برای کاهش استرس کودکان در مدرسه کدام مواد غذایی مناسب هستند؟

0
517
غذا برای کاهش استرس کودکان

با شروع فصل مدرسه اضطراب و استرس به سراغ کودکان می‌آید. حدود سه چهارم از والدین خبر از استرس کودکان خود در مدرسه می‌دهند، بنابراین یکی از وظایف مربیان مدرسه ایجاد محیطی سرشار از امنیت، تدارک بازی‌های گروهی و نشاط آور در مدرسه است. ولی والدین برای کم کردن استرس کودک، چه کمکی می‌توانند به او کنند؟ آیا غذا برای کاهش استرس کودکان موثر است یا نه؟

جواب این سوال این است که والدین با آگاهی داشتن از تاثیر تغذیه و انواع مواد غذایی بر کاهش استرس کودکان، می‌توانند با برنامه‌ی غذایی مناسب از استرس کودک خود در مدرسه کم کنند.

مواد غذایی چگونه باعث کاهش استرس می‌شوند؟

بعضی از انواع غذاها با افزایش سطح سروتونین بدن، باعث کاهش فشارهای روحی و روانی می‌گردند. بعضی دیگر از غذاها، می‌توانند سطح هورمون‌های استرس‌زا در بدن به نام‌های کورتیزول و آدرنالین را پایین بیاورند که باعث کاهش استرس در کودکان می‌شود.

غذاهای مناسب برای کاهش استرس کودکان

اگر والدین عزیز با انواع غذاهایی که باعث کاهش استرس کودکان می‌شود، آشنا شوند می‌توانند در انتخاب و تهیه‌ی صبحانه و همچنین خوراکی‌های مدرسه از این مواد کمک بگیرند تا کودک‌شان روز شاد و پراز انرژی که عاری از هرگونه اضطراب و استرسی است را در مدرسه شروع کنند.

پرتقال

بدن برای مقابله با استرس به ویتامین سی بیشتری نیاز دارد بنابراین سعی کنید برای صبحانه‌ی کودک خود یک لیوان آب پرتقال تازه تدارک ببینید، پرتقال یکی از منابع خوب ویتامین C است و تحقیقات نشان داده‌اند ویتامین C  با تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش هورمون‌های استرس‌زا، به کودکان مدرسه‌ای کمک می‌کند تا استرس نداشته باشند.

ماست

از دیگر انواع غذا برای کاهش استرس کودکان می‌توان ماست را نام برد. ماست به دلیل داشتن اسید آمینه و پروبیوتیک می‌تواند به تنظیم هورمون استرس در بدن کودکان کمک کند. سعی کنید برای صبحانه‌ی کودک از محصولات لبنی استفاده کنید. زیرا پروتئین موجود در این مواد باعث می‌شود که سطح سروتونین مغز افزایش یابد و استرس کودکان را کم کند.

بادام

در برنامه‌ی غذا برای کاهش استرس کودکان می‌توانید بادام را جایگزین تنقلات در مدرسه بکنید. بادام به علت داشتن مواد معدنی و ویتامین‌هایی از جمله ویتامینE، ویتامینB، روی، منیزیم و آهن کمک فراوانی به کاهش استرس کودکان دارد.

چرا که این مواد معدنی و ویتامین‌ها باعث افزایش مقاومت بدن و حفظ تعادل روحی کودکان می‌شود و از استرس کودکان جلوگیری می‌کند.

ماهی‌های چرب

اسیدهای چرب امگا ۳ از افزایش هورمون‌های استرس جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد روحیه‌ی شاد در کودکان می‌شود. براساس پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه اوهایو، به این نتیجه رسیده‌اند که کودکانی که مکمل‌های امگا۳ مصرف کره‌اند، ۲۰ درصد کمتر از بقیه‌ی کودکان دچار استرس و اضطراب شده‌اند.

ما می‌توانیم این اسیدهای چرب امگا۳ را به جای مکمل‌ها از ماهی‌های چرب مانند : ماهی آزاد، ماهی ساردین، ماهی تن، ماهی قزل آلا و ماهی هالیبوت دریافت کنیم. پس سعی کنید در لیستِ غذا برای کاهش استرس کودکان حتما ماهی‌های چرب را قرار دهید.

کربوهیدرات‌ها

یکی از خواص بی‌نظیر کربوهیدرات‌ها این است که مغز را تحریک می‌کند تا سروتونین بیشتری را تولید بکند و همانطور که در بالا هم ذکر کردیم سروتونین باعث کاهش استرس می‌شود. بنابراین در برنامه‌ی غذا برای کاهش استرس کودکان در مدرسه حتما از منابع غنی از کربوهیدرات‌ها کمک بگیرید.

منابع غنی از کربوهیدرات‌ها

جوی دوسر، گندم سیاه، پاستا، غلات صبحانه و نان‌های سبوس‌دار هستند. همچنین غلات باعث تثبیت سطح قند خون می‌شوند و از افت ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کنند. افت قند خون باعث ایجاد اضطراب و استرس می‌شود.

شکلات

شکلات مخصوصا شکلات تلخ برای کاهش استرس کودکان در مدرسه بسیار مناسب است. کاکائو به علت داشتن ماده‌ی شادی بخش، از استرس کودکان می‌کاهد و انرژی و نشاط لازم برای فعالیت‌های مدرسه را به او می‌دهد.

شکلات‌های تلخ حاوی مقادیر زیادی تریپتوفان هستند که بدن آن را به انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین تبدیل می‌کند و افزایش مقدار سروتونین باعث کاهش استرس در بدن می‌شود.

موز

یکی از میوه‌های مغذی که هم باعث کنترل استرس و هم باعث افزایش انرژی کودکان در مدرسه می‌شود، موز است. موز به علت داشتن پتاسیم و منیزیم باعث آرام شدن کودک و کم شدن استرس او می‌شود. همچنین موز می‌تواند سطح ترشح سروتونین و ملاتونین را در مغز افزایش دهد و استرس کودک را در مدرسه کاهش دهد.

تخم مرغ

در لیست غذا برای کاهش استرس کودکان در مدرسه می‌توانید از تخم مرغ هم استفاده کنید. زرده‌ی تخم مرغ به علت داشتن ویتامینD، پروتئین و اسیدهای آمینه‌ی مورد نیاز برای رشد کودکان یکی از گزینه‌های عالی است.

اسید آمینه‌ای به نام تریپتوفان که باعث تولید سروتونین و کاهش استرس در کودکان می‌شود در زرده‌ی تخم مرغ یافت می‌شود.

اسفناج و سبزیجات خام

منیزیم موجود در اسفناج باعث تنظیم سطح کورتیزول در بدن می‌شود و به کاهش استرس کودکان کمک می‌کند، زیرا کمبود منیزیم یکی از دلایل اصلی خستگی و استرس می‌باشد. همچنین سبزیجات خام مانند جعفری به دلیل داشتن اسیدهای آمینه، باعث تقویت مغز می‌شود و به کودکان کمک می‌کند تا راحت‌تر با اثرات منفی استرس و اضطراب مقابله کنند.

تخم کدو تنبل

یکی از تنقلات خوبی که می‌توانید برای کودکان مدرسه‌ای خود در نظر بگیرید، تخم کدو تنبل است. تخم کدو تنبل حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و روی بوده که برای کاهش استرس کودکان بسیار مفید است.

همچنین روی برای رشد مغز و اعصاب ضروری می‌باشد و کمبود آن موجب می‌شود بر خلق و خوی کودک تاثیر منفی بگذارد. پس در لیست غذا برای کاهش استرس کودکان مدرسه‌ای وجود کدو تنبل می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی به علت داشتن ویتامینB، در کاهش استرس و اضطراب کودکان بسیار کمک می‌کند. می‌توانید به خوراکی‌هایی که به عنوان میان وعده برای مدرسه‌ی کودک در نظر می‌گیرید، مقداری کلم بروکلی نیز اضافه کنید تا کودک‌تان روز شادی را داشته باشد.

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید