۹ خاصیت بادام برای سلامتی بدن

0
217
خواص بادام

بادام در بین محبوب ترین مغزهای درختی جهان جای دارد. بسیار مقوی و سرشار از چربی های سالم، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی است.  در ادامه به بررسی ۹ مورد از خواص بادام می‌پردازیم.

 ۱) بادام دارای درصد بالایی از مواد مغذی می‌باشد

بادام دانه ای خوردنی از گونه پرونوس (Prunus dulcis) می باشد که درخت بادام نام دارد. این درخت بومی خاورمیانه است اما امروزه ایلات متحده بزرگ ترین تولید کننده بادام در جهان است. در فروشگاه ها عمدتاً مغز بادام به صورت خام و یا برشته به فروش می رسد. از مغز بادام؛ شیربادام، روغن، کره، آرد یا خمیر بادام (مارزیپان_marzipan) تهیه می شود. بادام میزان قابل توجهی مواد مغذی دارد. مواد مغذی موجود در یک اونس بادام (۲۸ گرم) عبارت است از:

  • فیبر: ۲۸گرم
  • پروتئین: ۶ گرم
  • چربی: ۱۶ گرم ( ۹ گرم از این میزان به چربی تک غیر اشباع اختصاص دارد.)
  • ویتامین E: 37 درصد از نیاز روزانه بدن
  • منگنز: ۳۲ درصد از نیاز روزانه بدن
  • منیزیم: ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن
  • همچنین مقدار اندکی مس، ویتامین B12 (ریبو فلاوین) و فسفر

این میزان برای یک مشت بادام می باشد که تنها ۱۶۱ کالری و ۵/۲ گرم کربوهیدارت قابل هضم دارد.

نکته حائز اهمیت این است که بدن ۱۵-۱۰ درصد کالری بادام را جذب نمی کند چرا که برخی از چربی ها در دسترس آنزیم های گوارشی قرار نمی گیرند.

بادام همچنین دارای درصد بالایی اسید فیتیک می باشد ماده ای که مواد معدنی را ترکیب و مانع جذب آنها می شود.

اگرچه اسید فیتیک یک آنتی اکسیدان سالم می باشد اما میزان جذب آهن، زینک و کلسیم از بادام را کاهش می دهد.

۲) آنتی اکسیدانی یکی از خواص بادام است

از خواص بادام می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بادام یکی از شگفت انگیزترین منابع آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها با استرس اکسیداتیو مبارزه می کند. استرس اکسیداتیو سبب آسیب مولکول های موجود در سلول ها، التهاب، پیری و بیماری از قبیل سرطان می شود.

آنتی اکسیدان های قدرتمند بادام در پوسته قهوه ای آن متمرکز شده‌اند.

 از این رو بادام های سفید (بادام هایی که پوسته قهوه ای آنها جدا شده) انتخاب مناسبی برای بهبود سلامتی نیستند.

یک آزمایش بالینی انجام شده بر روی ۶۰ مرد مبتلا به اعتیاد دریافت که مصرف روزانه حدوداً سه اونس (۸۴ گرم) بادام طی یک دوره چهار هفته ای، نشانگرهای استرس اکسیداتیو را ۳۴-۲۳ درصد کاهش می دهد.

مطالعه ی دیگری دریافت که خوردن بادام با وعده های اصلی کاهش نشانگرهای تخریب استرس اکسیداتیو را در پی دارد.

۳) بادام درصد بالایی ویتامین E دارد

ویتامین E از خانواده آنتی اکسیدان های محلول در چربی می باشد. این آنتی اکسیدان ها در غشاء های سلولی ساخته و از سلول ها در برابر تخریب اکسیداتیو محافظت می کنند.

بادام در بین غنی ترین منابع ویتامین E قرار دارد تنها یک اونس بادام ۳۷ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تأمین می کند.

مطالعات بسیاری نشان دادند که مصرف ویتامین E  با کاهش میزان ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و آلزایمر همراه است.

۴) از خواص بادام می‌توان به کنترل قند خون اشاره کرد

مغزها کربوهیدرات کم اما چربی های سالم، پروتئین و فیبر زیادی دارا می باشند. به دلیل خواص بادام، این ماده انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت است. همچنین حاوی میزان قابل توجهی منیزیم می‌باشد.

منیزیم ماده معدنی است که در بیش از ۳۰۰ فرآیند بدن از جمله کنترل قند خون نقش دارد.

نیاز روزانه بدن به منیزیم بین ۴۲۰_۳۱۰ میلی گرم است. دو اونس بادام تقریباً نیمی از نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی مهم را تأمین می کند.

جالب است بدانید ۳۸_۲۵ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع دو با کمبود این ماده معدنی رو به رو هستند. تأمین منیزیم مورد نیاز بدن میزان قند خون را کاهش می دهد و عملکرد انسولین را بهبود می بخشد.

مصرف منیزیم در افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند سبب کاهش مقاومت بدن به انسولین می شود.

این موضوع گواه این است که غذاهای حاوی درصد بالای منیزیم مانند بادام از ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع دو که هر دو از بیماری های مزمن هستند پیش گیری می کنند.

۵) منیزیم در تنظیم فشار خون مؤثر است

منیزیم موجود در بادام به تنظیم فشار خون نیز کمک شایانی می کند. فشار خون بالا یکی از علل اصلی بروز سکته های قلبی و مغزی و همچنین ابتلا به بیماری های قلبی می باشد.

کمبود منیزیم علی رغم اضافه وزن با افزایش فشار خون ارتباط مستقیمی دارد

مطالعات حاکی از این است که دریافت کافی منیزیم کاهش چشمگیر فشار خون را سبب می‌شود.

با افزودن بادام به رژیم غذایی می توان منیزیم مورد نیاز بدن را تا حد زیادی تأمین کرد.  

۶) از خواص بادام می‌توان به کاهش کلسترول اشاره کرد

میزان بالای لیپوپروتئین LDL که کلسترول بد نامیده می شود یکی از شایع ترین علل ابتلا به بیماری های قلبی می باشد.

رژیم غذایی نقش به سزایی در میزان LDL دارد. برخی از مطالعات نشان دهنده تأثیر شگفت انگیز بادام بر روی کاهش میزان LDLهستند.

مطالعه ۱۶ هفته بر روی ۶۵ فردی که در آستانه ابتلا به دیابت قرار داشتند نشان داد رژیم غذایی که بادام ۲۰ درصد از کالری آن را به خود اختصاص دهد میزان کلسترول LDL را به طور متوسط تا mg/dL 4/12  کاهش می‌دهد.

مطالعه دیگری دریافت که مصرف روزانه ۵/۱ اونس (۴۵ گرم) بادام با ثابت نگه داشتن کلسترل HDL (خوب) کاهش mg/dL 3/5 کلسترول LDL را به همراه دارد و همچنین در کاهش چربی شکمی نیز تأثیرگذار است.  

۷) بادام مانع اکسید شدن کلسترول LDL می شود

بادام نه تنها میزان LDL خون را کاهش می دهد بلکه از LDL  در برابر اکسید شدن محافظت می کند. اکسید شدن LDL یکی از مراحل پیشرفت بیماری های قلبی است.

پوست بادام سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنول است که مانع اکسید شدن کلسترول در لوله آزمایش و مطالعات حیوانی می شود.

ترکیب شدن این آنتی اکسیدان با دیگر آنتی اکسیدان ها هم چون ویتامین E این تأثیر را دو چندان می کند.

یک مطالعه انسانی نشان داد که مصرف بادام به عنوان میان وعده طی یک ماه کاهش ۱۴ درصدی اکسید شدن کلسترول LDL را در پی داشته که در دراز مدت کاهش چشم گیر خطر ابتلا به بیماری های قلبی را سبب می شود.

۸) مصرف بادام اشتها و میزان کالری دریافتی را کاهش می‌دهد

بادام درصد اندکی کربوهیدارت و درصد بالایی پروتئین و فیبر دارد.

فیبر و پروتئین احساس سیری را افزایش می دهند و همین کاهش کالری دریافتی را در پی دارد.

یک مطالعه چهار هفته ای انجام شده بر روی ۱۳۷ فرد نشان داد که مصرف روزانه ۵/۱ اونس (۴۳ گرم) بادام کاهش قابل توجه اشتها را به همراه دارد.

مطالعات بسیاری از این موضوع که مغزها سبب کاهش اشتها می شوند حمایت می کنند.

۹) مصرف بادام در روندکاهش وزن بسیار مؤثر است

آجیل ها حاوی چندین ماده مغذی هستند که بدن باید آنها را تجزیه و هضم کند.

بدن حدوداً ۱۵-۱۰ درصد کالری موجود در آجیل ها را جذب نمی کند. به علاوه شواهد حاکی از این است که مصرف آجیل افزایش متابولیسم بدن را به همراه دارد.   

آجیل ها به دلیل خاصیت سیرکنندگی، بسیار در روند کاهش وزن مؤثرند.

تحقیقات انسانی گواه این موضوع هستند.

یک مطالعه نشان داد رژیم کم کالری حاوی سه اونس (۸۴ گرم) بادام در مقایسه با رژیم غذایی حاوی کربوهیدارت های پیچیده کاهش وزن را تا ۶۲ درصد افزایش می دهد.

مطالعه دیگر انجام شده بر روی ۱۰۰ زن مبتلا به اضافه وزن نشان داد زنانی که بادام را در برنامه غذایی خود جای داده بودند بیش از سایرین کاهش وزن را تجربه کردند. این مطالعه همچنین کاهش دور کمر و بهبود دیگر نشانه های سلامتی را در این گروه گزارش داد.

اگرچه بادام درصد چربی بالایی دارد اما بسیار در کاهش وزن مؤثر است.

بادام و دیگر آجیل ها همچنین کالری بسیار بالایی دارند از این رو باید در لیست ممنوعه افراد مبتلا به پر خوری قرار گیرند.

کلام آخر در ارتباط با خواص بادام

بادام سرشار از چربی های سالم، فیبر، پروتئین، منیزیم و ویتامین Eمی باشد.

بادام فواید زیادی برای سلامتی دارد که از جمله آنها می توان به کاهش قند خون، فشار خون و کلسترول اشاره کرد. بادام همچنین گرسنگی را کاهش و کاهش وزن را افزایش می‌دهد.

می توان گفت بادام یکی از سالم ترین و غنی ترین خوراکی هاست.                   

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید