راهکارهای افزایش سریع وزن برای افراد لاغر

1
1390
راهکارهای افزایش سریع وزن برای افراد لاغر

همه‌ی ما خوب می‌دانیم که تناسب اندام امروزه به یکی از دغدغه‌های مهم افراد در زندگی تبدیل شده است، اما بهتر است بدانید همیشه بحث تناسب اندام به معنای لاغری نیست. برخی از افراد نیز هستند که به علت لاغری، بدن‌شان تناسب و فرم خوبی ندارد و چاق شدن برای این افراد به یک آرزوی بزرگ تبدیل شده است. تصور نکنید چاقی راحت است، همانطور که لاغری نیاز به اراده و پشتکار دارد چاق شدن نیز سخت است. اگر شما نیز علاقه‌مند هستید تا با راهکارهای افزایش سریع وزن برای افراد لاغر آشنا شوید، حتماً مطلب ما را مطالعه کنید.

لاغری چگونه اتفاق می‌افتد

بدن ما برای تامین سوخت هر یک کیلوگرم از وزن خود روزانه ۳۰ کالری نیاز دارد. بنابراین اگر در مقابل هر یک کیلوگرم از وزن خود ۳۰ کالری دریافت کنیم مقدار سوخت مورد نیاز آن روز را تامین کرده و وزن بدن ما ثابت خواهد ماند اما اگر بیش از ۳۰ کالری مصرف کنید، مطمئناً غذاهای اضافه تبدیل به چربی می‌شود. اگر هم کمتر از ۳۰ کالری برای هر یک کیلوگرم از وزن خود مصرف کنیم بدن برای تامین این کمبود به سوزاندن بافت‌های خود اقدام می‌کند و به لاغری منجر می‌شود.

دلایل لاغری خود را بیابیم

همان طور که چاقی خطرناک است، لاغری زیاد هم ممکن است افراد مستعد را به بیماری‌های مختلف مثل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، عفونت و … مبتلا کند. علاوه بر آن بیماری افراد لاغر نسبت به بقیه دیرتر بهبود پیدا می‌کند. فردی که ۱۰ تا ۲۰درصد زیر وزن نرمال و طبیعی متناسب با قد قرار می‌گیرد، کم وزن تلقی می‌شود. بیشتر لاغری‌ها بخاطر تغذیه‌ی نامناسب است و درصد خیلی کمی از آن به مسائلی از قبیل:

  • فعالیت بیش از حد
  • اضطراب، هیجان، افسردگی
  • اشکال در هضم و جذب مواد غذایی
  • وجود بیماری‌های مزمن مثل سل و سرطان
  • کم خونی
  • وجود اختلالات هورمونی و متابولیکی مانند تیروئید و دیابت
  • عوامل آب و هوایی

مربوط می‌شود. بهتر است قبل از اینکه بخواهید برنامه‌ی چاقی خود را تنظیم کنید، با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید، علل و عوامل لاغری خود را بررسی کرده و ابتدا به رفع این مشکلات بپردازید، با راهکارهای افزایش سریع وزن برای افراد لاغر آشنا شده و سپس برای چاقی و افزایش وزن خود برنامه ریزی کنید.

برای چاقی سریع رژیم غذایی سالمی داشته باشید

افزایش وزن به طور سالم کار دشواری نیست و می‌توان با تغذیه‌ی درست به آن دست پیدا کرد. یکی از مشکلات شایعی که در راه اضافه کردن وزن بوجود می‌آید، مصرف بیش از اندازه‌ی غذاهای پر کالری و بی ارزش از نظر مواد مغذی است. این شیوه به جای اینکه باعث به وجود آوردن عضله شود باعث بد فرم شدن بدن و افزایش توده‌ی چربی می‌شود. شما برای چاقی سریع لازم نیست چربی‌هایی با ترانس بالا مصرف کرده و بدن خود را با خطرات و مشکلات جانبی مواجه کنید، بهتر است نیازهای بدن خود را از میان مواد غذایی سالم انتخاب کنید.

پروتئین‌ها را فراموش نکنید

برای افزایش وزن باید این نکته را در نظر گرفت که خوردن بیش از حدغذاهای چرب با شکر زیاد، سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد و فقط چربی و قند خون را افزایش می‌دهد، در عوض افزایش وزنی که با عضله‌ سازی همراه باشد، هم سلامت بدن را تضمین می‌کند هم موجب تناسب اندام می‌شود. بهترین ماده‌ی مغذی برای افزایش وزن، پروتئین است. غذاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات و حبوبات سرشار از پروتئین هستند.

چربی‌های سالم بخورید

چربی‌ها بخش مهمی از رژیم غذایی ما هستند اما تمام چربی‌ها اثر یکسانی بر سلامتی نمی‌گذارند. چربی‌های خوب به پایین آمدن سطح کلسترول، بهبود عملکرد مغز و سیری کمک می‌کنند اما در طرف مقابل خوردن چربی‌های ناسالم باعث افزایش وزن و بیماری‌‌های مزمن می‌‌شوند. برای بالا بردن وزن خود می‌توانید از چربی‌های سالم استفاده کنید. زرده تخم مرغ، گوشت با چربی‌های حیوانی، روغن نارگیل، زیتون، کانولا، بادام، دانه‌ی کتان و … از جمله چربی‌های سالم هستند که به افزایش سریع وزن شما کمک می‌کنند.

 کربوهیدارت‌ها و افزایش وزن

سیب‌ زمینی یکی از بهترین و ارزان‌ترین منابع کربوهیدرات نشاسته‌ دار است که نه تنها کالری زیادی دارد، بلکه گلیکوژن عضله را هم افزایش می‌دهد. گلیکوژن انرژی لازم برای عضله را تامین می‌کند. علاوه بر سیب‌زمینی، لوبیا و سایر حبوبات، گندم سیاه، ذرت و جو هم از منابع کربوهیدرات نشاسته‌ای هستند.

برخی از مواد غذایی به علت اینکه کالری، چربی و کربوهیدارت‌های بالایی دارند در مدت زمان کمتری می‌توانند شما را به نتیجه‌ی دلخواه از وزنتان برسانند، این مواد غذایی عبارتند از:

تخم مرغ

یک تخم مرغ معمولی دارای ۷۰ کالری، ۵ گرم چربی، ۶ گرم پروتئین و مقداری کربوهیدرات دارد. تخم مرغ در میان ورزشکاران غذایی محبوب است زیرا به راحتی می‌توان آن را به وعده‌ی غذایی اضافه کرد و کالری اضافی دریافت کرد. فقط یادتان باشد خوردن تخم مرغ خام در کنار گوشت خطرناک است اما می‌توانید آن را با شیر و انواع نوشیدنی‌ها مخلوط و میل کنید.

گوشت‌های پرچرب

گوشت‌های پرچرب برای کسانی که به دنبال افزایش سریع وزن هستند، ایده‌آل‌تر است. در میان گوشت‌ها نیز گوشت قرمز بیشتر از مرغ و ماهی چربی بیشتری دارد و می‌تواند موجب افزایش وزن شما شود. ران و پای مرغ نیز نسبت به بقیه‌ی قسمت‌های آن چربی بیشتری دارد.

لوبیا

یک فنجان لوبیا شامل ۲۲۵ کالری، ۱۵ گرم پروتئین، ۴۰ گرم کربوهیدرات و همچنین سرشار از فیبر  است، بنابراین می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای بالا بردن سریع وزن باشد. لوبیا انواع مختلفی مثل لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا سیاه و غیره دارد که می‌تواند به راحتی پخته و مصرف شود.

سبزیجات

قرار دادن سبزیجات در وعده‌های غذایی بسیار مفید بوده و مصرف آن بسیار توصیه می‌شود. سیب زمینی از جمله صیفی جات خوشمزه است که به صورت‌های مختلفی مانند پوره، سرخ شده، آب پز و چیپس‌های نمکی استفاده می‌گردد و در مدت زمان کمتری می‌تواند فرد را چاق کند. از دیگر سبزیجات چاق کننده می‌توان به هویج، خیار، چغندر، ذرت و کدو تنبل اشاره کرد.

شیر

یک لیوان شیر کامل دارای ۱۵۰، ۸ گرم پروتئین، ۱۳ گرم کربوهیدرات و ۱۳ گرم چربی دارد. مصرف برخی میوه‌ها به صورت میکس شده همراه شیر و یا اضافه کردن شکلات به آن می‌تواند در بالا بردن سریع وزن موثر باشد.

آجیل‌ها

تمام آجیل‌ها نسبتاً کالری بالایی دارند و منبع خوبی از مواد مغذی هستند و انواع مختلفی مانند بادام، گردو، بادام زمینی، پسته، و غیره را شامل می‌شوند. یک فنجان بادام خورد شده تقریباً ۵۲۹، ۴۵ گرم چربی ( بیشتر چربی غیر اشباع ) ، ۲۰ گرم کربوهیدرات و ۲۰ گرم پروتئین دارد. مصرف روزانه و مدام انواع آجیل‌ها می‌تواند وزن شما را به خوبی بالا ببرد.

 

1 نظر

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید