لاغری کودکان: چگونه آنرا شناسایی و درمان کنیم؟ – بخش دوم

0
632
شناسایی و درمان لاغری کودکان

در قسمت اول توضیح دادیم لاغر کودکی همیشه ناشی از بدغذایی آن‌ها نیست. ممکن است والدین برنامه غذایی سالم برای کودک خود آماده سازند و کودک هم مشتاقانه تمام غذای خود را بخورد اما همچنان لاغر باشد. در این صورت باید با یک پزشک متخصص صحبت کنید. ممکن است لاغری کودکان بر اثر یکی از عوامل زیر باشد: اختلال در متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن، فشارهای روانی، داروی خاصی که کودک مصرف می‌کند (مثلا کودکان بیش فعال چون داروی ریتالین مصرف می‌کند، ممکن اشتها برای غذا خوردن نداشته باشد که خود باعث لاغری کودکان می شود) و در نهایت به بیماری خاصی مثل دیابت نوع ۱ مبتلا شده باشد.

ولی اگر کودک شما سالم است، با توجه به جدول رشد و  محاسبه BMI وزن نرمال کودک خود را محاسبه کنید. چون خانواده‌ها احساس می‌کنند کودک شما لاغر است، دلیلی بر درستی این موضوع نمی‌باشد. اما اگر لاغری کودک شما بسیار زیاد است لازم است که با متخصص تغذیه کودک و روانشناس کودک حتما صحبت کنید. زمانی که کودک برنامه غذایی مناسبی نداشته باشد بر رشد جسمی، اجتماعی و هیجانی کودک تاثیر می‌گذارد.

در بخش دوم به سراغ مواد غذایی سالم و مغذی رفتیم که برای برطرف کردن لاغری کودکان خود می‌توانید در برنامه غذایی او استفاده کنید.

 

  • تخم‌مرغ منبعی سرشار از پروتئین

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و مواد مغذی برای بدن است. به گونه‌ای که در هر ۱۰۰ گرم تخم‌مرغ، حدود ۱۳ گرم پروتئین وجود دارد. این بمب انرژی تمام مواد مغذی لارم برای بدن کودک شما به استثنای ویتامین C، را تامین می‌کند. به همین دلیل هر روز صبح به جای دادن چایی شیرین به کودک، صبحانه او را با یک لیوان آب پرتقال همراه کنید. بعلاوه، تخم‌مرغ باعث می‌شود کودک به کمبود آهن دچار نشود.

 

  • سیب‌زمینی آب پز شده به کودک بدهید

سیب‌زمینی سرشار از فیبر و پتاسیم است. مصرف این ماده غذایی را در برنامه غذایی کودک فراموش نکنید. این ماده غذایی به دلیل غنی بودن بر روی رشد استخوان‌های کودک شما بسیار موثر است. بعلاوه، بهتر است مادران در کنار سیب‌زمینی از سبزیجات به عنوان مکمل غذایی استفاده کنند.

 

  • موز را در برنامه غذایی کودک فراموش نکنید

موز

مصرف دو تا سه واحد میوه برای کودکان در طول روز ضروری است.  یکی از این میوه‌ها می‌تواند موز باشد که روزانه در دسترس کودک قرار گیرد. موز یک منبع غنی از ویتامین‌ها، آهن، پتاسیم و مواد مغذی دیگر است. این میوه بسیار شیرین است و مواد قندی، فروکتوز و ساکاروز طبیعی موجود در این میوه بر روی انرژی دریافتی کودک تاثیر می‌گذارد.

 

  • معجون میوه برای کودک خود درست کنید

مصرف میوه‌های شیرین مانند انبه، آناناس، سیب، توت، انگور و غیره باعث چاقی می‌شوند. می‌توانید آب این میوه‌ها را با هم ترکیب کنید و در یخچال قرار دهید. معمولا کودکان آب میوه را راحتتر از خود میوه می‌خورند.

 

  • سبد خرید خود را با لبنیات پرچرب پر کنید

لبنیات پرچرب
شیر پر چرب

پر کردن روز کودک خود با مواد مغذی سالم مهم‌تر از میزان غذایی است که می‌خورد. بنابراین در خریدهای روزانه خود خرید شیر، خامه، کره و ماست را فراموش نکنید. حتما در میان وعده‌های کودک ۲ لیوان شیر کم چرب را قرار دهید.

اگر کودک علاقه زیادی به شیر خوردن نشان نمی‌دهد، شیر را با غلات مخلوط کنید و به کودک خود بدهید. اما درون خود شیر، کاکائو یا قهوه نریزید. اگر می خواهید کمی شیرین شود از عسل استفاده کنید. همچنین در میان وعده‌ها می‌توانید مخلوط میوه و ماست برای کودک خود درست کنید.

 

  • انواع گوشت برای افزایش وزن کودک

گوشت قرمز یک ماده غذایی مهم برای وزن‌گیری کودک است. برای کودکان لاغر بهتر است به سراغ قسمت‌های پرچرب گوشت مانند قلم و ماهیچه گوسفندی یا ران مرغ بروید.  بهتر است از آب همین گوشت‌ها برای درست کردن سوپ یا غذای کودک خود استفاده کنید.

 

  • از چربی‌ها و روغن‌های سالم استفاده کنید

به روغن‌هایی که از میوه‌های نارگیل، زیتون و آووکادو گرفته شده باشند روغن‌های سالم می‌گویند. اما روغن‌ها و چربی‌ها جزو پر کالری‌ترین مواد غذایی محسوب می‌شوند. هر قاشق سوپخوری روغن زیتون ۱۲۴ کالری دارد. برای وزن‌گیری کودک از این روغن‌ها استفاده کنید. قرار است کودک شما سالم چاق شود.

 

  • جیب کودک خود را با آجیل پر کنید

آجیل  به دلیل کالری بالایی که دارد یک ماده مغذی برای وزن‌گیری کودک است. هر یک پیاله آجیل ۸۰۰ کالری انرژی دارد.  بنابراین نسبت به حجمی که آجیل دارد دارای چند برابر کالری است. بهتر است در دادن آجیل به کودک خود زیاده‌روی نکنید.

 

  • میان وعده با ساندویچ‌های مغذی

میان وعده سالم
میان وعده سالم

کودکانی که لاغر هستند برای وزن‌گیری نیاز به غذاهای پرحجم‌تر در برنامه غذایی خود دارند. ساندویچ کوکو، نون با پنیر و کتلت می‌توانند موادغذایی مفیدی در رژیم غذایی کودک باشند.

 

  • در میان وعده‌ها کشمش و گردو بریزید

در میان وعده کودکان از کشمش و گردو استفاده کنید. کشمش سرشار از فروکتوز و گلوکوز است به همین دلیل کالری زیادی دارد و به وزن‌گیری کودک کمک می‌کند. بعلاوه، گردو سرشار از چربی‌های مفید مانند امگا۳ است. می‌توانید این‌ مواد مغذی را با خرما مخلوط کنید و با یک لیوان شیر به کودک خود بدهید.

 

سخن آخر

لاغری کودکان و افزایش وزن آن ها دغدغه بسیاری از والدین است. برخی از کودکان بدغذا هستند و به درستی غذا نمی‌خورند. اما راه درستی نیست برای تشویق کودک به غذا خوردن در رژیم غذای او انواع شیرینی‌ها، شکلات‌ها، نوشیدنی‌های شیرین و انواع غذاهای ناسالم را قرار دهیم. اینکه کودک مواد مغذی مصرف کند مهم‌تر است. بنابراین برنامه غذایی کودک خود را انواع غذاها و خوراکی‌های مفید پر کنید.

.

 

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید