تحقیقاتی که ثابت می‌کنند رژیم غذایی اشتباه، اصلی‌ترین دلیل بیماری‌های مردم است

0
81
رژیم غذایی اشتباه

رژیم غذایی اشتباه فعلی و مواد غذایی که مردم سراسر جهان مصرف می‌کنند، اصلی‌ترین دلیل چاقی و بیماری آن‌هاست. همه‌ی فروشگاه‌ها پر از مواد غذایی فرآوری شده است، بیماری‌هایی هم‌چون چاقی، دیابت و بیمار‌ی‌های همه را فرا گرفته است.

البته، کاملا واضح است که دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد، اما تغییر رژیم غذایی سنتی مهم‌ترین عامل است.

در ادامه ۱۱ نمودار مشاهده می‌کنید که از تحقیقات مختلف به دست آمده‌اند و نشان می‌دهند که در طی چند سال گذشته رژیم غذایی افراد به شدت تغییر کرده و به سمت رژیم غذایی اشتباه و ناسالم حرکت کرده است.

۱) میزان خرید قند در طی ۱۶۰ سال گذشته ۴۰٪ افزایش داشته است

میزان خرید قند- رژیم غذایی اشتباه

براساس تحقیقات انجام شده توسط منابع معتبر مردم کشورهای غربی سالانه مقادیر زیادی قند مصرف می‌کنند. در برخی از کشورها میزان آن به بیش از ۱۵۰پوند (۶۷ کیلوگرم) در سال می‌رسد.

آمار دقیق مطرح شده متفاوت هستند، اما کاملا واضح است که ما میزان قندی که به بدن ما می‌رسد، بسیار بیشتر از چیزی است که ما نیاز داریم.

مقادیر زیاد قند می‌تواند منجر به مشکلات شدید متابولیکی از جمله مقاومت در مقابل انسولین، سندروم متابولیک، افزایش کلسترول و تری گلیسیریدها گردد. قند اضافه شده به رژیم غذایی اشتباه فعلی افراد یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد بیماری‌هایی هم‌چون چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان است.

چرا قند زیاد برای سلامتی ضرر دارد؟

۲) میزان مصرف نوشابه و آب‌میوه به طرز چشمگیری افزایش یافته است

میزان مصرف نوشابه- رژیم غذایی اشتباه

از بین تمامی مواد قند دار موجود در رژیم غذایی، نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر بدترین نوع مواد هستند. دریافت قند به شکل مایع بسیار مضر است. مطالعات نشان می‌دهند که کالری دریافتی از مایعات شامل قند بسیار بیشتر از سایر مواد غذایی است. نمودار بالا نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته میزان مصرف نوشیدنی‌های شامل قند از جمله نوشابه و آب‌میوه با افزایش قابل توجهی مواجه بوده است.

مطالعه دیگری نیز نشان داد که در کودکان، هر وعده نوشیدنی‌ حاوی قند، با ۶۰٪ افزایش احتمال چاقی همراه است.

۳) میزان کالری دریافتی افراد روزانه حدود ۴۰۰ کالری افزایش یافته است

براساس تحقیقات دکتر استفان گوینت از موسسه رژیم غذایی آمریکا طی دهه‌ی گذشته، میزان کالری دریافتی افراد حدود ۴۰۰ کالری افزایش یافته است.

برای این امر دلایل بسیاری مطرح شده است، از جمله: افزایش مصرف مواد غذایی فرآوری شده، قند، افزایش میزان در دسترس بودن مواد غذایی، بازاریابی تهاجمی‌تر نسبت به کودکان و … .

میزان کالری دریافتی- رژیم غذایی اشتباه

با مواد غذایی پرکالری آشنا شوید

۴) مردم به جای روغن‌های سنتی به روغن‌های گیاهی فرآوری شده روی آورده‌اند

میزان چربی اضافه شده- رژیم غذایی اشتباه

مردم روغن‌های سنتی هم‌چون کره، پیه خوک و روغن نارگیل را کنار گذاشته‌اند و بیشتر از روغن‌های فرآوری شده استفاده می‌کنند. این روغن‌ها پر از اسیدهای چرب امگا ۶ هستند و مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند منجر به التهاب و مشکلات دیگر گردد.

این روغن‌ها اغلب هیدروژنه می‌شوند و به همین دلیل میزان چربی ترانس آن‌ها بسیار زیاد است. مطالعات نشان داده‌اند که این چربی‌ها و روغن‌ها حتی اگر هیدروژنه هم نشوند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را چندین برابر می‌کنند.

۵) مردم کره‌ سالم را با چربی های ترانس مارگارین جایگزین کرده‌اند

میزان مصرف کره- رژیم غذایی اشتباه

مارگارین از روغن هیدروژنه ساخته می‌شود و میزان چربی‌های ترانس آن بسیار زیاد است. مطالعات نشان داده‌اند که چربی ترانس خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به شدت افزایش می‌دهند.

در مقابل، کره طبیعی حاوی برخی مواد مغذی همانند ویتامین k2 است که از بدن در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند.

۶) مقدار زیادی کالری از طریق روغن سویا دریافت می‌شود

روغن سویا یکی از پرمصرف‌ترین روغن‌های گیاهی در ایالت متحده آمریکا است. در حقیقت، حدود ۷ درصد از کالری دریافتی مردم ایالت متحده از طریق روغن سویا دریافت می‌شود که بسیار زیاد است.

مردم به صورت آگاهانه از این روغن استفاده نمی‌کنند، بلکه مقدار زیادی از آن به غذاهای فراوری شده اضافه می‌شود و مردم نیز به میزان زیادی از غذاهای فراوری شده، استفاده می‌کنند.

غذاهای فراوری شده- رژیم غذایی اشتباه

بهترین راه جلوگیری از مصرف روغن سویا، جلوگیری از مصرف غذاهای فراوری شده است.

۷) گندم مدرن مواد مغذی بسیار کمی نسبت به سایر انواع گندم دارد

کجا غذا می‌خورید؟‌- رژیم غذایی اشتباه

تحقیقات نشان می‌دهند که گندم مدرن که در دهه ۱۹۶۰ معرفی شد، نسبت به گندمی که در گذشته‌ها خورده می‌شد، بسیار متفاوت است.

نمودار بالا آزمایشی است که از سال ۱۸۴۳ انجام شده است. در این آزمایش، دانشمندان انواع مختلف گندم را پرورش داده و میزان مواد مغذی آن را اندازه‌گیری کرده‌اند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، میزان مواد مغذی گندم از سال ۱۹۶۰ به بعد کاهش یافته است که همزمان با معرفی گندم مدرن بوده است.

۸) در رژیم غذایی اشتباه فعلی میزان مصرف تخم‌مرغ کم شده است

میزان مصرف تخم مرغ - رژیم غذایی اشتباه

تخم‌مرغ یکی از مغذی‌ترین مواد موجود روی کره زمین است. با وجود این‌که تخم‌مرغ دارای میزان کلسترول بالایی است، اما کلسترول بد خون را افزایش نمی‌دهد.

از سال ۱۹۵۰ به بعد میانگین مصرف تخم‌مرغ توسط هر شخص به صورت سالانه از ۳۷۵ به ۲۵۰ کاهش یافته است، به عبارت دیگر، میزان مصرف تخم‌مرغ به صورت سالانه ۳۳ درصد کم شده است. این موضوع، منجر به کاهش مواد مفیدی هم‌چون کولین شده است.

۹) مردم بیش از هر زمان دیگری به غذاهای فرآوری شده روی آورده‌اند

غذاهای فراوری شده- رژیم غذایی اشتباه

نمودار بالا نشان می‌دهد که مصرف غذاهای فست فود طی سال‌های گذشته به شدت افزایش یافته است. اگرچه به نظر می‌رسد افراد زیادی نیز در خانه غذا می‌خورند، اما آن‌ها نیز از غذاهای فرآوری شده استفاده می‌کنند.

۱۰) افزایش مصرف روغن نباتی باعث تغییر ترکیب اسیدهای چرب بدن ما شده است

روغن نباتی- رژیم غذایی اشتباه

چربی امگا ۶ که مردم مصرف می‌کنند، شامل یک اسید چرب به نام اسید لینولئیک است. این اسید چرب به غشای سلولی و ذخایر چربی بدن ما وارد می‌شوند. این چربی‌ها مستعد اکسیداسیون هستند و به مولکول‌های بدن خصوصا DNA آسیب می‌رسانند و خطر سرطان را افزایش می‌دهند.

به عبارت ساده‌تر، افزایش مصرف روغن‌های گیاهی فراوری شده منجر به تغییرات ساختاری مضر در بدن ما شده است.

همان‌طور که می‌بینید طی سال‌های گذشته رژیم غذایی مردم به شدت تغییر کرده است و به سمت مواد غذایی ناسالم حرکت می‌کند. غذاهای فرآوری شده، قند و چربی‌های اشباع شده مهم‌ترین دلیل بیماری‌ها هستند و جالب است که با وجود آگاهی از این موضوع، به چنین مواد غذایی روی آورده‌ایم و رفته رفته نیز میزان استفاده از آن‌ها را افزایش می‌دهیم.

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید