فواید آووکادو چیست : ۱۲ خاصیتی که باید بدانید

0
53
فواید آووکادو چیست

برای پاسخ دادن به سوال “فواید آووکادو چیست” سری به ویکی پدیا می‌زنیم. براساس آن‌چه که در ویکی‌پدیا آمده:

آووکادو درختی است که میوهٔ آن در گونهٔ گیاهان گل‌دار طبقه‌بندی می‌شود. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و تا ۲۰ متر رشد می‌کند. میوهٔ گلابی شکل آن از نظر گیاه‌شناسی یک سته یا شفت است که ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر طول دارد.

آووکادو یکی از میوه‌های منحصر به فرد در سراسر جهان است، درحالی که بیشتر میوه‌ها کربوهیدرات دارند، آووکادو سرشار از چربی‌های مفید است.

مطالعات نشان می‌دهند که آووکادو فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

اما فواید آووکادو چیست ؟ در ادامه ۱۲ فایده آن برای سلامتی که پشتوانه‌ی علمی دارند، آورده شده است.

۱) آووکادو به طرز غیرقابل باوری مغذی است

آووکادو میوه‌ی درخت آووکادو است که نام علمی آن پرسا امریکانا است. این میوه به علت ارزش غذایی بالا، مزه‌ی خوب و بافت غنی‌اش محبوب شده‌است.

این روزها آووکادو به طرز عجیبی بین افراد حساس به سلامت رژیم غذای محبوب شده است. آووکادو معمولا به عنوان یک سوپر غذا معرفی می‌شود که با توجه فوایدش چیز عجیبی هم نیست.

از نظر شکل و اندازه انواع مختلفی از آووکادو وجود دارد، از گلابی شکل تا گرد و از سبز تا سیاه.

آووکادو همچنین می‌تواند هر وزنی داشته باشد، از ۲۲۰ گرم تا ۴/۱ کیلوگرم.

محبوبترین نوع آووکادو، آووکادوی هس است.

این میوه معمولا گلابی تمساحی نامیده می‌شود که کاملا مناسبش است، چون تقریبا به شکل گلابی است و پوسته سبز رنگ ناهمواری هم‌چون تمساح دارد.

مغز سبز مایل به زرد داخل آووکادو خوردنی است، اما پوست و دانه‌اش را باید دور انداخت. آووکادو بسیار مغذی است و انواع گسترده ای مواد مغذی دارد، شامل ۲۰ نوع ویتامین مختلف و مواد معدنی است.

اینجا بعضی از مواد مغذی فراوان در یک وعده ۱۰۰ گرمی را آورده ایم:

  • ویتامین K:26% از استاندارد روزانه
  • ویتامین C:17%از استاندارد روزانه
  • پتاسیم :۱۴%از استاندارد روزانه
  • ویتامین B5:14%از استاندارد روزانه
  • ویتامینB6:13% از استاندارد روزانه
  • ویتامین E:10%استاندارد روزانه

آووکادو همچنین میزان کمی منیزیم، منگنز، مس، آهن، فسفر و ویتامین A، ویتامین B1(تیامین)، B2(ریبوفلاوین) و B3(نیاسین) دارد.

همه ی این‌ها همراه است با ۱۶۰ کالری، ۲ گرم پروتئین و ۱۵ گرم چربی سالم.

این میوه دارای ۹ گرم کربوهیدرات است که ۷ گرم آن به صورت فیبر است و فقط ۲ گرم آن کربوهیدرات خالص است که آن را به یک غذای گیاهی مفید کم کربوهیدرات تبدیل می‌کند.

آووکادو هیچ کلسترول یا سدیمی ندارد و مقدار کمی چربی اشباع شده دارد. به همین دلیل مورد علاقه کارشناسانی است که معتقدند این مواد مضر هستند.

۲) آووکادو نسبت به موز پتاسیم بیشتری دارد

یکی از پاسخ‌ها به سوال “فواید آووکادو چیست” می‌تواند همین باشد. پتاسیم یک ماده غذایی است که بیشتر مردم مقدار کافی از آن را دریافت نمی‌کنند.

این ماده غذایی به عناصر اصلی در سلول های بدن شما و انجام وظایف مهم کمک می‌کند.

آووکادو سرشار از پتاسیم است. یک وعده ۱۰۰ گرمی پتاسیم ۱۴ درصد از جیره روزانه توصیه شده را فراهم می‌کند که این عدد در موز -که یک غذای معمولی سرشار از پتاسیم است ۱۰%است.

چندین مطالعه نشان داده است که دریافت مقدار زیاد پتاسیم با کاهش ابتلا به فشار خون که عامل اصلی حمله قلبی، سکته و نارسایی کلیه است.

۳) آووکادو سرشار از اسید چرب اشباع نشده مفید برای سلامت قلب است

آووکادو یک غذای سرشار از چربی است. در حقیقت ۷۷% کالری آووکادو از چربی است که آن را به یکی از پرچرب‌ترین غذای‌های گیاهی موجود تبدیل می‌کند. اما آن‌ها فقط چربی نیستند، اکثریت چربی آووکادو مربوط به اولئیک اسید است، یک اسید چرب اشباع نشده که همچنین بخش اصلی در روغن زیتون به شمار می‌رود و این باور وجود دارد که دلیل بعضی از فواید این میوه همین اولئیک اسید است.

اولئیک اسید با کاهش التهاب در ارتباط است و نشان داده شده است که اثرات مفیدی بر ژن های مرتبط با سرطان دارد. چربی های آووکادو به اکسیداسیون ناشی از گرما تقریبا مقاوم است که روغن آووکادو را به یک روغن سالم و بی خطر برای پخت و پز تبدیل می‌کند.

۴) آووکادو سرشار از فیبر است

فیبر یکی دیگر از مواد غذایی است که آووکادو نسبتا سرشار از آن است.

فیبر ماده غیر قابل هضم گیاهی است که به کاهش وزن و کاهش قند خون کمک می‌کند و با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در ارتباط است.

فیبرمحلول و نامحلول با هم فرق دارند. فیبرهای محلول به عنوان تغذیه باکتری های بی خطر گوارشی در روده شما شناخته می‌شوند که برای حداکثر کارکرد بدن شما بسیار مهم هستند.

یک وعده ۱۰۰ گرمی آووکادو ۷ گرم فیبر را دربرمی‌گیرد که ۲۷ % میزان توصیه شده روزانه است. حدود ۲۵% فیبر آووکادو محلول است، درحالی که ۷۵%نامحلول است.

۵) خوردن آووکادو سطح تریگلیسیرید و کلسترول را پایین می‌آورد

بیماری های قلبی شایعترین علت مرگ در جهان هستند. چندین مارکر خونی مرتبط با افزایش خطر بیماری قلبی شناخته شده است. این فاکتورها شامل کلسترول، تریگلیسیرید، مارکرهای التهابی، فشار خون و فاکتور های متنوع دیگر است.

۸ مطالعه انجام شده بر روی افراد تاثیرات آووکادو را بر روی بعضی از این عوامل آزمایش کرده است. این مطالعات نشان داده اند که آووکادو می‌تواند:

  • به طور چشمگیری سطح کل کلسترول را کاهش دهد.
  • تریگلیسیرید را تا حداکثر ۲۰%کاهش دهد.
  • کلسترول LDL را تا حداکثر ۲۲%کاهش دهد.
  • کلسترول HDL (کلسترول خوب) را تا حداکثر ۱۱% افزایش می‌دهد.

یکی از تحقیقات نشان داد رژیم‌های گیاهخواری که حاوی آووکادوی کم چرب بودند، به طور قابل ملاحظه‌ای میزان کلسترول را بهبود می‌دهند.

۶) کسانی که آووکادو مصرف می‌کنند، افراد سالم‌تری هستند

یک مطالعه رژیم‌ غذایی و سلامت کسانی را که آووکادو مصرف می‌کنند، مورد بررسی قرار داد. آن‌ها داده‌های ۱۷۵۶۷ شرکت کننده را آنالیز کردند.

مصرف کنندگان آووکادو از کسانی که این میوه را مصرف نمیکردند، سالم تر بودند. آن‌ه مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کردند و احتمال ابتلا به سندروم متابولیک در آن‌ها کمتر بود، این سندروم مجموعه‌ای از علایم است که فاکتورهای اصلی بیماری های قلبی و دیابت هستند.

کسانی که آووکادو را مرتب مصرف می‌کنند، دچار چاقی نیستند، BMIکمتری دارند و به طور قابل ملاحظه چربی شکم کمتری دارند، آن‌ها همچنین سطح کلسترول خوب HDL بیشتری دارند.

هرچند، این ارتباط به معنی علت و معلولی نیست و ضمانتی نیست که آووکادو باعث شده باشد که این افراد سالم تر باشند.

۷) چربی آووکادو به شما کمک می‌کند تا مواد مغذی غذاهای گیاهی را جذب کنید

وقتی بحث مواد مغذی است، تنها مسئله شما میزان دریافت این مواد مغذی نیست. شما باید بتوانید این مواد دریافتی را جذب کنید و از مجرای گوارش‌تان به بدن‌تان، جایی که باید استفاده شوند، منتقل کنید.

بعضی مواد مغذی محلول در چربی هستند، یعنی برای این‌که مورداستفاده قرار بگیرند باید با یک چربی ترکیب شوند. ویتامین A،D،E و K همراه با آنتی اکسیدان هایی مثل کاراتینوئید ها محلول در چربی هستند.

یک مطالعه نشان داد که افزودن آووکادو یا روغن آووکادو با سالاد یا سالسا جذب آنتی اکسیدان هارا از ۶/۲ تا ۱۵ برابر افزایش می‌دهد.

پس نه تنها خود آووکادو سرشار از ماده مغذی است بلکه به افزایش ارزش غذایی سایر غذاهای گیاهی که می‌خورید، نیز کمک می‌کند. این دلیل مهمی است که وقتی غذایی گیاهی میخورید همیشه دارای منابع چربی سالم باشد. بدون چربی‌های سالم بیشتر مواد مغذی گیاهی به هدر می‌رود.

۸) آووکادو پر از آنتی اکسیدان‌هایی است که از چشم شما محافظت می‌کند

آووکادو نه فقط جذب آنتی اکسیدان سایر غذاها را افزایش می‌دهد، بلکه خودش هم سرشار از آنتی اکسیدان است. آووکادو حاوی کاراتینوئید لوتئین‌ها و زیاکانتین است که به طور باورنکردنی برای سلامت چشم مهم هستند. مطالعات نشان داده این محتویات به شدت خطر کاتاراکت و دژنریشن ماکولا را کاهش می‌دهد که در افراد مسن شایع است.

بنابراین مصرف آووکادو در طولانی مدت باید برای سلامت چشم شما مفید باشد.

۹) آووکادو می‌تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند

مدارک محدودی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد آووکادو می‌تواند برای درمان و جلوگیری از سرطان مفید باشد.
مطالعات آزمایشی مطرح می‌کنند که آووکادو ممکن است عوارض جانبی شیمی درمانی را بر روی لنفوسیت‌ها کاهش دهند.

هم‌چنین نشان داده شده که عصاره آووکادو مانع رشد سلولهای سرطانی پروستات در آزمایشگاه شده است. اما در نظر داشته باشید که این مطالعات روی سلول های ایزوله انجام شده است و دقیقا اثبات نمی‌کند که درون بدن انسان چه اتفاقی می‌افتد. تحقیقات با مبنای انسانی در دسترس نیست.

۱۰) عصاره آووکادو ممکن است به کاهش علائم آرتریت کمک کند

آرتریت یک مشکل شایع در کشور های غربی است. انواع مختلف آرتریت وجود دارد که معمولا مزمن هستند و افراد برای بقیه عمر آن را دارند. مطالعات متعدد مطرح می‌کنند که آووکادو و عصاره روغن سویا آووکادو و سویای غیرقابل استری شدن نامیده می‌شود می‌تواند استئوآرتریت را کاهش دهد.

این‌که آیا خود آووکادو این اثر را دارد یا نه! هنوز مشخص نیست.

۱۱) خوردن آووکادو به کاهش وزن شما کمک می‌کند

بعضی شواهد وجود دارد که خوردن آووکادو یک غذای مفید برای کاهش وزن است.

در یک مطالعه افرادی که همراه با وعده غذا آووکادو می‌خوردند، در مقایسه با کسانی که این میوه را مصرف نمیکردند ۲۳% احساس سیری بیشتری می کردند و ۲۸% کمتر اشتها داشتند تا ۵ ساعت بعد چیزی بخورند.

پس وجود آووکادو در رژیم غذایی شما ممکن است به طور طبیعی کمک کند کالری کمتری بخورید و کمک کند راحت‌تر به عادت‌های غذایی سالم پایبند باشید.

آووکادو همچنین پر فیبر و کم کربوهیدرات است. ۲ دلیل اصلی که باعث کاهش وزن می‌شوند.

۱۲) آووکادو خوشمزه است

آووکادو نه تنها سالم است،بسیار غیرقابل باوری خوشمزه است و ترکیب آن با سایر غذاها نیز بی‌نظیر است. شما می‌توانید آووکادو را به سالاد و بسیاری از دستورات دیگر اضافه کنید یا به سادگی اسکوپ آن را با قاشق درآورید و آن را تنها بخورید.

آووکادو دارای یک بافت کرمی و غلیط و چرب است که به خوبی با سایر مواد مخلوط می‌شود. باید به گواکامول اشاره کرد که احتمالا مشهورترین فراورده از آووکادو است. این سس حاوی آووکادو همراه با موادی هم‌چون نمک، سیر و لیمو است.

حرف آخر: فواید آووکادو چیست ؟

فواید آووکادو چیست ؟ آووکادو یک ماده غذایی بی‌نظیر می‌باشد که پر از مواد مغذی است، مقدار زیادی از موادی که غذاهای مدرن فاقد آن هستند. آووکادو نه تنها باعث کاهش وزن می‌شود، بلکه برای سلامتی قلب هم مفید است و مهم‌تر از همه اینکه بسیار خوشمزه است.

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید