با انواع مواد غذایی سالم برای کودکان آشنا شویم

1
557
انواع غذاهای سالم برای کودکان

تغذیه‌ی کامل و کافی علاوه بر تندرستی و شادابی به طول عمر انسان می‌افزاید و بیماری و ناتوانی در دوران پیری را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود ما از زندگی خود رضایت بیشتری داشته باشیم. والدین وظیفه دارند آموزش‌های لازم برای تغذیه‌ی سالم را به کودکان خود بدهند و آن‌ها را با انواع غذاهای سالم آشنا کنند. 

کودک برای رشد کردن و فعالیت‌های فیزیکی و همچنین برای مقابله با انواع بیماری‌ها نیاز به انرژی دارد و این انرژی از طریق تغذیه‌ی سالم تامین می‌شود. اگر می‌خواهید با نیازهای تغذیه‌ای کودک خود و انواع غذاهای سالم آشنا شوید، این متن را تا آخر بخوانید.

اهمیت تغذیه‌ی کودک در سنین رشد

کودکان از وقتی به دنیا می‌آیند و از شیر مادر تغذیه می‌کنند تا سن بلوغ  مراحل مختلف رشدی را طی می‌کنند، بنابراین اهمیت تغذیه‌ی مناسب و سالم برای کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. 

مراحل رشد کودک- انواع غذاهای سالم برای کودکان

در سنین کودکی سیستم‌ و ارگان‌های مختلف بدن به رشد کافی نرسیده‌اند و به همین علت نیاز کودکان به ویتامین‌ها و املاح معدنی بسیار بیشتر و مهم‌تر از بزرگسالان است و اگر کودک تغذیه‌ی مناسبی نداشته باشد عوارض ناشی از آن جبران ناپذیرتر و خطرناک‌تر خواهد بود و در بزرگسالی اثرات منفی آن بیشتر نمایان خواهد شد.

وقتی بدانیم که تغذیه نه تنها بر رشد جسمی کودک بلکه به رشد ذهنی او نیز تاثیر می‌گذارد، اهمیت مسئله برای‌مان آشکارتر می‌شود. کودکی که تغذیه‌ی سالم نداشته باشد و ویتامین‌ها و املاح معدنی لازم را دریافت نکند، نسبت به بقیه‌ی همسالان خود قد کوتاه‌تر و بدن ضعیف‌تری خواهد شد.

علاوه بر این کودکانی که تغذیه‌ی مناسبی ندارند با مشکلاتی در مهارت‌های حرکتی وشناختی روبرو خواهند بود.

غذای کودک باید حاوی چه موادی باشد؟

کودکانی که تغذیه‌ی ناسالمی دارند به علت کمبود ویتامین و انرژی موردنیاز، اکثراً احساس خستگی و ضعف می‌کنند و به بازی‌ها و فعالیت‌های فیزیکی نمی‌پردازند.

تنقلات و تغذیه‌ی نادرست باعث می‌شود کودک به جای این‌که ویتامین‌های مورد نیاز بدنش را کسب کند، فقط کالری دریافت ‌کند.

متاسفانه این عوامل باعث چاقی و اضافه وزن کودک می‌شوند که عوارض زیادی مانند دیابت نوع دو و مشکلات قلبی را برای کودک در بزرگسالی به همراه خواهد داشت، پس بهتراست از الگوی تغذیه‌ی مناسب برای کودکانمان استفاده کنیم.

معرفی انواع غذاهای سالم برای کودکان

 اگر می‌خواهیم کودکمان رشد مناسبی داشته باشد باید به او غذاهایی بدهیم که از رشد عضلانی تا رشد استخوانی را مورد پوشش قرار دهد. به همین خاطر باید از دریافت چربی، کربوهیدرات‌ها، پروتئین و ویتامین‌های مورد نیاز برای ادامه‌ی رشد سالم کودک خود اطمینان حاصل کنیم.

انواع غذاهای سالم برای کودکان

ماست

 ماست دارای پروتئین و ویتامین D و همچنین پروبیوتیک است، بنابراین برای میان وعده‌ی کودک بسیار مفید و مغذی می‌باشد. برای خوش طعم‌تر شدن آن می‌توانیم غلات یا میوه‌های خوشمزه‌ای مانند توت فرنگی به آن اضافه کنیم.

پروبیوتیک موجود در ماست برای بهینه سازی دستگاه گوارش بسیار مفید است و باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر روده می‌شود. ماست برای کودکانی که ناراحتی معده دارند نیز خوب است و باعث التیام درد معده نیز می‌شود.

ماست یونانی دو برابر ماست‌های معمولی پروتئین دارد، فقط موقع خرید دقت کنید که بدون قند باشد.

تخم مرغ

 تخم مرغ علاوه بر پروتئین دارای ویتامین B12، ویتامین D و آهن است که برای رشد و سلامت کودک ضروری است. حتی می‌توانیم از تخم مرغ‌هایی که با اسیدهای چرب امگا ۳ غنی شده‌اند نیز استفاده کنیم.

اکثر کودکان از تخم مرغ آبپز تزئین شده و یا نیمرو خوششان می‌آید، پس تخم مرغ بهترین گزینه برای صبحانه‌ی کودکان می‌تواند باشد.

حبوبات

حبوباتی مانند لوبیا قرمز، نخود، لوبیای سفید که سرشار از پروتئین، آهن و فیبر هستند جزو مغذی‌ترین مواد غذایی هستند. می‌توانیم این مواد را بپزیم و به انواع غذاها اضافه کنیم تا کودک علاوه بر پروتئین، فیبر مورد نیاز بدن را نیز دریافت کند.

فیبر باعث بهبود گوارش می‌شود و کودکان با خوردن آن احساس سیری بیشتری می‌کنند و کمتر به سراغ تنقلات می‌روند.

شیر

 شیر سرشار از کلسیم و ویتامین D است و برای رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌های کودک بسیار مفید می‌باشد. حدود۲۳۰ گرم شیر، حاوی مقادیر زیادی فسفر، پتاسیم، ویتامین B12 و همچنین پروتئین است.

بهتر است بعد از دو سالگی شیر و لبنیات دیگری مانند ماست و پنیر را در برنامه‌ی غذایی کودک خود قرار دهید.

آجیل و دانه‌ها

آجیل‌ها و دانه‌ها سرشار از پروتئین، فیبر و چربی‌های مفید هستند که مورد علاقه‌ی اکثر کودکان نیز می‌باشند، بنابراین به عنوان میان وعده می‌توانیم از گردو، بادام، فندق، بادام هندی، تخمه‌ی آفتاب‌گردان و دانه‌ی چیا استفاده کنیم.

بهتر است از آجیل‌های خام به جای آجیل‌های بو داده و نمکی استفاده شود چون خواص بیشتری برای بدن دارند. منیزیم که در ساخت استخوان‌ها و تولید انرژی در بدن کودکان نقش دارد در دانه‌ها نیز یافت می‌شود.

سبزیجات

 سبزیجات دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K و آهن هستند، پس بهتر است در کنار غذای اصلی کودک از سبزیجات نیز استفاده شود. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج، گل کلم، هویج، کرفس و … که سرشار از مواد مورد نیاز برای رشد و سلامت کودکان‌مان هستند.

غلات

غلات سرشار از فیبر هستند که برای دستگاه گوارش و داشتن روده‌هایی سالم در کودکان لازم و ضروری است. پاستا، جوی دو سر، برنج قهوه‌ای و نان تهیه شده با آرد گندم کامل، غلاتی هستند که در لیست غذاهای سالم برای کودکان وجود دارند.

توت

انواع توت‌ها حاوی فیبر، ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند. توت‌هایی مانند بلوبری، شاه توت و توت فرنگی که مورد پسند کودکان هستند را می‌توانیم در انواع دسرها و پیش غذاها مورد استفاده قرار دهیم.

نکات مهمی که والدین برای تغذیه‌ی مناسب کودکان باید به آن‌ها توجه کنند

  • سعی کنید از خریدن تنقلات و شیرینی‌ها در حد امکان بپرهیزید چون باعث سیری کودک می‌شوند و کودک دیگر میلی به وعده‌های اصلی غذا که سرشار از مواد مغذی هستند ندارد.
  • الگوی تغذیه‌ی سالم را والدین به کودکان آموزش می‌دهند. هر چیزی که ما می‌خوریم جزو برنامه‌ی غذایی خانواده محسوب می‌شود، پس سعی کنیم الگوی درستی برای کودکانمان باشیم.
  • سعی کنید هیچ وقت به کودک خود نگویید ” تو از فلان غذا یا سبزی خوشت نمی‌آید”، به جای آن او را تشویق به خوردن غذاهای سالم بکنید.
  • تحقیقات نشان داده است که اگر برای خوردن غذا به کودک خود اصرار کنید احتمالاً در بزرگسالی از آن غذا دل‌زده خواهند شد، پس به جای آن با صبر و تشویق می‌توانیم با آرامش کودک را به خوردن غذا علاقه‌مند کنیم.

تغذیه‌ی کامل و کافی علاوه بر تندرستی و شادابی به طول عمر انسان می‌افزاید و بیماری و ناتوانی در دوران پیری را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود ما از زندگی خود رضایت بیشتری داشته باشیم. والدین وظیفه دارند آموزش‌های لازم برای تغذیه‌ی سالم را به کودکان خود بدهند و آن‌ها را با انواع غذاهای سالم آشنا کنند.

این مطالب را هم بخوانید:

بهترین تغذیه برای مدرسه کودکان : چند توصیه کوتاه تغذیه‌ای به مادران

راه‌های تقویت استخوان‌های کودکان: چگونه کودکانی قوی داشته باشیم؟

 

1 نظر

  1. خیلی عالی و مفید لذت بردم از خوندن مطلبتون. بچه ها خیلی دوست داشتنی هستن و باید از هر نظر بهشون رسیدگی شه مخصوصا تغذیه که اگه خوب نباشه تغذیشون مطمئنا بزرگتر که بشن براشون مشکلاتی رو به وجود میاره.

     

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید