟، یا باید یک تجدید نظر کامل راجع به مواد غذایی که مصرف می‌کنید داشته باشید.

 

فایده انتخاب مواد غذایی باارزش چیست؟

انتخاب مواد غذایی باارزشبسیاری از افراد عاشق غذا خوردن هستند. اما اگر علاقه اصلی شما به سمت مواد غذایی پرچرب، خوش نمک، دارای شکر فراوان است خود را در معرض خطر قرار داده‌اید. بعلاوه، ممکن است به سراغ انواع رژیم غذایی بروید که به گمان خود شما دارای ارزش غذایی بوده و کالری کمی دارد، اما این برنامه غذایی، تمامی گروه‌های مفید غذایی را در بر نمی‌گیرد.

بدن همه افراد به این سه ماده غذایی یعنی کربوهیدرات، پروتئین و چربی احتیاج دارد. سیستم بدنی ما به گونه‌ای تنظیم نشده است که این مواد غذایی را خودش تولید کند، بنابراین لازم است آن‌ها را از غذاهایی که انتخاب می‌کنید دریافت کنید.

 

با گروه‌های مواد غذایی و فواید هر کدام از آن‌ها آشنا شوید:

 

۱-همه کربوهیدرات‌ها بد نیستند

همه کربوهیدرات ها بد نیستند

کربوهیدارت‌ها جزو منابع اصلی غذایی به شمار می‌آیند. آن‌ها مواد قندی، نشاسته‌ای و فیبر داری هستند که در حبوبات، سبزیجات و لبنیات یافت می‌شوند. در واقع یکی از سه منبعی که بدن انرژی اصلی و کالری خود را از آن تهیه می‌کند، کربوهیدرات‌ها هستند. اما متاسفانه، بسیاری از افراد خود را از خوردن این مواد غنی محروم می‌کنند.  بیشتر اوقات در برنامه رژیم لاغری کربوهیدرات را دلیل اصلی لاغر نشدن می‌دانند. اما بدن به این ماده غذایی احتیاج دارد و میزان کافی از آن باید در برنامه غذایی ( برای بزرگسالان ۱۳۵ گرم به طور روزانه) وجود داشته باشد. بعلاوه کربوهیدرات‌ها به دو نوع خوب و بد تقسیم می‌شوند.

 

کربوهیدرات‌هایی که برای بدن لازم هستند

کربوهیدرات‌های پیچیده که به کربوهیدرات‌های خوب معروف هستند برای بدن لازم و ضروری هستند. این نوع کربوهیدرات‌ها در خوراکی‌هایی مانند غلات سبزیجات، گندم کامل، مغزها و غیره یافت می‌شوند. مزایای این نوع کربوهیدرات‌ها بسیار زیاد است. کالری بسیار پایینی دارند و به سرعت هضم نمی‌شوند؛ چربی اشباع شده و کلسترول بسیار کمی دارند؛ سرشار از مواد مغذی برای بدن می‌باشند و از افزایش قند جلوگیری می‌کنند. بنابراین برای سلامتی بدن‌تان لازم است این گروه از مواد غذایی در برنامه رژیم لاغری و برنامه غذایی شما قرار داشته باشد.

 

این کربوهیدرات‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید

این نوع کربوهیدرات‌ها، کربوهیدرات‌های ساده هستند. کربوهیدرات‌های ساده دارای هیچ نوع ارزش غذایی نمی‌باشند. در واقع گروه کربوهیدرات‌هایی که باید از برنامه غذایی و برنامه رژیم لاغری شما حذف شوند در این دسته قرار می‌گیرند. کربوهیدرات‌های ساده را می‌توان در نوشابه‌ها، برنج سفید، آرد سفید و هر ماده غذایی که پایه اصلی آن آرد سفید است و جزو خوراکی‌هایی است که به سرعت پخته می‌شود مشاهده کرد. کربوهیدرات‌های ساده هستند که موجب افزایش وزن و بالا رفتن قند خون در بدن می‌شوند.

 

۲-مصرف پروتئین تنها برای ورزشکاران نیست

مصرف پروتئین تنها برای ورزشکاران نیست
مصرف پروتئین تنها برای ورزشکاران نیست

زمانی که به افراد پیشنهاد می‌شود در برنامه رژیم لاغری خود از مواد غذایی پروتئین‌دار استفاده کنند، پروتئین خوردن را برابر با ورزش کردن و عضله‌سازی می‌دانند. خوردن پروتئین تنها برای ورزشکاران نیست، هر کسی که می‌خواهد بدن سالمی داشته باشد باید مصرف غذاهای پروتئین‌دار را در برنامه غذایی خود قرار دهد.

پروتئین باعث می‌شود سلول‌ها و ذهن ما عملکرد خوبی داشته باشند و سیستم ایمنی ما در مقابل با بسیاری از  بیماری‌ها مقاوم شود. بهترین منابع اصلی دریافت پروتئین مواد غذایی هستند که سرشار از پروتئین هستند و چربی بسیار کم دارند.

غذاهای دریایی، گوشت مرغ (بهتر است از مرغ پوست کنده استفاده کنید)، لبنیات، تخم‌مرغ، لوبیا، سویا و گوشت قرمز کم‌چرب، منابع اصلی برای دریافت پروتئین هستند.

 

۳-بدن ما به چربی نیاز دارد

بدن ما به چربی نیاز دارد
بدن ما به چربی نیاز دارد

خوردن برخی چربی‌ها نه تنها برای بدن لازم است بلکه ضروری هم هست. چربی‌های سالم باعث جذب مواد مغذی مانند ویتامین‌های A، E، D و K می‌شود. بعلاوه اگر از چاق شدن می‌ترسید و به همین دلیل چربی‌ها را از برنامه غذایی و برنامه رژیم لاغری خود حذف کرده‌اید باید بدانید خوردن چربی‌های سالم در شما احساس سیری ایجاد می‌کند و باعث کاهش وزن شما می‌شود.

بهتر است ۲۰ تا ۳۵ درصد از کالری دریافتی‌تان در رژیم غذایی از چربی‌ها باشد. اگر به اندازه کافی از این چربی‌ها مصرفی نکنید، تاثیر بدی بر روی سلامت بدن شما می‌گذارد. عوارضی مانند خشک شدن پوست، احساس مداوم سرما، اختلال در تمرکز، متوقف شدن یا نامنظم شدن سیکل قاعدگی و افزایش تری گلیسرید را به همراه داشته باشد.

 

نتیجه گیری

کاهش وزن تنها به معنای کم کردن کالری دریافتی نیست بلکه ارزش مواد غذایی مصرفی از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. در یک برنامه غذایی استاندارد مقادیر مناسبی از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها قرار دارد. بنابراین هیچ وقت رژیم غذایی خود را با جستجو در اینترنت انتخاب نکنید. به سراغ متخصصین تغذیه بروید تا بهترین رژیم لاغری را متناسب با سلامت بدن شما تنظیم کند.

 

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید