رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن

0
281
رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن

رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن و درمان بیماری‌هایی مانند صرع در کودکان از سال ۱۹۲۰ مورد استفاده قرار گرفته است. در رژیم غذایی کتوژنیک مصرف چربی افزایش یافته و مصرف کربوهیدرات‌­ها کاهش پیدا می­‌کند.

استفاده از این رژیم باعث کاهش وزن سریع و سلامتی برای برخی از بیماری­‌ها می‌­شود. ولی با این حال این رژیم نیز مانند رژیم‌های دیگر فواید و مضرراتی دارد که در این مقاله در مورد این موضوعات بیشتر صحبت می­‌کنیم.

رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟

در رژیم غذایی کتوژنیک با کاهش مصرف کربوهیدرات­‌ها و جایگزین کردن چربی به جای آن، بدن در حالت متابولیک به نام کتوزیس قرار می­‌گیرد. با این‌که به نظر می‌­رسد مصرف زیاد چربی باعث اضافه وزن شود، ولی این رژیم توانسته است با مصرف کم کربوهیدرات‌­ها باعث شود بدن برای تامین انرژی مورد نیاز شروع به سوزاندن چربی کند.

در حالت کتوزیس بدن توانایی زیادی برای چربی سوزی و تامین انرژی پیدا­ می‌­کند، به این ترتیب چربی­‌ها در کبد به کتون تبدیل می‌شوند و انرژی لازم را به مغز می­‌رساند. علت دیگری که باعث شده رژیم غذایی کتوژنیک بهترین رژیم برای کاهش وزن محسوب شود این است که باعث کاهش میزان قند خون و انسولین در بدن می‌­شود که برای سلامتی بسیار مفید است.

انواع رژیم کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک انواع متنوعی دارد که در این متن به معرفی انواع مختلف این رژیم غذایی خواهیم پرداخت.

رژیم کتوژنیک استاندارد(SKD)

در رژیم استاندارد میزان استفاده از کربوهیدرات خیلی کم، پروتئین بصورت متعادل و از چربی بسیار بالایی استفاده می‌­شود. به طور دقیق­تر، میزان چربی در این رژیم ۷۵ درصد، پروتئین ۲۰ درصد و کربوهیدرات ۵ درصد است.

رژیم کتوژنیک سیکلیکال یا دوره‌­ای(CKD)

در این رژیم استفاده از کربوهیدرات به صورت دوره­ای افزایش میابد. مثلا ۵ روز هفته از رژیم استاندارد پیروی کرده و ۲ روز آخر از رژیم حاوی کربوهیدرات بالا استفاده می­شود.

رژیم کتوژنیک هدفمند(TKD)

در این رژیم می­توانید برای ورزش کردن به رژیم ‌غذایی خود کربوهیدرات اضافه کنید.

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

در این رژیم میزان استفاده از پروتئین افزایش می­یابد. به طور دقیق­تر، ۳۵ درصد پروتئین، ۶۰ درصد چربی و فقط ۵ درصد کربوهیدرات در این رژیم وجود دارد. همانطور که می­‌بینید این نوع به رژیم SKD نزدیک‌­تر است.

رژیم‌­های دوره‌­ای و هدفمند برای ورزشکاران حرفه‌­ای مناسب‌­تر هستند ولی برای کسانی که دنبال رژیم خوب هستند رژیم غذایی کتوژنیک بهترین رژیم برای کاهش وزن آن‌ها شامل: رژیم­های استاندارد و رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا است.

فواید رژیم کتوژنیک

از نظر منتقدان رژیم کتوژنیک به علت استفاده زیاد از چربی بالا باعث افزایش کلسترول بدن می­‌شود و حملات قلبی را افزایش می‌دهد. ولی براساس تحقیقات زیادی که در دوره‌­های مختلف بر روی این رژیم انجام گرفته است، عکس این ادعا ثابت شده است.‌

نتیجه‌­ی تحقیقات نشان می­‌دهد که در رژیم غذایی کتوژنیک نیازی به شمارش کالری، احساس گرسنگی و انجام ورزش‌­های سنگین برای کالری سوزی نیست، به همین علت رژیم غذایی کتوژنیک بهترین رژیم برای کاهش وزن می‌باشد. علاوه بر کمک به کاهش وزن رژیم کتوژنیک برای درمان بیماری­‌هایی مانند صرع، سرطان، دیابت و آلزایمر مفید واقع شده است.

کاهش وزن

رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن سریع در افراد راه حل بسیار مناسبی است. رژیم­‌هایی که از کربوهیدرات کم استفاده می‌کنند اغلب از رژیم‌­های کم کالری و کم چربی برای لاغری موفق تر هستند.

تحقیقات نشان داده است، کسانی که از رژیم غذایی کتوژنیک پیروی می­‌کنند، حدود ۲٫۲ برابر بیشتر از کسانی که از رژیم کم کالری و کم چربی تبعیت می­‌کنند، وزن کم کرده‌­اند و همچنین میزان تری گلیسرید و کلسترول خوب آن­‌ها بهبود یافته است.

براساس تحقیق دیگری که انجام شده است، این نتیجه به دست آمده است که افراد با رژیم‌­های کتوژنیک ۳ برابر بیشتر از رژیم‌­های مخصوص دیابتی­‌ها کاهش وزن داشته­‌اند.

لاغری شکم

یکی از مزایای رژیم غذایی کتوژنیک در کاهش وزن این است که به شما کمک می‌­کند تا از چربی­‌های شکم خود خلاص شوید. اگر شما هم جزو کسانی هستید که از چاقی شکم خود خسته شده­‌اید و رژیم‌­های غذایی دیگر به شما برای خلاصی از آن نتوانسته‌­اند کمک کنند، بهترین راه حل رژیم غذایی کتوژنیک است.

چربی­‌های شکم اغلب به علت اختلال در متابولیسم بدن و مقاومت در برابر انسولین به وجود می‌­آیند که رژیم کم کربوهیدرات در از بین بردن این چربی­‌ها موفق عمل کرده است.

کاهش تری گلیسرید خون

تری گلیسرید خون یکی از مولکول‌­های مضر در خون است که اگر کنترل نشود احتمال حملات قلبی و سکته را زیاد می­‌کند. اکثر کسانی که تری گلیسرید خون‌شان زیاد است دنبال رژیم­‌های کم چربی می­‌روند تا تری گلیسرید خون‌شان را کم کنند، اما متاسفانه ثابت شده است که در رژیم­‌های کم چرب درصد تری گلیسرید خون افزایش بیشتری داشته است.

بهترین راه حل استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک است، زیرا مصرف کمتر کربوهیدرات مخصوصا کربوهیدرراتی به نام فروکتوز که یک قند ساده به شمار می­‌رود در کاهش تری گلیسرید خون بسیار موثر است. به عبارت ساده‌­تر، رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن باعث پیشگیری از بیماری‌­های قلبی و سکته‌­های قلبی می‌­شود.

کاهش سطح قند خون

رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن حتی برای افرادی مشکل قند خون دارند نیز مناسب است. این رژیم با افزایش سطح قند خون مبارزه می­‌کند. کسانی که در دراز مدت از این رژیم پیروی می‌­کنند می‌­توانند سطح قند خون و انسولین در بدن که افزایش آن منجر به مقاومت انسولینی می‌­شود را کاهش دهند.

تحقیقات ثابت کرده است که بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ با پیروی از رژیم غذایی کتوژنیک تا ۹۵ درصد توانسته‌­اند مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون را کاهش دهند. اگر مشکل دیابت نوع ۲ دارید قبل از شروع این رژیم با پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان اختلالات عصبی

رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن حتی در درمان بیماری‌­های عصبی و اختلالات شناختی مانند صرع و آلزایمر نیز به کار می‌رود. مخصوصا برای درمان صرع در کودکان این رژیم بسیار موثر می­‌باشد. این رژیم با قطع مصرف کلوگز و مصرف کم کربوهیدرات باعث می­‌شود بدن برای تامین سوخت خود، کتون تولید کند. این تغییر به کاهش اختلالات عصبی و اختلالات شناختی بسیار کمک می‌­کند.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر کردیم رژیم غذایی کتوژنیک فواید دیگری از جمله: کم کردن احساس گرسنگی، افزایش طول عمر، پیشگیری از سرطان، درمان فشار خون بالا، درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک، درمان آکنه وجوش صورت و کاهش علایم بیماری پارکینسون دارد.

غذاهایی که در رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن مجاز به خوردن آن­‌ها هستیم:

  • گوشت: گوشت قرمز، استیک، گوشت مرغ و بوقلمون
  • ماهی: ماهی تن، سالمون و ساردین
  • تخم مرغ: تخم مرغ محلی یا غنی شده با امگا۳
  • کره: کره و خامه­‌های محلی
  • پنیر: پنیر فرآوری نشده مانند پنیر بز، چدار،خامه‌­ای و موزرلا
  • مغزها و دانه‌­ها: گردو، بادام، بذر کتان، تخم کدو ودانه چیا
  • روغن­‌های سالم: روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن آووکادو
  • سبزیجات: سبزیجاتی که کربوهیدرات کمتری دارند مانند سبزیجات سبز، گوجه فرنگی، فلفل­‌ها و پیاز
  • میوه آووکادو: میوه آووکادو یا سس آووکادو
  • ادویه­‌جات: نمک، فلفل، سبزیجات خشک شده

غذاهایی که در رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن مجاز به خوردن آن­‌ها نیستیم:

در رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن باید غذاهایی که حاوی کربوهیدرات هستند را از لیست غذایی خود حذف کنید و یا مصرف‌شان را به حداقل برسانید.

  • خوردنی‌­های شیرین: نوشابه­‌ها، کیک، شکلات، آبمیوه و بستنی
  • غلات یا نشاسته: گندم، برنج، ماکارونی و سیب­زمینی
  • میوه‌­ها: همه­‌ی میوه‌­ها به جزء برخی از توت‌­ها مثل توت فرنگی
  • حبوبات: نخود، عدس، لوبیا، نخود فرنگی
  • محصولات کم چرب ویا رژیمی: زیرا این محصولات کربوهیدرات زیادی در خود دارند.
  • سس‌­ها و طعم دهنده‌‌­ها: این مواد شامل شکر و چربی­‌های ناسالم هستند.
 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید