مضرات لاغری سریع

0
629
مضرات لاغری سریع

مضرات لاغری سریع

امروزه به ادعاهای بسیاری برای لاغری‌های سریع و کاهش وزن‌های ضربتی برمی‌خوریم. اول از همه باید بدانید که استاندارد جهانی برای کاهش وزن هفته‌ای ۰.۲۵ تا ۱ کیلوگرم است. هر کاهش وزن بیشتر از این، به نظارت مستقیم مشاور تغذیه یا پزشک تغذیه نیاز دارد. در این مقاله برخی از مضرات لاغری سریع را بررسی کرده‌ایم.

اول از همه باید بدانید که لاغری‌های سریع و رژیم‌های پرفشار، معمولاً باعث کاهش وزن پایدار نمی‌شوند. این که وزن کم شده بعد از مدتی بر نگردد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

نکته‌ی دیگر این است که چقدر از وزن کاهش یافته، ناشی از سوختن چربی‌های بدن است؟ بسیاری از رژیم‌ها با دفع آب و ماهیچه سوزی مقدار زیادی از وزن شما کم می‌کنند ولی این کاهش وزن حقیقی نیست.

در نهایت هم مضرات لاغری سریع متوجه جسم شما شده و باعث ایجاد مشکلاتی نظیر ریزش مو، خستگی مفرط، سنگ کیسه صفرا و … می‌شود.

در ادامه موارد ذکر شده را با جزئیات بیشتری بررسی کرده‌ایم.

لاغری سریع ولی ناپایدار

لاغری سریع ولی ناپایدار
لاغری سریع ولی ناپایدار

لاغری‌های سریع را فراموش کنید. لطفاً گول تبلیغات غیرعلمی و خطرناک را نخورید، با سلامتی خود قمار نکنید و به بدن خود بیش از اندازه فشار نیاورید.

یکی از مضرات لاغری سریع این است که معمولاً با شکست مواجه می‌شود. هر بار که در کاهش وزن خود شکست بخورید، نا امیدتر می‌شوید. وزن زیاد و عدم تناسب اندام به اندازه‌ی کافی به روان شما فشار می‌آورند، حالا فشار ناشی از شکست‌های پیاپی هم روی آن سوار می‌شود.

اکثر افرادی که موفق به لاغری سریع می‌شوند، اگر دچار مشکلات سلامتی و بیماری‌ها نشوند، طولی نمی‌کشد که وزن کاهش‌ یافته‌شان باز می‌گردد. حتی بعضاً از گذشته هم چاق‌تر می‌شوند.

چرا لاغری سریع پایدار نیست؟

دلیل آن بسیار منطقی است. رژیم‌های غذایی که منجر به لاغری سریع می‌شوند، معمولاً نیاز به تغییراتی در عادات غذایی دارند که فقط در کوتاه مدت می‌توانید از آن‌ها پیروی کنید. در واقع هدف یک رژیم غذایی مناسب، اصلاح عادات غذایی شماست. حالا شما پرخوری را با نخوردن بیش از حد تغییر داده‌اید. یعنی عوض کردن یک عادت بد با عادت بد دیگر!

بعد از کاهش وزن، چون عادات غذایی شما اصلاح نشده‌اند، خیلی زود به وضعیت قبلی باز می‌گردید. فشار دوره‌ی رژیم نیز مزید بر علت می‌شود که کمی به خود آسان بگیرید. این مسئله ادامه پیدا می‌کند تا دوباره چاق شوید و به خانه‌ی اول بازگردید.

لاغری سریع ولی کاذب

لاغری سریع ولی کاذب
لاغری سریع ولی کاذب

لاغری سریع معمولاً با کاهش وزن حقیقی همراه نیست. چرا؟ به سه دلیل:

۱. دفع آب و املاح معدنی

اکثر رژیم‌هایی که باعث لاغری سریع می‌شوند، مصرف کربوهیدرات‌ها (مانند نشاسته و مواد شیرین) را تا حد زیادی محدود می‌کنند. با کاهش کربوهیدرات‌ها، سطح انسولین خون نیز کم شده و آب و املاح اضافی بدن، دفع می‌شوند.

۲. نوسان روزانه‌ی وزن

شاید جالب باشد بدانید که وزن بدن شما، روزانه بین ۱ تا ۳ کیلوگرم نوسان دارد. پس ممکن است با پیروی از یک رژیم، در هفته‌ی اول ۵ کیلوگرم کم کنید، اما این لاغری چقدر واقعی است؟

۳. ماهیچه سوزی

سوزاندن چربی‌ها برای بدن دشوار است. یعنی بدن نمی‌تواند مقادیر زیادی چربی را به یکباره بسوزاند و در هر بازه‌ی زمانی، قادر به تجزیه‌ی مقادیر محدودی از آن است. در لاغری سریع، مقداری از وزن کاهش یافته ناشی از سوزاندن و تجزیه‌ی بافت‌های حمایتی بدن مثل عضلات است. باید بدانید که عضلات از دست رفته، بسیار سخت جبران می‌شوند.

مضرات لاغری سریع بر سلامت جسمی

مضرات لاغری سریع بر سلامت جسمی
مضرات لاغری سریع بر سلامت جسمی

در رژیم‌ها و برنامه‌هایی که منجر به لاغری سریع می‌شوند، دو مشکل بزرگ وجود دارد:

  • کاهش دریافت مواد مغذی ضروری برای بدن
  • کاهش بیش از حد کالری دریافتی

این دو محدودیت باعث مشکلات بسیاری می‌شوند که در ادامه، برخی از آن‌ها را ذکر کرده‌ایم:

ماهیچه سوزی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، ماهیچه ‌سوزی یکی از عوارض کاهش وزن زیاد و سریع است.

در سال ۲۰۱۶ پژوهشی توسط محققان هلندی بر روند ماهیچه سوزی در رژیم‌های غذایی بسیار کم کالری انجام شد. در این پژوهش افراد شرکت کننده به دو گروه تقسیم شدند:

  • افراد گروه اول باید برای ۵ هفته، محدودیت مصرف ۵۰۰ کالری در روز را رعایت می‌کردند.
  • افراد گروه دوم باید برای ۱۲ هفته، محدودیت مصرف۱۲۵۰ کالری را رعایت می‌کردند.

در انتهای مطالعه، هر دو گروه به یک اندازه لاغر شده بودند. اما ماهیچه سوزی در افراد گروه اول، بیش از ۶ برابر افراد گروه دوم بود. این مطالعه به خوبی نشان می‌دهد که لاغری سریع چه تاثیر مخربی بر عضلات دارد.

کاهش نرخ سوخت و ساز بدن

یکی از مهم‌ترین مضرات لاغری سریع این است که باعث افت سوخت و ساز بدن می‌شود. هرچه سوخت و ساز بدن شما کمتر شود، کالری کمتری می‌سوزانید و برای کاهش وزن، باید غذای کمتری بخورید.

کاهش نرخ سوخت و ساز بدن دو علت اصلی دارد:

  • همانطور که گفتیم، در لاغری‌های سریع شاهد ماهیچه سوزی هستیم. عضلات نقش بسیار مهمی در سوزاندن کالری مصرفی دارند.
  • بدن شما دچار استرس شده و ترشح هورمون‌های تنظیم کننده‌ی متابولیسم را کاهش می‌دهد تا انرژی بیشتری ذخیره کند. مثلاً ترشح هورمون‌های تیروئیدی در لاغری‌های سریع کاهش می‌یابند.

در لاغری‌ سریع، انرژی مصرفی بدن شما می‌تواند تا ۲۳ درصد کاهش یابد.

سایر مشکلات و مضرات لاغری سریع

  • ریزش مو
  • خستگی
  • سردرد و سرگیجه
  • بی قراری
  • بر هم خوردن تعادل املاح و یون‌های بدن
  • یبوست
  • سنگ کیسه صفرا
  • سوء تغذیه
  • کم‌آبی بدن
  • قاعدگی‌های نامنظم

 

 

 

 

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید