با مواد غذایی که اشتهای کودکان بد غذا را افزایش می‌دهند، آشنا شوید

0
273
غذا برای کودکان بد غذا

تغذیه‌ کودکان یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است، مخصوصاً اگر کودک بدغذا باشد. والدین نباید انتظار داشته باشند کودکان نیز مانند بزرگسالان راحت سره سفره بنشینند و با میل و رغبت غذا میل کنند، زیرا گاهی اوقات دلایل مختلفی وجود دارد که کودکان میل به غذا خوردن ندارند. بنابراین پدر و مادران باید سعی کنند با خلاقیت در درست کردن غذا برای کودکان بد غذا آن‌ها را برای خوردن غذا تشویق کنند.

تزئین غذا با میوه و سبزیجات مختلف یا درست کردن اشکال حیوانات و گیاهان می‌تواند میل کودکان به غذا را افزایش دهد، در هر حالت نحوه‌ی سرو غذا در افزایش اشتهای کودک بسیار موثر است.

برای صبحانه کودکان چه چیزهایی آماده کنیم؟

 پیشنهاد چند غذای خوشمزه برای کودکان بد غذا

با ما همراه باشید تا برای شما نمونه غذاهایی که می‌توانند میل کودکان به غذا را افزایش داده و از طرفی ویتامین‌ها و مواد لازم برای بدن آن‌ها را فراهم کند، آشنا شویم.

پیتزا با نان گندم

اکثر والدین به خاطر اینکه ممکن است ویتامین‌های مورد نیاز بدن کودک تامین نشود، از دادن پیتزا به کودک خود نگران می‌شوند، ولی کودکان به طور باور نکردنی پیتزا را دوست دارند.

پس برای این‌که از سالم و مقوی بودن مواد داخل این غذای خوشمزه مطمئن شوید، بهتر است کودک خود را به پیتزای خانگی عادت دهید.

روی تکه‌ای از نان گندم مقداری سس بزنید و روی آن تکه‌ای از فلفل دلمه‌ای، قارچ، مرغ پخته شده و پنیر اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه بپزد. حتی می‌توانید روی آن مقداری کنجد بریزید تا برای کودک جذاب‌تر شده و مواد مقوی نیز به بدن او برسد.

گلوله‌های سیب زمینی سرخ شده

سیب زمینی را بپزید و آن را له کنید و به آن مقداری پنیر، هویج خرد شده، رب گوجه فرنگی و جعفری یا گشنیز اضافه کنید و به صورت گلوله‌های کوچک در بیاورید، سپس آن‌ها را در روغن کم سرخ کرده و با سس قرمز این گلوله‌ها را تزئین کنید.

مافین موز و هویج

قالب مافین را با کپسول کاغذی پوشانده، آرد را داخل کاسه‌ای بزرگ الک کنید. موز له شده را با تخم مرغ در ظرفی جداگانه مخلوط کرده و شیر و عسل را نیز به آن اضافه کنید.

مواد را با هم خوب میکس کرده و در ظرف آرد بریزید، سپس هویج رنده شده را نیز به آن‌ها اضافه کنید. مواد را هم بزنید و به طور مساوی بین حفره‌های قالب تقسیم کنید. قالب را به مدت ۱۵ دقیقه داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتی گراد قرار دهید و اجازه دهید مافین‌ها پخته و طلایی شوند.

پیراشکی گوشت چرخ کرده

پیراشکی را می‌توانیم با موادی که برای کودکان مفید هستند درست کنیم. برای خمیر پیراشکی آرد، تخم مرغ، خمیر مایه، نمک، شیر و روغن مایع را با هم مخلوط کرده و برای داخل پیراشکی گوشت چرخ کرده، فلفل دلمه‌ای، پیاز، قارچ، جعفری و رب گوجه فرنگی را با هم تفت داده و داخل خمیر می‌گذاریم و سرخ می‌کنیم.

لقمه‌ی مکزیکی

برگ کاهوها را روی نان قرار داده و پنیر، هویج و فلفل دلمه‌ای قرمز را روی برگ کاهوها قرار دهید، سپس لقمه را شبیه رولت بپیچید.

می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن لقمه‌ی مکزیکی خود، مرغ سرخ شده به به مواد آن اضافه کنید، سپس مقداری کدوی سرخ شده و برگ اسفناج کوچک نیز به مواد اضافه کرده و در آخر آن را بپیچید و سرو کنید.

پاستا و تن ماهی

اغلب کودکان حتی کودکان بد غذا از پاستا خوششان می‌آید، پس یکی از گزینه‌های بسیار مقوی برای این کودکان می‌تواند پاستا باشد. مقداری تن ماهی و پاستای پخته شده را با هم مخلوط کنید و به آن مقداری کلم بروکلی، جعفری خرد شده، آبلیمو و روغن زیتون اضافه کنید.

سرخ کرده‌ی گیاهی

مقداری سبزیجات مانند هویج، کلم، ذرت پخته شده و فلفل دلمه‌ای را با سس مایونز قاطی کرده و در داخل نان بپیچید و در روغن با حرارت کم سرخ کنید و برای کودک خود غذایی سالم و سریع تهیه کنید.

کلاب ساندویچ مرغ

تکه‌های نان تست را کمی گریل کرده و روی آن مرغ پخته‌ی ریش ریش شده، کاهو، گوجه و خیارشور قرار دهید. این غذای راحت و خوشمزه مورد پسند همه‌ی کودکان است.

ساندویچ کوفته قلقلی

گوشت چرخ کرده و پیاز رنده شده که آب آن گرفته شده است را با ادویه قاطی کنید و در روغن سرخ کنید و با پیاز و سیر سرخ کرده و رب گوجه فرنگی برای آن سس درست کنید.

سپس آن‌ها را با سس داخل نان ساندویچ قرار داده روی آن پنیر ورقه ای گذاشته، چند دقیقه در فر قرار دهید تا پنیر آن آب شود و نان ساندویچ کمی گریل شود.

چند نکته برای بهتر شدن تغذیه‌ کودکان بد غذا

  • برای بهتر شدن تغذیه‌ی کودکان بدغذا لااقل یک ساعت قبل از وعده‌ی اصلی به او میان وعده ندهید، تا سر سفره اشتهای کافی برای غذا خوردن داشته باشد.
  • غذاهای متنوع با حجم کم به کودک بدهید، تا از هر کدام که میلش می‌کشد مقداری بخورد.
  • در درست کردن غذا از کودک خود کمک بگیرید، چون باعث می‌شود کودک به خوردن آن غذا ذوق داشته باشد.
  • برای دادن غذا به کودکان بد غذا زود عصبانی نشوید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید تا کودک کم کم به خوردن تشویق شود.
  • غذاها را با سبزیجات تزئین کنید و به شکل‌های مختلف در بیاورید تا برای کودکان جالب شود.
  • نگرانی خود از نخوردن غذا را به کودک منتقل نکنید زیرا باعث می‌شود کودک کم اشتها شود و گاهی از این فرصت برای جلب توجه بیشتر استفاده کند.
  • محیط غذا خوردن را سرشار از آرامش کنید و سعی کنید همه‌ی خانواده دوره سفره جمع باشند تا کودک مایل به خوردن غذا شود.
  • کودکان بد غذا را به تنقلات عادت ندهید. یکی از چیزهایی که مانع خوردن غذا یا میان وعده‌های مغذی در بچه‌ها می‌شود، خوردن تنقلات است. مادر و پدر یا خواهر و برادر بزرگتر، بهترین الگو و راهنما برای کودکان هستند. فرزند شما غذاهایی را خواهد خورد که شما می‌خورید، نه آن‌هایی که به او می‌گویید بهتر است بخورد. پس سعی کنید رژیم غذایی سالم و متناسبی داشته باشید.
  • برخی بیماری‌ها مانند درد معده، کمبود برخی ویتامین‌ها و یا مشکلات گوارشی نیز خود از عوامل بد غذا شدن کودک شما باشند که والدین باید برای رفع این مشکلات به پزشک مختصص در این زمینه مراجعه کنند.
  • برای برگشتن اشتهای کودک خود عجله نکنید و انواع غذاهای مختلف را تهیه کرده و امتحان کنید تا ذائقه‌ی کودک خود بشناسید.
 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید