آب درمانی و لاغری ؛ افسانه یا واقعیت

0
1600
آب درمانی و لاغری
آب درمانی و لاغری

آب درمانی یکی از روش‌های نسبتاً مدرن برای لاغری است که البته بیشتر به عنوان روشی درمانی در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اصلاً آب درمانی چیست و آیا واقعاً ارتباطی بین آب درمانی و لاغری وجود دارد؟ در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

آب درمانی چیست؟

یکی از ابهاماتی که راجع به آب درمانی و لاغری وجود دارد، این است که اصلاً منظور از آب درمانی چیست؟ منظور از هیدروتراپی یا همان آب درمانی انجام حرکات ورزشی در حالت غوطه‌وری در آب است. از این روش در فیزیوتراپی برای بهبود وضعیت عضلات، درمان ناتوانی‌های جسمی، صدمات ورزشی، بهبود سلامت فیزیکی افراد مسن و … استفاده می‌شود.

البته ممکن است منظور از آب درمانی در برخی منابع، رژیم‌های مبتنی بر آب باشد که نام اصلی آن‌ها روزه‌ی آب (water fasting) است. این دست رژیم‌های غذایی نیز می‌توانند باعث لاغری بشوند ولی به علت محدودیتی شدیدی که در مصرف کالری و پروتئین ایجاد می‌کنند، عوارض بسیار زیادی دارند؛ مثل ریزش مو، ماهیچه سوزی و … .

در روش‌های درمانی طب سنتی، چیزی به اسم آب درمانی روده بزرگ (Colonic hydrotherapy) وجود دارد که در آن لوله‌ای باریک از طریق مقعد به درون راست روده‌ی شما فرستاده می‌شود. سپس از طریق لوله و با استفاده از آب، روده‌ی شما را شست و شو می‌دهند. این روش در ایران بیشتر به نام حقنه یا انما شناخته می‌شود و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله ما در مورد هیدروتراپی یا آب درمانی واقعی صحبت کرده‌ایم. یعنی روشی که در آن بدن شما در آب غوطه‌ور شده و به انجام حرکات ورزشی می‌پردازید.

آب درمانی و لاغری

با غوطه‌ور شدن بدن آب، اتفاقاتی رخ می‌دهد. اول از همه بدن شما سبک‌تر می‌شود ولی همچنان برای حرکت باید انرژی زیادی مصرف کنید چون آب در مقابل حرکات شما مقاومت می‌کند. دوم این که آب گرم باعث افزایش حرارت بدن شده و جریان خون را بهبود می‌بخشد. مواردی که نقش مهمی در کالری سوزی دارند.

به طور کلی حرکات ورزشی، پیاده روی و دویدن در آب، تقریباً ۴ برابر بیشتر از همین کارها در خشکی انرژی مصرف می‌کند. به علاوه اگر وزن شما زیاد باشد، فشار کمتری به مفاصل و ستون فقرات شما وارد می‌شود. در واقع با آب درمانی، آمادگی عضلانی شما بهبود یافته و می‌توانید برای انجام ورزش‌های سنگین‌تر، مثل وزنه زدن، آماده شوید.

اگر ۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشید، به ازای هر ساعت پیاده روی در آب، ۵۶۳ کالری می‌سوزانید و اگر ۸۰ کیلوگرم وزن داشته باشید، این عدد به ۶۵۴ کالری در ساعت می‌رسد. دویدن در آب، در هر دقیقه ۱۱.۵ کالری می‌سوزاند و دویدن در خشکی، در هر دقیقه ۸ کالری. پس آب درمانی و لاغری یک افسانه نیست و کاملاً حقیقت دارد.

تمرین‌های آب درمانی و لاغری

۱. حرکت بال فرشته

بازوهای خود را به صورت موازی و کاملاً صاف در راستای ارتفاع شانه‌ها قرار دهید. کف دستان شما باید به بیرون نگاه کنند. پاهای خود را کمی خم کرده و کمر را کاملاً صاف کنید. بازوها را به سمت عقب حرکت دهید و حالت شنای قورباغه به جلو بیاورید. این حرکت را ۱۵ بار تکرار کنید.

حرکت بال فرشته آب درمانی و لاغری
حرکت بال فرشته

۲. زانوی بلند

تا جایی که می‌توانید زانوی خود را بالا بیاورید بدون این که باعث درد شود. سپس پای خود را زمین بگذارید و با زانوی دیگر این کار را انجام دهید. این روند را به مدت ۳۰ ثانیه تکرار کنید.

۳.ضربه‌ به بیرون

بالا تنه‌ی خود را به سمت چپ متمایل کرده و به کناره‌ی استخر تکیه کنید تا تعادل بدن‌تان حفظ شود. پای راست را با زانوی خم به سمت راست بدن بالا بیاورید و سپس خم زانو را صاف کنید. این کار را با پای دیگر تکرار کنید.

ضربه‌ به بیرون آب درمانی و لاغری
ضربه‌ به بیرون

۴. کرال پشت در جا

به کناره‌ی استخر تکیه دهید و با دستان خود میله‌های کناری را بگیرید. پاهای خود را به شکل کاملاً صاف بالا بیاورید و شروع به بالا و پایین کردن پاها بکنید. لازم نیست فاصله‌ی پاها را تا حدی زیاد کنید که از آب خارج شوند.

کرال پشت در جا لاغری
کرال پشت در جا

۵. لانج پرشی زیر آب

یک قدم بلند به سمت جلو بردارید. کمر خود را صاف نگه داشته و زانوهای خود را بشکنید به طور که زانوی جلویی به سمت جلو و زانوی عقبی به سمت پایین حرکت کند. زانوی عقبی نباید به کف استخر برخورد کند. به کف پاهای خود فشار بیاورید و در آب بپرید. در هنگام پرش پای خود را عوض کنید و بعد از فرود آمدن زانوی سمت مقابل را بشکنید. ۱۵ برای هر پا تکرار کنید.

لانج پرشی زیر آب آب درمانی
لانج پرشی زیر آب

۶. وسایل باشگاهی زیر آب

برخی از مراکز ورزشی دارای استخر‌های ویژه‌ای مجهز به تردمیل‌ها یا دوچرخه‌های زیر آبی هستند. این‌ها نیز برای لاغری بسیار موثرند.

نوشیدن آب و لاغری

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، گاهی منظور از آب درمانی، رژیم‌های لاغری مبتنی بر آب است. به این روش‌های آب درمانی، روزه آب یا رژیم آب درمانی گفته می‌شود. این رژیم معمولاً به مدت ۱ تا ۳ روز انجام شده و در طول آن فقط مجاز به مصرف آب هستید. روزه‌ی آب برای مدت بیش از ۳ روز، باید تحت نظر مستقیم پزشک انجام شود زیرا خطرات بسیاری دارد.

فایده‌ی اصلی روزه آب این است که باعث ارتقای سلامت عمومی بدن شما شده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد. همچنین روزه‌ی آب باعث تحریک اتوفاژی می‌شود. اتوفاژی به فرآیندی گفته می‌شود که در آن بدن قسمت‌های فرسوده یا آسیب دیده‌ی بافت‌ها و اندام‌ها را از بین می‌برد.

چون در این رژیم محدودیت شدیدی برای مصرف پروتئین و انرژی وجود دارد، عوارض بسیاری می‌تواند داشته باشد. عوارضی مانند ضعف، سرگیجه، ریزش مو، مشکلات گوارشی و … . اگر قصد گرفتن این رژیم را دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و بیشتر در مورد آن مطالعه کنید.

 

نظر خودتان را ارسال کنید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید