بالا بردن حافظه کودکان/ تغذیه مناسب برای بالا بردن حافظه کودکان

0
237
بالا بردن حافظه کودکان

کمک به رشد، تقویت مغز و بالا بردن حافظه کودکان یعنی ترسیم آینده‌ای روشن و موفق برای او. والدین با روش‌های مختلف می‌توانند در این زمینه به فرزند خود کمک‌ کنند که داشتن تغذیه‌ی مناسب و استفاده از مواد غذایی سالم، یکی از بهترین راه‌ها به شمار می‌آید.

به عنوان مثال، استفاده روزانه‌ی کودک از مواد غذایی مثل مغزها و مصرف مداوم ماهی و میگو و قرار دادن این مواد در رژیم غذایی او، می‌تواند به تقویت حافظه کودکان مدرسه‌ای کمک زیادی بکند.

پس بهترین توصیه به والدین این است که کودکان‌شان را به خوردن غذاهای سالم و مقوی و همچنین داشتن خواب کافی و منظم عادت دهند تا در بزرگسالی دچار مشکلات مربوط به حافظه نشوند چرا که بسیاری از عادات بد ما در کودکی شکل می‌گیرند.

بنابراین والدینی که می‌خواهند کودکان‌شان در مدرسه، دانش آموزانی موفق و باهوش باشند بهتر است با آشنایی کامل از مواد غذایی موثر در تقویت و رشد حافظه‌ی کودک خود، برنامه و رژیم غذایی مناسبی برای‌شان تدارک ببینند. در این مقاله ما شما را با مواد غذایی که می‌توانند باعث رشد و بالا بردن حافظه کودکان بشوند، آشنا می‌کنیم.

برای کاهش استرس کودکان در مدرسه کدام مواد غذایی مناسب هستند؟

خوردن صبحانه و تقویت حافظه

خوردن صبحانه یکی از راه‌های تقویت و بالا بردن حافظه کودکان مدرسه‌ی است. بنابراین والدین باید سعی کنند به جای حذف این وعده‌ی مهم، با گنجاندن مواد مقوی به لیست صبحانه‌ی کودک خود، باعث افزایش تمرکز و بالا بردن حافظه کودکان و در نتیجه بازده‌ی بهتر او در مدرسه بشوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در نتایج آزمایشی که بر روی دانش‌آموزان دبستانی اهواز انجام داده است به این نتیجه رسیده‌اند که با تهیه یک صبحانه‌ استاندارد و معمولی و با انجام بررسی‌های متقاطع مشاهده شد دانش‌آموزانی که وعده صبحانه را مصرف کرده‌اند در مقایسه با کسانی که صبحانه نخورده‌اند، از قدرت تمرکز و حافظه کوتاه‌ مدتی به میزان ۲۰ درصد بالاتر، برخوردار هستند.

مواد غذایی مناسب برای بالا بردن حافظه کودکان

در ادامه این مطلب به معرفی چند ماده غذایی برای تقویت حافظه کودکان خواهیم پرداخت.

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از گزینه‌های عالی برای بالا بردن حافظه کودکان می‌باشد. تخم مرغ سرشار از پروتئین است که برای رشد کودکان ضروری می‌باشد.

همچنین زرده‌ی تخم مرغ یکی از منابع خوب کولین می‌باشد که این ماده‌ی مغذی و مفید باعث تقویت و رشد حافظه کودکان مدرسه‌ای می‌شود.

ماهی

ماهی‌ها سرشار از ویتامین‌های مفید برای رشد مغز هستند. این ماده‌ی مغذی سرشار از ویتامینD و اسیدهای چرب امگا۳ است که باعث بهبود مهارت و قدرت ذهنی و تقویت سیستم ایمنی کودکان می‌شود و از آسیب‌های مغزی در دوران بزرگسالی جلوگیری می‌کند.

بنابراین والدین عزیز می‌توانند به جای استفاده از مواد غذایی بی‌ارزش برای درست کردن اسنک برای مدرسه‌ی کودکان، از ماهی ساردین، ماهی تن و ماهی آزاد استفاده کنند تا باعث بالا بردن حافظه کودک شوند.

توت‌ها

از شاه‌توت، توت سفید، بلوبری، تمشک و توت فرنگی در تهیه انواع اسموتی و دسرها استفاده کنید. این میوه‌های کوچک و خوشمزه برای بالا بردن حافظه کودکان مدرسه‌ای شما می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

توت‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید برای تقویت و بهبود حافظه کودکان هستند و از آسیب رادیکال‌های آزاد به مغز کودکان جلوگیری می‌کنند. همچنین توت‌ها سرشار از ویتامین C هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می‌شود.

آجیل‌ها

مصرف روزانه آجیل‌ها، دانه‌ها وتخم کتان باعث بهبود و تقویت عملکرد مغز کودکان می‌شوند. براساس تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است به این نتیجه رسیدها‌ند که مغز آجیل‌هایی مانند پسته، بادام زمینی، فندق و گردو علاوه بر این که باعث سلامت جسمی افراد می‌شوند بلکه برای عملکرد مغز هم خیلی مفید و موثر هستند.

آجیل‌ها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا۳ هستند که برای بالا بردن حافظه کودکان مدرسه‌ای بسیار مفیداند. والدین می‌توانند از گردو به عنوان تنقلات برای مدرسه‌ی کودکان استفاده کنند.

عسل

عسل سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌هایی است که علاوه بر این‌که باعث تقویت مغز کودکان می‌شود، از زوال عقل در بزرگسالی نیز می‌کاهد. همچنین خواص پلی فنل عسل به بهبود مشکلات حافظه‌ای کمک فراوانی می‌کند.

در تحقیقی که در آرژانتین انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که عسل به ساخت و توسعه‌ سیستم عصبی مرکزی کودکان کمک می‌کند و می‌تواند باعث کاهش استرس، تقویت حافظه، یادگیری و عملکرد ذهنی‌شان در آینده شود.

غلات کامل و بلغورجو دوسر

یکی از راه‌های موثر برای تقویت و بالا بردن حافظه کودکان، گنجاندن غلات کامل در برنامه‌ی غذایی کودکان است. غلات کامل مانند نان‌ها و غلات صبحانه تامین کننده‌ی گلوکز هستند که منبع انرژی مورد نیاز مغز محسوب می‌شوند. نان گندم، ماکارونی و پاستا باعث بهبود تمرکز می‌شوند.

بلغورجو دو سر سرشار از فیبر می‌باشد که برای حفظ عروق قلب و مغز کودکان بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده‌اند که کودکانی که در برنامه‌ی غذایی‌شان از بلغور جو دو سر استفاده کرده‌اند، عملکرد بهتری در تکالیف و وظایف مربوط به حافظه از خود نشان داده‌اند.

لوبیا

لوبیاها سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، ویتامین و موادمعدنی هستند که برای عملکرد مغزکودکان بسیار موثر می‌باشند. در برنامه غذایی کودکان مدرسه‌ای خود از لوبیا قرمز و لوبیا چیتی بسیار استفاده کنید، زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند که برای رشد و تقویت مغز و همچنین بالا بردن حافظه کودکان موثر می‌باشند.

لبنیات

لبنیات‌ها سرشار از کلسیم، ویتامینD و ویتامینB هستند که علاوه بر این‌که باعث رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌های کودکان می‌شوند و به علت داشتن ویتامینB به رشد بافت‌های مغز کمک شایانی می‌کنند. امگا۳ موجود در ماست باعث تقویت حافظه کودکان می‌شود.

سبزیجات

سبزیجات یکی دیگر از منابع بسیار عالی برای رشد مغز و تقویت و بالا بردن حافظه کودکان است. سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج، کلم پیچ حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و آهن می‌باشند که برای رشد مغز کودکان بسیار لازم و ضروری می‌باشند.

چند توصیه برای تقویت و بالا بردن حافظه کودکان

  • نوشابه‌های گازداربه علت داشتن قند و سدیم زیاد باعث تضعیف و کند شدن فعالیت‌های مغزی کودکان می‌شوند، بنابراین از لیست برنامه‌های غذایی کودکان نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار را حذف کنید.
  • مصرف آهن باعث افزایش سطح هوشیاری و انرژی کودکان می‌شود، پس مواد غذایی مانند گوشت قرمز و مرغ و مواد حاوی آهن را در برنامه‌ی غذایی آن‌ها بگنجانید.
  • خواب منظم و کافی باعث بهبود عملکرد حافظه کودکان می‌شود.
 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید