رژیم غذایی هندی ها: چرا هندی‌ها جزو سالم‌ترین افراد روی کره‌ی زمین محسوب می‌شوند؟

0
2153
رژیم غذایی هندی ها

ما در ایران زندگی می‌کنیم، اندکی دورتر از ما کشورهایی هستند که شرایط زندگی آن‌ها متفاوت‌تر از شرایط زندگی ماست. تحقیقاتی که توسط بلومبرگ انجام شده، نشان می‌دهد که برخی از کشورها مردمان شادتر و سالم‌تری دارند. اغلب کشورهایی که در این دسته‌بندی معرفی شده‌اند، کشورهای توسعه یافته هستند که میزان آلودگی در کشور آن‌ها بسیار پایین است، به مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت و آب‌‌ آشامیدنی مناسب دسترسی دارند و از همه مهم‌تر این‌که مردمان‌شان رژیم غذایی مناسبی دارند.

نکته جالب توجه اینجاست که مردم هند و ژاپن نیز جزو سالم‌ترین افراد دنیا شناخته می‌شوند، در ادامه ما می‌خواهیم رژیم غذایی هندی ها را بررسی کنیم و ببینیم که چه چیزهایی باعث می‌شوند تا هندی‌ها بدنی سالم و سرحال داشته باشند.

البته باید در نظر داشت که سبک غذایی مردم در همه‌جای هند یکسان نیست، اما اکثر مردم گیاه‌خوار هستند، در حقیقت حدود ۸۰ درصد از جمعیت هند مکتب هندوئیسم را ستایش می‌کنند و به دنبال رژیم‌های غذایی گیاهی یا لاکتو گیاهخواری هستند.

براساس آن‌چه که در ویکی پدیا در مورد هندوئیسم آمده است:

هندیان باستان گوشت گاو می‌خوردند اما به مرور زمان در سنت ودایی خوردن گوشت گاو به عنوان نماد حاصلخیزی زمین، گناه به‌شمار آمد. همچنین کم‌کم با رشد آگاهی به‌طور کلی خوردن گوشت بدن موجودات زنده مکروه و در بسیاری نقاط حرام دینی مشخص گردید… از این رو آنان تغذیه خود را به غلات و میوه خواری و حبوبات و سبزیجات (برگ‌ها؛ و قسمت‌هایی از گیاهان که چیدن آن به حیات کلی آنان صدمه‌ای وارد نکند) تغییر پیدا کرده و محدود شد! ضمناً هرگونه آزار و اذیت هر نوع موجود زنده‌ای شدیداً نهی و عملی شرارت آمیز و گناه آلود به‌شمار آمد.

اساس رژیم غذایی هندی ها چیست؟

غذاهای هندی معمولا سرشار از ادویه‌جات هستند، از همین رو طعم و رنگ بسیار خاصی دارند. در واقع، غذاهای هندی با این طعم‌های غنی شناخته شده هستند.

در رژیم غذایی هندی‌ها وجود سبزیجات، میوه و گوشت بدون چربی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، از همین رو این رژیم غذایی جزو سالم‌ترین رژیم‌های غذایی محسوب می‌شوند.

اما بیایید رژیم غذایی هندی‌ها را جزئی‌تر بررسی کنیم و دلیل اصلی سالم بودن آن را بیابیم:

۱) غذا‌های هندی پر از سبزیجات و میوه‌های متنوعی هم‌چون اسفناج، بادمجان، انبه است

۲) ادویه‌جات و گیاهان دارویی هم‌چون زنجبیل و گشنیز عضو اصلی این رژیم غذایی هستند

۳) چربی اشباع شده بسیار کمی دارند

۴) به طور عمده گیاهی هستند

۵) دارای فیبر به مقدار زیاد هستند

مواد موجود در غذای هندی

نخود یکی از اصلی‌ترین اجزای غذاهای هندی است که منبع سرشار از فیبر، روی و پروتئین محسوب می‌شود. اسفناج و گوجه‌فرنگی که در اکثر غذاهای هندی مورد استفاده قرار می‌گیرند، حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف هستند.

سیر یکی دیگر از مواد غذایی است که بیشترین میزان استفاده را در غذاهای هندی دارد که گفته می‌شود یکی از مواد غذایی مفید برای قلب است و سوخت‌وساز بدن را سریع‌تر می‌سازد.

هندی‌ها معمولا به جای کره از روغن‌های گیاهی، کنجد و بادام زمینی استفاده می‌کنند که چربی اشباع غذا را پایین نگه می‌دارد.

آن‌ها از ترکیب ماست، نعناع و خیار همراه با بسیاری از غذاها استفاده می‌کنند که منبع طبیعی کلسیم است و جایگزین بسیار مناسبی برای سس‌های مایونزی است که ما استفاده می‌کنیم،

نمونه رژیم غذایی هندی ها

در ادامه منوی یک هفته‌ای غذاهای هندی‌ را مشاهده می‌کنید که بر غذاهای تازه و مغذی تمرکز دارد. شما می‌توانید این رژیم را براساس کالری موردنیاز خود، محدودیت‌های غذایی و ترجیحات غذایی خود تنظیم کنید:

شنبه

صبحانه: نان هندی پاراتا با آووکادو و پاپایا خرد شده

ناهار: سالاد همراه با خاویار گیاهی یا کوینوا

شام: پنکیک عدس همراه با چیکن تیکا ماسالا هندی

یک‌شنبه

صبحانه: فرنی گندم با انبه خرد شده

ناهار: سوپ سبزیجات با روتی دانه

شام: توفو پخته شده ماسالا با کاری سبزیجات

دوشنبه

صبحانه: سامبار با برنج قهوه ای معمولی

ناهار: روتی دانه کامل با کاری سبزی مخلوط

شام: کاری توفو با سبزیجات مخلوط و یک سالاد اسفناج تازه

سه‌شنبه

صبحانه: پنکیک با سبزیجات مخلوط و یک لیوان شیر

ناهار: کاری نخود با برنج

شام: سالاد

چهارشنبه

صبحانه: فرنی دارچین سیب ساخته شده با شیر و برش های بادام

ناهار: روتی دانه کامل با توفو و سبزیجات مخلوط شده

شام: پنیر با برنج و سبزیجات

پنج‌شنبه

صبحانه: ماست با قاچ های میوه‌ای و دانه های آفتابگردان

ناهار: روتی دانه کامل با زیره سبزی

شام: چانا ماسالا با برنج و سالاد سبزی

جمعه

صبحانه: سبزیجات و یک لیوان شیر

ناهار: سبزیجات با برنج قهوه ای

شام: کاری توفو با سیب زمینی مخلوط با سبزیجات

سعی کنید همراه با وعده‌های غذایی حتما آب بنوشید. نوشیدن آب به شما کمک می‌کند تا پرخوری نکنید و در طول روز احساس سنگینی نداشته باشید.

در کنار رژیم‌ غذایی مطرح شده می‌توانید از میان‌وعده‌هایی هم‌چون آجیل، حمص، سالاد لوبیا، پاپ کورن، دانه رازیانه و سوپ سبزیجات نیز استفاده کنید.

راهکارهایی ساده برای کاهش وزن با رژیم غذایی هندی ها

رژیم غذایی هندی ها علاوه بر این‌که اثرات مثبتی در سلامتی دارد، می‌تواند در کاهش وزن نیز نقش موثری داشته باشد.

میزان فعالیت و تحرک خود را بالا ببرید

میزان فعالیت بدنی خود را به وسیله‌ی پیدا کردن ورزش مورد علاقه خود بالا ببرید. ورزش باعث می‌شود که میزان کالری بیشتری بسوزانید. حتی اگر به صورت رسمی ورزش نمی‌کنید، چند حرکت ورزشی ساده را یاد بگیرید و به صورت مرتب تکرار کنید.

ذهن خود را نسبت به رژیم غذایی آگاه سازید

بسیاری از افراد به خوردن عادت کرده‌اند و اغلب اوقات بدون این‌که متوجه شوند، به خوردن تنقلات مشغول می‌شوند. یکی از فعالیت‌های مفید برای لاغری کنار رژیم غذایی سالم هندی آگاه سازی ذهن از احساس گرسنگی و سیر بودن واقعی است.

هدف خود را مدام تکرار کنید

قبل از هر چیزی باید برای خود اهداف مشخصی تعیین کنید و بدانید که می‌خواهید چه میزان از وزن خود را کم کنید. زمانی که این میزان برای شما کاملا واضح باشد، تمام تلاش خود را خواهید کرد تا به آن هدف برسید.

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید