یازده نشانه افرادی که در معرض چاقی هستند – بخش اول

0
400
افرادی که در معرض چاقی هستند

قبل از اینکه به سراغ یک برنامه رژیم لاغری بروید، ببینید دیدگاه و تعریف‌تان از چاقی چیست. مثلا یک خانم یا آقا ممکن است افراد چاق را تنها کسانی بدانند که شکم آن‌ها بزرگ شده است. اما اگر به سراغ مشاوره رژیم آنلاین که جامعه تشکیل شده از پزشکان و مشاورین تغذیه هستند بروید آن‌ها به کسانی چاق می‌گویند که بیش از ۱۵ درصد اضافه وزن داشته باشند.

در واقع این اضافه وزن زمانی اتفاق افتاده که میزان کالری دریافتی بیشتر از کالری مصرف شده است. یک راه سنجش ساده نیز برای اینکه متوجه شوید اضافه وزن دارید یا نه بررسی شاخص توده بدنی یا همان BMI است. پس از آن می‌توانید تصمیم بگیرید شما به یک برنامه رژیم لاغری نیاز داشته و برنامه غذایی خود را تغییر دهید.

این را هم بگوییم دلیل چاقی ممکن است تنها میزان کالری مصرفی نباشد. عواملی مثل سن افراد، میزان تمایل به غذا، تغییر سوخت و ساز بدن و غیره نیز تاثیر گذار است. در ادامه این نشانه‌ها و تاثیرات آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

۱-فعالیت روزانه شما با برنامه غذایی ناهمنگ است

برنامه شما با ورزش هماهنگ نیستاین عامل در بین ورزش دوستان یا افرادی که فعالیت بدنی زیادی داشته‌اند بسیار شایع است. مثلا هر روز به پارک می‌رفته‌اید و می‌دویدید، در این صورت بین ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری در هر ساعت می‌سوزاندید، یا اینکه جزو افرادی بوده‌اید که هر روز مسیری را از محل کار تا خانه پیاده بر می‌گشتید و الان محل کار شما تغییر کرده است.

بنابراین شما در معرض چاقی قرار می‌گیرید. درست است که میزان انرژی دریافتی مطابق قبل است، اما انرژی مصرفی کاهش یافته است.

  • توصیه می‌کنیم اگر ورزش سنگین انجام می‌دهید، قبل از اینکه ورزش خود را قطع کنید یا کاهش دهید با یک متخصص یا مشاوره رژیم آنلاین صحبت کنید تا بر نامه غذایی شما را تغییر بدهد.

 

۲-افزایش سن با چاقی در ارتباط است

هر چقدر سن بالاتر می‌رود، احتمال اینکه وزن افراد بیشتر شود افزایش می‌یابد. به خصوص اینکه پس از ۳۰ سالگی، هر دهه‌ای که از زندگی می‌گذرد بین سه تا پنج درصد از توده عضلانی بدن کاسته می‌شود. پس باید از الان به فکر راهکارهایی باشید که از این عامل جلوگیری کنید. با بالا رفتن ارقام سن، رقم‌های ترازو را افزایش ندهید.

  • هر چه سن بالاتر می‌رود، لاغرتر شدن هم سخت‌تر است. بنابراین تعجب نکنید با انجام انواع رژیم لاغری، وزن شما کم نمی‌شود چون متابولیسم شما کاهش یافته است.
  • برای افزایش متابولیسم ورزش را جزو برنامه جدایی نشدنی زندگی خود قرار دهید. بعلاوه، به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا بهترین رژیم لاغری را که متناسب با وضعیت بدن شما است در اختیار شما قرار دهد.

 

۳-سبک زندگی و عادات نادرست غذایی دارید

عادات غذایی نادرست باعث چاقی می شودمنظور ما در اینجا از سبک زندگی، عادات رفتاریی است که نوع غذا شما را مشخص می‌کند. اگر هر روز عادت دارید فست‌فود سفارش دهید یا به سراغ مواد غذایی پر شکر مثل انواع شکلات‌ها و شیرینی‌ها بروید در معرض چاقی قرار دارید.

  • اگر عادت به مصرف مواد غذایی دارید که سرشار از شکر هستند، بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های شیرین مثل نوشابه صرف نظر کنید. این نوشیدنی‌ها باعث می‌شود در مدت زمانی کوتاه میزان زیادی قند وارد بدن شما شود.
  • سبک زندگی خود را به یک برنامه غذایی استاندارد گره بزنید. این عادات نادرست غذایی و رعایت نکردن برنامه رژیم لاغری در آینده شما را با انواع بیماری‌ها روبرو می‌کند.

 

۴-عوامل ژنتیکی بر روی وزن تاثیرگذار است

اگر والدین اضافه وزن داشته باشند، احتمال اینکه فرزندان در معرض چاقی قرار داشته باشند بیشتر است. به عبارتی پدر یا مادر چاق باشند، احتمال اینکه فرزند آن‌ها هم دچار اضافه وزن شود ۴۰ درصد است، اگر والدین هر دو چاق باشند این احتمال افزایش پیدا می‌کند و به ۷۰ درصد می‌رسد.

  • اگر والدین شما دارای اضافه وزن هستند با مشاوره تغذیه صحبت کنید تا با یک برنامه غذایی شما به مشکل والدین خود دچار نشوید.
  • اگر قصد بچه‌دار شدن دارید و دارای اضافه وزن هستید، با مشاور تغذیه در ارتباط باشید.

 

۵-بیداری ماندن تا نیمه‌های شب باعث اضافه وزن می‌شود

بیدار ماندن تا نیمه شب باعث چاقی می شود
بیدار ماندن تا نیمه شب باعث چاقی می شود

اگر هر شب عادت دارید ساعت خاصی بخوابید و تا دیر وقت بیدار بمانید، بدن شما واکنش نشان داده باعث تحریک هورمون گرلین و لپتین می‌شود. هورمون گرلین عاملی است که اشتهای شما را زیاد می‌کند؛ در حالی که، هورمون لپتین اشتها را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر خواب کافی نداشته باشید، با افزایش گرسنگی مواجه می‌شوید.

  • خواب کافی و با کیفیت (یعنی خوابی آرام و عمیق) علاوه بر اینکه موجب تجدید انرژی می‌شود، در میزان غذا خوردن شما هم موثر است.
  • اگر از کمبود خواب رنج ببرید، به سمت مواد مغذی بی ارزش و پر کالری روی می‌آورید و به افزایش وزن کمک می‌کند.

 

۶-اگر کم‌کاری تیروئید دارید مراقب باشید

اگر وزن شما بی‌دلیل در حال افزایش یافت است بهتر است یک آزمایش خون بدهید. اگر تیروئید شما کم‌کار شده باشد، عامل اصلی افزایش وزن شما کم‌کاری تیروئید است.

کم‌کاری تیروئید بر روی متابولیسم بدن تاثیر می‌گذارد. در واقع، اگر با افرادی که تیروئید کم‌کار دارند صحبت کنید از خستگی زیاد و کند شدن شکایت می‌کنند. دلیل این امر هم کاهش سوخت و ساز است.

  • زمانی که تیروئید داشته باشید، لاغر شدن سخت می‌شود. اما تغییر سبک زندگی و شیوه غذایی در کنترل وزن شما بسیار موثر است.
  • ورزش کردن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. ورزش کردن باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود.
  • با یک برنامه رژیم لاغری که برنامه غذایی آن توسط متخصص تنظیم شده است، از خوردن غذاهایی که برای شما مضر هستند پرهیز کنید. به این دلیل که، ید باید در بدن شما تنظیم شود. پس حتما از یک مشاوره بهره بگیرید.
  • به سراغ انواع رژیم لاغری سریع که در اینترنت موجود است نروید. ممکن است دستورات این رژیم‌ها نه تنها به شما کمکی نکند بلکه بر روی بدن شما هم تاثیر نامناسب بگذارد. حتما با یک متخصص مشورت کنید.

ادامه این مطلب را در بخش دوم بخوانید.

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید