لاغری کودکان: چگونه آنرا شناسایی و درمان کنیم؟- بخش اول

0
3082
لاغری کودکان

بیشتر والدین غذا خوردن زیاد کودک را نشانه سلامتی او می‌دانند. برخی مواقع هم در دسترس کودک میزان زیادی غذا و انواع خوراکی‌ها را قرار می‌دهد تا بخورد. اما همانطور که پرخوری در کودکان مضر است و باعث بروز مشکلاتی می‌شود، کودکی هم که به هیچ کدام از غذاها تمایل نشان نمی‌دهد با مشکلات مختلفی روبرو می‌شود. لاغر بودن کودک همیشه نشانه این نیست که کودک شما بد غذا است، ممکن است عوامل دیگری موجب لاغری کودک شما شده باشد.

میزان غذایی که به کودک خود می‌دهید کم است؛ متابولیسم یا همان سوخت‌وساز کودک شما بسیار بالا است؛ از بیماری خاصی مانند دیابت نوع ۱ رنج می‌برد؛ کودک شما دارای یک مشکل روانی مانند وسواس است و در نهایت ممکن است کم‌خونی داشته باشد.

اگر تنها از بد غذایی کودک خود خسته شده‌اید و کودک شما از هر لحاظ سلامت است ما در این مقاله به بررسی راهکارهایی  جهت چاق شدن کودک شما پرداخته‌ایم.

 

آیا واقعا کودک شما لاغر است یا بقیه می‌گویند لاغر است

این یک جریان رایج در بین خانواده‌ها است کودک وزن طبیعی دارد اما طبق گفته خاله، عمه و دیگری اعضای فامیل کودک شما وزن کمی دارد. اما آیا گفته این افراد معتبر است!

بهتر است برای اینکه بدانید کودک شما وزن طبیعی دارد یا لاغر است نمودار رشد او را بررسی کنید. از زمانی که کودک به دنیا می‌آید تا ۱۲ ماهگی رشد زیادی دارد. معمولا کودکان در طی این دوره ۷ کیلوگرم افزایش وزن دارند. بعد از اینکه ۱ سالگی را رد کردند تا ۵ سالگی به طور متوسط هر سال ۲٫۵ کیلوگرم وزن اضافه می‌کند.

  • می‌توانید جهت اطمینان از اینکه وزن کودک شما طبیعی است یا بیش از حد لاغر است BMI کودک خود را بررسی کنید.

 

همیشه مقصر غذا نیست

کودکان در سن پایین‌تر می‌دانند چه مقدار غذا باید مصرف کنند مگر اینکه عوامل دیگری هم در میزان اشتهای کودک تاثیر بزارد. اگر کودک شما بیش‌فعال است، داروهایی که به کودک خود می‌دهید باعث کاهش اشتها او می‌شود. به همین دلیل بهتر است هنگام مصرف داروها با یک پزشک در ارتباط باشید. در ادامه برخی از عوامی را که ممکن است موجب لاغری کودک شما باشد آورده‌ایم:

  1. ژنتیک عاملی است که بر روی چاقی و لاغری کودک شما تاثیر می‌گذارد. اگر خودتان لاغر هستید انتظار فرزند هرکول را نداشته باشید.
  2. کودک شما ممکن است دچار زخم‌های دهانی، عفونت‌ها، بیماری‌های انگلی و اختلالات گوارشی شده باشد.
  3. فشارهای روانی بر روی بی‌اشتهایی کودک تاثیر گذار است.
  4. داروی خاصی مصرف می‌کند که بر روی وزن او تاثیر گذاشته است.
  5. ممکن است کودک شما دچار بیماری دیابت نوع ۱ شده باشد.

بنابراین بهتر است قبل از اینکه کودک خود را مجبور به غذا خوردن کنید او را نزد پزشک ببرید تا خیال شما از هر جهت راحت شود. با این وجود بیشترین عامل لاغری کودکان بدغذایی است.

 

بدغذایی کودک شما را با این مشکلات روبرو می‌کند

زمانی که کودان از غذا خوردن به میزان کافی اجتناب می‌کند کالری، مواد معدنی و ویتامین‌هایی که برای بدن لازم است را دریافت نمی‌کنند. در نتیجه سیستم ایمنی بدن آن‌ها بسیار ضعیف است و بیشتر از سایر کودکان دچار سرماخوردگی می‌شوند. اغلب این کودکان نیز در انجام فعالیت‌های بدنی زود خسته می‌شوند، در مدرسه تمرکز کافی ندارد و بسیار سریع عصبانی می‌شوند. اما مواد غذایی خاصی هم هستند که کمبودشان بدتر از دیگر مواد غذایی است:

  • کمبود آهن بر روی رفتار و میزان فعالیت کودک تاثیر دارد. اغلب کودکان بدخلق هستند و زود خسته می‌شوند.
  • برای اینکه کودک رشد طبیعی داشته و استخوان‌های سالمی داشته باشد باید حتما از مواد غذای مصرف کند که شامل روی، کلسیم و ویتامین D هستند.

 

اقداماتی که موجب رفع لاغری کودکان می‌شود

۱- به کودک خود احترام بزارید

بسیاری از والدین مدام با کودک خود کلنجار می‌روند که غذا بخورد. بهتر است انتخاب غذا را به عهده خود کودک بزارید و اجازه دهید خودش غذا بخورد. سختگیری تنها لجبازی کودک را افزایش می‌دهد.

 

۲- خوراکی‌های ناسالم ممنوع

برخی از والدین فکر می‌کنید با دادن غذاهای ناسالم مانند سیب‌زمینی سرخ شده به کودک خود کمک می‌کنند و موجب چاقی او می‌شوند. برخی هم چون کودکشان غذاهای سالمی مانند ماهی را نمی‌خورند تسلیم قهرهای کودک می‌شوند و او را به فست‌فود می‌برند. اما تمامی این رفتارهای نادرست تنها بر روی سلامتی کودک شما تاثیر می‌گذارد. ممکن است کودک شما دچار بیماری‌های مانند دیابت یا فشار خون بالا شود.

  • اینکه کودک غذای سالم و مغذی بخورد مهمتر از نخوردن کودک است. پس به سراغ غذاهای مغذی بروید و سعی کنید با خوشگل کردن و ایجاد تفاوت در طعم غذا کودک را به خوردن غذای سالم تشویق کنید.

 

۳- با اعضای خانواده یک جا بنشینید

هنگام صرف غذا تمام اعضای خانواده کنار یکدیگر بنشینید
هنگام صرف غذا تمام اعضای خانواده کنار یکدیگر بنشینید

یادگیری از داخل خانه آغاز می‌شود، بنابراین اهمیت دارد که هنگام صرف غذا تمام اعضای خانواده کنار یکدیگر نشسته باشند. بعلاوه، کودک از شما تقلید می‌کنید بنابراین نوع غذایی که انتخاب می‌کنید مهم است. سعی کنید هنگام صرف غذا آهسته غذا بخورید تا کودک با شما همگام شود.

  • اگر کودک شما هنوز کوچک است و قادر نیست خودش غذا بخورد، غذای او را جداگانه ندهید. کودک را کنار خود سر سفر بنشانید، به این طریق او کم کم از شما یاد می‌گیرد چگونه غذا بخورد.

 

۴- فعالیت بدنی برای کودک لازم است

کودک را به پارک ببرید
کودک را به پارک ببرید

هر روز برای کودک خود وقت بگذارید. با او به پارک بروید و فعالیت‌هایی مانند دوچرخه سواری و شنا انجام دهید. همچنین کودک را می‌توانید در باشگاه‌های ورزشی ثبت‌نام کنید. هر چقدر میزان فعالیت کودک بیشتر باشد فرزند شما سالم‌تر است. فعالیت موجب خواب بهتر؛ تقویت استخوان‌ها، عضلات و حافظه؛ بهبود عملکرد قلب می‌شود.

 

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید