با چند ماده غذایی مفید برای کاهش وزن آشنا شوید

0
400
غذاهای رژیمی برای کاهش وزن

امروزه آمار چاقی در دنیا در حال افزایش است. چاقی نه تنها سلامت را به خطر می اندازد بلکه جامعه را هم با هزینه‌های هنگفت تحت الشعاع قرار می‌دهد. کسانی که دارای اضافه وزن هستند، در معرض مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها‌ی زمینه‌ای می‌باشند.

روش‌های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد که البته همگی آن ها اصولی و صحیح نمی‌باشد.

ولی می‌توان با استفاده از رژیم‌هایی که کم کالری هستند, در کنار یک برنامه‌ی ورزشی منظم به طور اصولی وزن کم کرد. تاکید می‌کنم که برنامه‌ی ورزشی حتما باید در کنار رژیم غذایی مناسب باشد، چون بدون آن لاغری در زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست. در این مقاله سعی خواهد شد به معرفی غذاهای رژیمی برای کاهش وزن بپردازیم.

کدام مواد موجب کاهش وزن می‌شوند

کسانی که می‌خواهند با استفاده از رژیم‌های غذایی وزن کم کنند باید بدانند غذاهایی که حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان هستند می‌توانند مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری به فرد دهند و انرژی بیشتری بخشند.

غذاهایی که می‌توانند روند پیری را به تعویق بیندازند و از مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها جلوگیری کنند.

در ادامه به معرفی برخی از این غذاهای رژیمی برای کاهش وزن خواهیم پرداخت:

سیب

سیب سرشار از فیبر می‌باشد و به فرد کمک می‌کند تا مدت زمان بییشتری احساس سیری کند.

یک عدد سیب حدود ۴ گرم فیبر دارد. همچنین سیب حاوی مواد مغذی و ترکیباتی است که به رشد باکتری‌های سالم در روده کمک می‌کند و کبد و کلیه‌ها را پاک سازی کرده و در کاهش کلسترول موثر می‌باشد.

موز

موز یک ماده‌ی غذایی سالم است که سرشار از پتاسیم و یک نوع فیبر به نام پکتین می‌باشد. همچنین دارای ویتامین سی، منیزیم و ویتامین ب۶ است. آنتی اکسیدان‌های موجود در موز نیز به کاهش تورم کمک می‌کنند.

موز با تولید گلبول‌های سفید سیستم ایمنی فرد را تقویت می‌کند. این میوه گوارش را بهبود می‌بخشد و در تنظیم ضربان قلب نقش دارد. مصرف منظم موز به خواب بهتر کمک می‌کند چون این میوه حاوی تریپتوفان است که ترشح ملاتونین را تحریک می‌نمایدو ملاتونین در بدن انسان باعث کسب ارامش و تنظیم خواب می‌شود.

۱۱ مورد از فواید موز براساس شواهد

بادام

بادام به دلیل دارا بودن فیبر و پروتئین فراوان موجب کاهش فشار خون می‌شود و چربی شکم را از بین می‌برد. بادام به صاف شدن شکم خیلی کمک می‌کند چون این ماده دارای پروتئین‌های ضدگرسنگی و چربی‌های غیر اشباع است که بسیار سیر کننده می‌باشد.

می‌توان در میان وعده‌ها از چند بادام استفاده کرد. بهتر است بادام را به صورت برشته مورد استفاده قرار داد.

بلوبری

بلوبری یک میوه‌ی خارجی است و یکی از غذاهای رژیمی برای کاهش وزن محسوب می‌شود. این میوه حاوی رنگدانه‌ای است که موجب تقویت حافظه و یادگیری می‌شود.

بلوبری در کاهش وزن موثر می‌باشد. و می‌توان در انواع غذاها و سالادها و پن‌کیک و ماست و…. ازآن استفاده کرد. بلوبری یک منبع عالی برای فیبر محلول محسوب می‌شودو به کاهش اشتها و احساس سیری کمک می‌کند. همچنین متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود چربی‌ها راحت‌تر از بین بروند.

هم‌چنین این میوه انرژی را افزایش می‌دهد. مصرف چای و دمنوش بلوبری از پرخوری جلوگیری می‌کند و همچنین یبوست را که یکی از عوامل اصلی چاقی است، برطرف می‌کند.

لوبیا

لوبیاها غنی از فیبر و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشند که هم باعث لاغری و کاهش اندازه‌ی شکم می‌شوند و هم از مبتلا شدن به بعضی از بیماری‌ها کمک می‌کند. بدون احساس محرومیت غذایی کالری وارد بدن می‌شود.

کلم بروکلی

در حالت معمول کلم بروکلی به عنوان یک میان وعده‌ی غذایی در رژیم لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد. و زمانی که به آن لیمو و سیر اضافه گردد این تاثیر بیشتر می‌گردد. چون این مواد هر سه کم کالری هستند. همچنین سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند.

کلم بروکلی گیاهی است غنی از کلسیم، آهن، ویتامین آ، سی، ای و همچنین فیبر زیادی دارد و باعث می‌شود سموم بدن از بین برود وقتی به همراه لیمو استفاده می‌شود حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به هضم غذا کمک می‌کند. سیر هم حاوی آلیسین است. همچنین خاصیت ضد التهابی دارد و در کنار کلم بروکلی و لیمو تاثیر خیلی زیادی بر کاهش وزن دارد.

با خوردن چه موادی سریع تر می‌توان لاغر شد

پروتئین‌ها و چربی ‌ها و سبزیجات در کاهش هر چه سریع تر وزن نقش عمده‌ای دارند. پس باید سعی شود که همه‌ی وعده‌های غذایی شامل یک منبع پروتئین، سبزیجاتی که کربو‌هیدرات کمتری دارند و یک منبع چربی باشد.

منابع پروتئین

  • انواع گوشت‌ها، گوشت گاو، کوسفند، مرغ و غیره
  • ماهی‌ها مانند سالمون و میگو
  • تخم مرغ کامل که سرشار از پروتین می‌باشد
  • پروتئین‌ها به علت این که سوخت و ساز را افزایش می‌دهند هوس خوردن غذا را کاهش می‌دهند.
  • کنار گذاشتن قند و نشاسته

هنگامی که نشاسته و مصرف قند کنار گذاشته می‌شود، سطح گرسنگی پایین می‌آید و بدن بدون سوزاندن کربوهیدرات برای به دست آوردن انرژی، از چربی‌های ذخیره شده در بدن تغذیه می‌کند، یکی دیگر از مزایای کاهش مصرف کربوهیدرات این است که سطح انسولین کاهش می‌یابد همچنین کلیه ها سدیم و آب بدن را دفع می‌کند.

استفاده از آدامس‌های رژیمی

جویدن آدامس‌هایی که فاقد شکرهستند باعث کالری سوزی و کاهش اشتها می‌شود و فرد احساس سیری می‌کند البته باید دقت شود که حتما از آدامس‌های رژیمی استفاده گردد. زیرا آدامس‌هایی که دارای شکر می‌باشد باعث چاقی می‌شوند.

استفاده از میوه‌های آبدار

میوه‌هایی که حاوی مقدار زیادی آب هستند حجم بیشتری از معده اشغال می‌کنند و باعث می‌شود که شخص مدت زیادی احساس سیری کند. در نتیجه باعث کاهش اشتها و لاغری می‌گردد. میوه‌هایی مانند خیار، گریب فورت، هندوانه، طالبی، قارچ، گوجه‌فرنگی و سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج، کلم به مقدار زیادی آب دارند.

استفاده از ادویه‌ها

معمولا غذاهایی که تند و تیز می باشند با سرعت کمتری خورده می‌شوند ادویه‌ها باعث می‌شوند فرد اشتهایش برای خوردن غذا کم شود این سیری کالری دریافتی را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد و باعث می‌شود بدن به وزن و تناسب اندام برسد

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید