روش های غیر علمی برای کاهش وزن را بشناسیم – بخش اول

0
3105

دوستم برایم تعریف می کرد که یک سال پیش که تصمیم گرفته بود وزن کم کند، با چند پیج آشنا شده بود که حقه های عجیب و محصولات دارویی مختلفی برای کاهش وزن معرفی کرده بودند. می گفت: «وسوسه شدم و یک قرص لاغری سفارش دادم. بعد از خوردن سه یا چهار قرص، درد کلیه ام شروع شد. فکر می کردم تصادفی است و به مصرف قرص ادامه دادم. اما وقتی اوضاع وخیم شد و دکترم از جریان قرص ها با خبر شد توصیه کرد که به هیچ وجه دیگر مصرفشان نکنم و برایم دارو تجویز کرد» با دقت به دوستم نگاه کردم، چهره اش ضعیف و زرد رنگ بود، لاغر هم که نشده بود. از او پرسیدم اوضاع کلیه ات چطور است؟ فهمیدم نزدیک به یک سال است که هنوز مشغول درمان است.

تعجب نکردم. خیلی ها به دنبال یک راه بی زحمت برای کاهش وزن می گردند و بدون مشاوره رژیم آنلاین یا مشاوره با پزشک تصمیم می گیرند تا رسیدن به لاغر شدن یک میانبر بزنند. اما میانبرها خیلی وقت ها خطرناک اند و ممکن است بلایی به سر آدم بیاورند که خیلی برایش گران تمام شود.

متاسفانه متقلبانی وجود دارند که از روحیه میانبر جویی ما سواستفاده می کنند، فقط به فکر منفعت خودشان هستند و اهمیتی نمی دهند که روش های من در آوردی یا عجیبی که برای کاهش وزن و لاغری معرفی می کنند چه مصیبت ها و هزینه هایی می تواند به بار بیاورد.

روش‌های نامناسب و غیرعلمی برای کاهش وزن

بعد از خواندن چند کتاب و توصیه های چند متخصص و پزشک برایتان یک راهنما می نویسم تا به سرنوشت دوست من دچار نشوید. هرگز راه هایی که در ادامه نوشته ام را برای کاهش وزن امتحان نکنید. اگر کسی این روش ها را به شما پیشنهاد داد، دو تا پا که دارید، دو تای دیگر هم قرض بگیرید و فرار کنید! فرار!

به غریزه‌تان اعتماد کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به شک و تردیدی که در قلبتان احساس می کنید اعتماد کنید. اگر با روشی آشنا شدید که شبیه معجزه است، شدیدا آسان است و هیچ تلاشی از شما نمی خواهد، همان جا به درست و سالم بودن آن شک کنید. بدون یک برنامه غذایی خوب و صحیح و بدون تمرین و ورزش هیچ راه لاغری موفقیت آمیز نیست. اصلا چطور می شود یک شبه از شر چربی هایی که در طول چند سال در شکم و پهلوها یا ران و باسن جمع شده اند خلاص شد؟

۱) رژیم آبمیوه و سم زدایی

رژیم آب میوه و سبزیجات یکی از رژیم هایی است که چند سال است مد شده و به افراد قول لاغری برق آسا می دهد. این نوشیدنی ها و اسموتی ها که در یک برنامه نرمال و در کنار غذاهای دیگر خیلی هم عالی و سالم هستند، به تنهایی نمی توانند مواد مغذی مورد نیاز ما را تامین کنند. مشکل این جاست که این نوشیدنی ها هیچ پروتئینی ندارند، صفر صفر. یعنی حجم ماهیچه و عضله شما کم می شود ولی حجم چربی تان چندان تغییر نمی کند! بعد از مدتی اگر غذای جامد بخورید می بینید که همان چند کیلویی هم که به خاطر عضله هایتان کم کردید چطور با سرعت و بلافاصله با چربی های جدید جایگزین می شود!

۲) حذف وعده های غذایی

هر سه وعده صبحانه، ناهار و شام ضروری هستند. نخوردن هر کدام از آن ها نه تنها اشتها و غذای مصرفی تان را کمتر نمی کند، بلکه باعث می شود در وعده های بعدی غذای بیشتری بخورید و سوحت و ساز بدن شما را دچار مشکل می کند. در ضمن، وقتی مثلا صبحانه یا شام را حذف می کنید و ناهار را بیشتر می خورید احتمال تجمع چربی در شکمتان را بیشتر می کنید.

رژیم غذایی آنلاین۳) رژیم بدون گلوتن

اولا، این رژیم هزینه زیادی دارد و اصلا مقرون به صرفه نیست. دوما، تا به حال هیچ مقاله یا منبع علمی منتشر نشده است که ثابت کند رژیم بدون گلوتن می تواند به لاغر شدن کمک کند. ممکن است شما به سراغ کیک ها یا نان های بدون گلوتن بروید، غافل از آنکه همین ها با نمک و شکر و روغن اضافه ای که دارند، خودشان عامل چاقی و اضافه وزن هستند.

۴) خوردن سرکه قبل از هر وعده غذایی

بله درست است، سرکه به تنظیم قند خون و کاهش اشتها کمک می کند. اما اگر هرروز این مایع که میزان اسیدیته بالایی هم دارد را بنوشید، به گلو و معده تان آسیب های جدی وارد می کنید. متخصصین تغذیه پیشنهاد می دهند از سرکه به عنوان چاشنی و به همراه سالاد استفاده کنید.

۵) همه چیز بدون چربی

رژیم غذایی بدون چربی، هم بی فایده است هم ناسالم.

یک رژیم غذایی صحیح و مناسب، یک رژیم متعادل است. یعنی دارای پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین، فیبر، مواد معدنی و همینطور چربی، البته با نسبت های متفاوت است. چه بخواهید چه نخواهید، حداقل ۱۰ درصد از مواد غذایی رژیم شما باید از چربی های سالم تشکیل شده باشد. مثل روغن زیتون، کنجد یا آووکادو. اصلا اگر چربی به میزان کافی به شما نرسد میزان گرسنگی تان چند برابر بیشتر می شود. پوست خشک و خستگی ذهنی هم از عوارض حذف چربی هستند.

روش های غیرعلمی کاهش وزن

اما لیست «روش های غیرعلمی کاهش وزن » به همین جا ختم نمی شود. حتما بخش دوم را بخوانید تا با بقیه این موارد آشنا شوید و بتوانید اطلاعات خوبی که حسابی به نفع خودتان و عزیزانتان است را به دست آورید.

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید